آوای آگاه
1402/08/10
15:37
وقایع نگاری آوای آگاه از بازار طی هفته دوم آبان/ بی اعتنایی بورس به رشد دوباره نرخ دلار

طی هفته دوم آبان؛ در حالی شاهد بی اعتنایی بورس به رشد دوباره نرخ دلار بودیم که، ۹۴ درصد از صنایع و ۸۳ درصد از نمادها سرخپوش شدند و روند اصلاحی شاخص ها شدت گرفت.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته دوم آبان ماه شاهد بهبود نسبی میانگین ارزش معاملات خرد بودیم. متوسط ارزش معاملات خرد روزانه که طی سه هفته اخیر بطور متوالی کاهشی شده بود و از هفته سوم مهر تا هفته اول آبان از ۳،۹ همت به ۳،۴ همت تقلیل یافته بود در هفته دوم آبان با رشد اندک ۸ درصدی به ۳،۶۶ همت ارتقا یافت.


طی هفته ای که گذشت شاخص ها به روند کاهشی خود ادامه دادند اما شدت کاهش آنها نسبت به هفته قبل افزایش یافت. شاخص کل که در هفته اول مهر ۱،۱ درصد افت کرده بود در هفته جاری ۱،۶ درصد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن با شدت افول بیشتری مواجه شد و در حالی ۲،۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد که طی هفته قبل ۹ دهم درصد منفی خورده بود. بدین ترتیب شاخص کل در ارتفاع ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی و شاخص هموزن در سطح ۶۶۰ هزار پایی به کار خود خاتمه دادند.


هفته جاری با کاهش ارزش بازار حدود ۹۴ درصد از صنایع همراه بود. وسایل ارتباطی با ۸،۱ درصد، سایر واسطه گریهای مالی با ۷،۹ درصد و فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۷،۳ درصد بیشترین بازدهی منفی را دادند. اما صنایع محصولات کامپیوتری با ۵،۶ درصد، مخابرات با ۴،۴ درصد و استخراج نفت گاز جز اکتشاف با ۳ دهم درصد تنها صنایع سبزپوش بودند.


vaghaye02-08-10

در هفته جاری بالغ بر ۸۰ درصد از نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی منفی حدود ۱۹ درصد بود که در نماد زنگان رخ داد. نمادهای ثشاهد، ساذری، لکما، سلار، باران، ثعمرا، پشاهن، رافزا و تاپکیش در رتبه های دوم تا دهم عمده ترین کاهش قیمت قرار گرفتند.


واعتبار با بیش از ۲۰ درصد صدرنشین کسب بازدهی مثبت در بین کل نمادها شد. کساپا، پلاسک، سبهان، سدبیر، سدشت، بالبر، مادیرا و آریان هم در جایگاه های بعدی بیشترین رشد قیمت نشستند.


vaghaye02-08-10vaghaye02-08-10

با وجود اینکه طی هفته دوم آبان شاهد رشد نسبی قیمت دلار بودیم اما سایر ریسک ها موجب شد تا بازار سرمایه نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان نداده و همچنان در رکود باقی بماند.


شنبه؛ ورود مجدد دلار به کانال ۵۲ هزار تومان


نخستین روز معاملاتی از هفته جاری با شدت عرضه ها همراه بود. بازار یکپارچه سرخپوش شد و در نهایت شاخص کل با افت بیش از ۵۰ هزار واحدی تا سطح ۱ میلیون و ۹۵۱ هزار واحد عقب رفت. ارزش معاملات خرد به ۴،۴ همت رسید و ۱،۲۰۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار از سمت حقیقی ها به حقوقی ها تغییر یافت. فزر و آگاس از سوی حقیقی ها و وبملت و شستا از سمت حقوقی ها بیشترین حمایت را داشتند.


نرخ دلار آزاد به بالاتر از ۵۲ هزار تومان رسید.


یکشنبه؛ برگشت تعادل به بازار پس از ریزش سنگین دیروز


امروز تعادل نسبی به بازار برگشت. تقاضا بهبود یافت و شاخص کل با رشد ۱۰ هزار واحدی تا ارتفاع ۱ میلیون و ۹۶۱ هزار واحد بالا رفت. ارزش معاملات خرد به ۳،۲ همت رسید. مبلغ ۲۷۴ میلیارد تومان جابجایی مالکیت از سوی حقیقی ها به حقوقی ها اتفاق افتاد. بوعلی و شتاب صدرنشین ورود پول خرد و خساپا خودرو صدرنشین ورود پول حقوقی شدند.


امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت: با توجه به شایعات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون تداوم فعالیت بازار سرمایه به اطلاع می رساند هیچ پیشنهادی در خصوص توقف معاملات در دستور کار قرار ندارد.


رئیس سازمان بورس گفت: بورس تمام زیرساخت‌های خود را برای عرضه اموال مازاد دولت یعنی مولدسازی دارایی‌ها آماده کرده است. بعد از تصمیمات هیئت مولدسازی دارایی‌ها ما نیز به عنوان بستر عرضه این اموال آماده هستیم.


عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد ۴۰۰ میلیارد تومان در روز جاری به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد. با در نظر گرفتن ۴۰۰ میلیارد تومان امروز، صندوق توسعه ملی از ابتدای سال تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت واریزی داشته است. صندوق توسعه ملی متعهد شد در سال جاری بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از منابع ریالی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه، سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کند.


بهای دلار از حدود ۵۲ هزار تومان تا میانه کانال ۵۱ هزار تومان قرار گرفت.


دوشنبه؛ سبزپوشی عمده نمادها


امروز عمده نمادها افزایش قیمت داشتند. شاخص کل با رشد بالغ بر ۲۰ هزار واحد تا ارتفاع ۱ میلیون و ۹۸۱ هزار واحد پیشروی کرد. ارزش معاملات خرد به ۳،۹ همت افزایش یافت. مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان از سوی حقیقی ها وارد بازار شد. موج و شگویا در راس خریدهای حقیقی بودند. نیان و خودرو صدرنشین حمایت حقوقی ها بودند.


نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ۳۹.۲٪ اعلام شد. این عدد نسبت به شهریور ماه کاهش ۰.۳٪ را نشان می‌دهد.


دلار آزاد در کانال ۵۱ هزار تومان باقی ماند.


سه شنبه؛ بازار برگشت


بازار امروز شروع متعادلی داشت اما در نیمه دوم منفی شد. شاخص کل که در ساعت اولیه رو به بالا حرکت کرده بود در ادامه با عقب نشینی کامل با افت ۲۱۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۹۸۱ هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۳,۲ همت افت کرد. حدود ۴۵۳ میلیارد تومان جابجایی مالکیت در بازار از حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد. حقیقی ها عمدتا ثفارس و اخابر خریدند. وبملت و خساپا در راس خریدهای حقوقی قرار داشتند.


رئیس صندوق ملی مسکن اظهار داشت: تاسیس تالار اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز در پروژه نهضت ملی مسکن است که در آن تالار صندوق تنها خریدار باشد و به تنهایی خرید را انجام دهد.


علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت مطرح کرد که قانونگذار، اختیاری برای رئیس دولت برای لغو مصوبه شورای رقابت قائل نشده است. مجلس شورای اسلامی صلاحیت قیمت‌گذاری در بازارهای انحصاری همچون خودرو را به شورای رقابت سپرده است. آنچه در اختیار دولت است اصلاح عملکرد این شرکت‌ها به ویژه افزایش تولید است که ناترازی تولید و عرضه از میان برداشته شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید خودرو در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال هدفگذاری کرده‌ایم که میزان تولید خودرو به ۱.۵ میلیون خودرو افزایش یابد.


دبیر انجمن سیمان عنوان کرد که وزارت راه و شهرسازی برای نهضت ملی مسکن درخواست تولید سیمان مازاد داشته و جدولی را بر این اساس به وزارت صمت اعلام کرده است. اوایل تابستان امسال به شرکت‌های تولیدکننده سیمان دستور داده شد، برای ساخت مسکن ملی از آبان ماه به بعد ماهانه ۲ میلیون تن سیمان مازاد تولید کنند و این روند تولید در ماه‌های آتی باید صعودی باشد.


دلار آزاد در میانه کانال ۵۱ هزار تومان داد و ستد شد.


چهارشنبه؛ شروع پرعرضه، پایان پرتقاضا


در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری شاهد شروع پرفشار عرضه کننده ها بودیم اما در دقایق پایانی تعادل نسبی به بازار برگشت و وضعیت با بهود تقاضا همراه شد. در انتها شاخص کل با افت بیش از ۱۰ هزار واحد به سطح ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار واحد عقب نشست. ارزش معاملات خرد نسبت به دیروز رشد کمی داشت و به ۳،۶ همت رسید. همچنین شاهد جابجایی مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی به مبلغ ۷۸۷ میلیارد تومان بودیم. بالبر و آگاس از سوی حقیقی ها و خساپا و شپنا از طرف حقوقی ها صدرنشین ورود پول شدند.


مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: پرداخت سود سهام عدالت منوط به برگزاری کامل مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر یا به اصلاح شرکت‌هایی است که بخشی از سهام آن‌ها در قالب سهام عدالت واگذار شده است.


سخنگوی دولت مطرح کرد: با توجه به اینکه بررسی برنامه هفتم در مجلس رو به پایان است، دولت رسیدگی به کلیات بودجه ۱۴۰۳ را آغاز کرد تا به محض نهایی شدن برنامه در محلس، امکان تصمیم‌گیری نهایی درباره کلیات بودجه در دولت فراهم باشد و در زمان مقرر تقدیم مجلس شود.


بهای دلار در محدوده ۵۱,۵۰۰ تومان باقی ماند.


انتهای خبر

0
0