همفکران
1401/08/22
18:09
گزارش بازار/ تقابل عرضه و تقاضا

شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۷ هزار واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۹ هزار واحد به کارش پایان داد. شاخص هموزن اما اگرچه سرخپوش به خط پایان رسید ولی تقریبا تمام تایم بازار خلاف جهت شاخص کل در مدار مثبت حرکت کرد و تا جایی که توانست در این مدار مقاومت کرد. البته افت قابل توجهی نداشت و تنها ۸۲ واحد را از دست داد. شپنا، شخارک و شفن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۷ هزار واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۹ هزار واحد به کارش پایان داد.


شاخص هموزن اما اگرچه سرخپوش به خط پایان رسید ولی تقریبا تمام تایم بازار خلاف جهت شاخص کل در مدار مثبت حرکت کرد و تا جایی که توانست در این مدار مقاومت کرد. البته افت قابل توجهی نداشت و تنها ۸۲ واحد را از دست داد.


شپنا، شخارک و شفن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شخارک و شفن با برتری خریداران دنبال شدند و در نهایت در سقف قیمتی با صف خرید بستند. شپنا سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فولاد، فملی و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شستا با افت ۳ درصدی قیمت مواجه شد و دو نماد دیگر در مدار منفی ۲.۵ درصدی به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای شاوان و فغدیر و دماوند، حدود ۱۸ واحد افت کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۴ واحد قرار گرفت. شپنا و شخارک نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۳۰۶ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت انبوه سازی و سرمایه گذاری بیشترین پول را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل نفتی ها و فلزات اساسی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای شپنا و شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شبندر و شتران بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در بازار امروز شاهد تقابل فروشنده ها و خریداران بودیم و روزی نوسانی را در بازار بورس تهران پشت سر گذاشتیم. افت نرخ دلار یکی از دلایل اصلی عقب نشینی خریداران، به ویژه در بزرگان، بود.


از همان ابتدای روز افت تقاضا و روند نزولی معاملات رقم خورد. این روند تا یکساعتی ادامه اداشت و پس از آن با تقویت تقاضا در خودرویی ها، بازار رو به بالا شد. بازگشایی مثبت شپنا نیز این موج مثبت را قوی تر کرد، تا جایی که شاخص ها و قیمت ها صعودی شدند. اما این موج مثبت آنقدر قوی نبود که بتواند ماندگار شود. به این ترتیب مجددا فروشندگان برتری یافتند و این وضعیت تا پایان ادامه داشت.


خودرویی ها برای دقایقی سوار بر موج تقاضا در مدار مثبت به حرکت درآمدند اما در نهایت عمدتا با پرچم سرخ به خط پایان رسیدند. ورنا ۲.۵- خورد و ۵۰۶ تومان شد. خگستر که تا ۴+ هم پیش رفته بود در مرز صفر معاملاتی روز را به پایان برد. خساپا و ایران خودرو نیز با افت بالغ بر ۱ درصد مواجه شدند و به ترتیب تا قیمت ۱۸۹ تومان و ۲۱۵ تومان به عقب رفتند.


امروز بازهم در بانکی ها، سامان خریداران را از آن خود کرد و با رشد حداکثری در یک قدمی صف خرید بست. این نماد بانکی امروز به ۳۰۳ تومان رسید. دیگر نمادهای این صنعت اکثرا افت قیمتی را تجربه کردند. وبملت امروز هم ۲.۵ درصد افت داشت و ۲۸۵ تومان شد. وتجارت ۲- خورد و وبصادر در مدار منفی ۱ درصدی در قیمت ۱۴۱ تومان بست.


برخلاف روز گذشته امروز فلزات اساسی ها روندی نزولی داشتند و با افت قیمتی روز را به پایان بردند. ذوب در قیمت ۲۳۳ تومان با صف فروش بست و فملی و فولاد با افت بالغ بر ۲ درصد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. فملی ۶۱۴ تومان شد و فولاد پس از جابه جایی ۹۰ میلیون برگه سهم تا ۵۰۸ تومان پایین آمد.


برخی پتروشیمی ها نیز امروز مورد توجه خریداران بودند. شفن و شخارک به ترتیب در قیمت ۶۲۰ تومان و ۳۸۱۰ تومان خریداران را به صف نشاندند. زاگرس ۵+ خورد و ۱۱۲۲۰ تومان شد. در مقابل فروشندگان در شاراک و شغذیر دست برتر را داشتند و تا حوالی کف قیمتی سهم را پایین کشیدند.


کدما تک نماد سبز پوش کانی های فلزی بود و با حرکت برخلاف جهت هم گروهی هایش توانست با رشد ۵ درصدی به ۴۶۶۶ تومان برسد.


دارویی ها، قند و شکری ها، لبنیاتی ها و صنعت ماشین آلات امروز هم از صنایع مورد علاقه خریداران بودند و عمده نمادهایشان رشد قیمتی را تجربه کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای غبشهر، سامان و کی بی سی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فسدید، غبشهر و غگلستا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۱۱ درصد، اتکام با ۳.۴۴ درصد و دسینا با ۳.۲۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۴.۰۷ درصد، سنیر با ۳.۵۳ درصد و سکرما با ۲.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۳۳۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۴۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۲۸ درصدی، به ۱۵ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۷۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0