همفکران
1401/03/22
16:35
گزارش بازار/ بازگشت علائم حیاتی در بزرگان

شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۱۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی نیم ساعت ابتدایی را با فروشندگان دست و پنجه نرم کرد اما پس از آن به موجب بهبود تقاضا، به مدار صعودی بازگشت و با جبران کمی از افت های اخیر، توانست روز را سبزپوش به پایان برساند. شاخص هموزن نیز...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۱۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی نیم ساعت ابتدایی را با فروشندگان دست و پنجه نرم کرد اما پس از آن به موجب بهبود تقاضا، به مدار صعودی بازگشت و با جبران کمی از افت های اخیر، توانست روز را سبزپوش به پایان برساند.


شاخص هموزن نیز وضعیتی مشابه دیگر نماگر ها داشت، به طوری که نیمه اول را در مدار منفی درجا زد و سپس به مدار مثبت بازگشت. این شاخص در نهایت با رشد ۱۵۰۰ واحدی به خط پایان رسید.


شپنا، فولاد و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت به کارش پایان داد. دو نماد دیگر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و در سقف قیمتی متوقف شدند. وپارس، وتجارت و مبین بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وپارس با افت حدود ۲ درصدی قیمت مواجه شد. دو نماد دیگر به توقف در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا و فغدیر و صبا، ۹۲ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار واحد قرار گرفت. ددانا و فرابورس نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز سرعت خروج نقدینگی از سوی حقیقی ها کاهش قابل توجهی داشت و تنها ۹ میلیارد تومان از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۶ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


چند قیمتی شدن خودروها در صورت عرضه در بورس


وزارت صنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در صورت عرضه خودرو در بورس کالا احتمال نجومی شدن قیمت خودروهای کم‌تیراژ و کم تعداد و همچنین ۳ قیمتی شدن آن‌‌ها وجود دارد


عرضه ۵ خودرو بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه/حذف قرعه کشی ۵۰ مدل خودرو تا پایان شهریور


قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: تا پایان شهریور تقریبا ۵۰ خودرو یا مدل‌های فروش خودرو، از دایره قرعه کشی خارج می‌شود.


جلسه ویژه ارزی در میرداماد


طبق مصوبه اخیر سران قوا، اختیارات بانک مرکزی در حوزه ارزی افزایش یافته و این بانک مجاز به مدیریت بازار ارز با استفاده از تمام اختیارات‌ش است.


همزمان با مصوبه سران قوا، بانک مرکزی جلسه ای ارزی را با حضور صرافان ارزی در برج میرداماد برگزار کرد و صرافان را در جریان جزئیات اقدامات آتی این بانک در حوزه ارزی قرار داد.


واکنش قالیباف به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام


رئیس مجلس شورای اسلامی: تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست


ترین های معاملات بورس


نفتی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، شپنا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کانی های فلزی و نفتی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد مجددا از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. نمادهای فزر و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فایرا و سامان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد شروعی متعادل و منفی در بازار بورس تهران بودیم، اما رفته رفته با بهبود تقاضا در پتروشیمی ها و پالایشی ها، ورق برگشت و حال و هوای مثبتی در بازار شکل گرفت. تا پس از چندروز منفی شدن، روزی مثبت رقم بخورد.


خودرویی ها با رشد قیمت همراه بودند. خساپا حدود ۳ درصد افزایش قیمتی داشت و ۱۸۵ تومان شد. ایران خودرو ۱.۵+ خورد و ۲۰۳ تومان شد. در ورنا ۳۸ میلیون برگه سهم معامله شد و با رشد حدود ۴ درصدی به ۵۶۹ تومان رسید. خکرمان و خموتور از پرتقاضاهای این صنعت بودند که با صف خرید بستند.


بانکی ها نتوانستند سوار بر موج تقاضا شوند و به سنگر گیری در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند. وبصادر به زیر ۱۸۰ تومان رفت و وتجارت در محدوده ۱۸۰ تومان باقی ماند. وبملت هم معاملاتی متعادل داشت و به ۳۶۸ تومان رسید.


روند صعودی در فلزات اساسی تداوم داشت. فاسمین و فخوز خریدارانشان را صف نشین کردند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. فولاد و فملی با رشد بیش از ۲ درصدی به ترتیب به ۱۱۵۴ تومان و ۷۵۴ تومان رسیدند.


چندرشته ای ها با برتری خریداران دنبال شدند. شستا با بیش از ۳ درصد افزایش قیمتی به یک قدمی ۱۰۰ تومان بازگشت. وغدیر با رشد ۴ درصدی به ۱۴۳۶ تومان رسید.


پتروشیمی ها از صنایع مورد توجه خریداران بودند. بوعلی و نوری در سقف مجاز قیمتی با صف خرید دنبال شدند. پارس ۴.۵+ خورد و ۲۹۰ تومان شد. آریا با رشد ۳ درصدی به بالای ۸۰۰۰ تومان رسید.


پالایشی ها تمام روز را در مدار صعودی گذراندند. شپنا به رشد حداکثری به قیمت ۷۱۶ تومان رسید. شتران با صف خرید بست و شبندر در مدار مثبت ۴ درصدی در محدوده ۹۱۵ تومان متوقف شد.


از دیگر صنایع مورد توجه بازار امروز، می توان به زراعتی ها، سیمانی ها و سرمایه گذاری ها نیز اشاره کرد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فلات، فزر و پشاهن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، بموتو و وتوشه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سپاها با ۳.۹۸ درصد، غگل با ۳.۴۳ درصد و فخاس با ۲.۹۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حپترو با ۴.۷۱ درصد، قپیرا با ۴.۷ درصد و داسوه با ۲.۸۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته ۳۵۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۵.۳۳ درصد رشد داشت و به ۱۶ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۷۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0