همفکران
1401/04/26
15:40
گزارش بازار/ صنایع بورسی، با تراز تقدینگی حقیقی منفی به تعطیلات رفتند!

شاخص کل بورس تهران ۲۶امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۰ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز هم به حرکت در روند نزولی ادامه داد و روزی منفی را رقم زد. شاخص هموزن استارت را مثبت زد اما این سبزپوشی دوامی نداشت و در نهایت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۶امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۰ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز هم به حرکت در روند نزولی ادامه داد و روزی منفی را رقم زد.


شاخص هموزن استارت را مثبت زد اما این سبزپوشی دوامی نداشت و در نهایت این شاخص هم همرنگ جماعت شد و با حرکت در مدار نزولی با افت ۳۱۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


شیران، وساپا و خراسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وساپا در یک قدمی صف خرید بست و با رشد حداکثری قیمت به خط پایان رسید. خراسان در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شد و شیران حوالی صفر تابلو از حرکت بازایستاد. میدکو، تاپیکو و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد و میدکو به درجا زدن در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. تاپیکو با افت حدود ۴ درصدی قیمت مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و هرمز، با افت ۱۳۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۲۰ واحد قرار گرفت. خدیزل و توزیع نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۵۰۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


نفتی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت هلدینگ، فرآورده های نفتی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، شپنا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خبری از پول های خرد نبود و هیچ یک از صنایع نتوانستند با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به خط پایان برسند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و بانکی ها صورت گرفت. نمادهای شبندر و خدیزل بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و دی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



وضعیت بازار در این روزها، واقعا جای هیچ سخنی را باقی نگذاشته! تداوم کم حجمی و بی رمقی معاملات بازار سرمایه دیگر جوری فرسایشی شده که انگار خاک مرده بر پیکر این بازار پاشیدند...


دومین روز از هفته جاری نیز با تداوم افت قیمتی در عمده نمادهای معاملاتی سپری شد. اگرچه روند افزایش قیمت در دارویی ها و سیمانی ها و برخی از خودرویی ها ادامه داشت اما امری که مشهود بود این بود که در دارویی ها نیز حتی خبر افزایش نرخ ها دوامی نداشت و امروز اکثر نمادها متعادل بودند.


در گروه نیمه تعطیل خودرویی، خگستر و ورنا و خکرمان در ابتدا با رشد قیمتی همراه بودند اما در ادامه تا محدوده صفر تابلو عقب نشینی کردند و در همان حوالی متوقف شدند. اقبال خریداران به وساپا تداوم یافت و نماد را با رشد حدود ۶ درصدی همراه کرد. وساپا امروز به ۵۴۷ تومان رسید.


روند نزولی بانکی ها ادامه داشت و در این میان تنها سامان، دی و ونوین سبزپوش به خط پایان رسیدند. بانک سامان ۳+ خورد و در قیمت ۳۱۱ تومان با صف خرید بست.


دارویی ها مثبت شروع کردند اما در انتها با افت قیمتی در عمده نمادها مواجه شدند. برکت، داوه، دجابر و دسانکو با افت ۴ درصدی قیمت به کارشان پایان دادند. اما در مقابل رشد قیمتی در دفارا، دلر، دتوزیع و دابور ادامه دار بود.


پالایشی ها امروز هم به درجا زدن در محدوده صفر تابلو بسنده کرده کردند و تعدادی از بزرگان این صنعت به استراحت چندروزه رفتن.


تک نمادهایی نظیر خراسان، وآذر، بفجر، غگیلا و ... از معدود نمادهایی بودن که با برتری خریداران دنبال شدند.


در پایان معاملات امروز بیشتر بزرگان بازار متوقف شدند تا در روز های پایانی هفته جاری به برگزاری مجمع بپردازند. به این ترتیب انتظار می رود ۲روز معاملاتی باقی مانده از تیر ماه ۱۴۰۱ در حال و هوای تعطیلات و بی رمق تر از همیشه دنبال شود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای دتوزیع، پکویر و هجرت و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ثعتما، دتوزیع و پکویر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۴ درصد، خاهن با ۳.۲۵ درصد و حفارس با ۲.۸۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام واعتبار با ۴.۲۸ درصد، فخاس با ۳.۹۳ درصد و ونفت با ۳.۹۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۳۹۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۶۳ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۰۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0