همفکران
1401/01/15
15:36
گزارش بازار/ تغییر ذائقه بازار و رکورد شکنی ارزش معاملات

شاخص کل بورس تهران ۱۵ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۶۸۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی که رشد حدود ۱۵ هزار واحدی را رقم زده بود، به موجب فزونی عرضه ها حدود ۸ هزار واحد را از دست داد و ترمز صعودش کشیده شد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۵ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۶۸۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی که رشد حدود ۱۵ هزار واحدی را رقم زده بود، به موجب فزونی عرضه ها حدود ۸ هزار واحد را از دست داد و ترمز صعودش کشیده شد. اگرچه سرخپوشی در کوچک های بازار هم شایع بود اما در نهایت شاخص هموزن توانست سبز بماند و حدود ۵۶۰ واحد به جلو گام بردارد.


فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد بدون تغییر و در محدوده صفر تابلو بسته شد. شپنا توانست با صف خرید روز را به پایان برساند و شبندر نیز رشد ۴ درصدی قیمت را تجربه کرد. فملی، نوری و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی در واپسین لحظات خود را به صفر تابلو رساند و متوقف شد. نوری با افت بالغ بر ۳.۵ درصدی به خط پایان رسید و شستا در حوالی ۳- به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای کگهر، ارفع و ومهان، ۵۶ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۶۹۰ قرار گرفت. زاگرس و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۲۸۰ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.


خبرهای موثر


آماده یک توافق خوب و پایدار در وین هستیم


امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه عمان: آماده یک توافق خوب و پایدار در وین هستیم. آمریکا، مسئول مستقیم تطویل مذاکرات است.


مذاکرات وین به خاطر رویکردهای آمریکا متوقف شده است


خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: دولت آمریکا می‌خواهد با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، به تعهدات خودش عمل نکند.


ملت ایران تا ابد صبر نخواهد کرد و منتظر هیچ کسی نخواهیم ماند.


خطیب‌زاده: تاکنون ایران بیشترین ابتکارات را در مذاکرات داشته است


سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: وی در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم.


پیام و خواسته‌های ما روشن بود. سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود.


خطیب‌زاده: آماده ادامه گفت‌وگو با عربستان سعودی هستیم


سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: آمادگی داریم تاریخ گفت‌وگو مشخص شود و ادامه یابد.


گفت‌وگوها نیازمند دستورکار مشخص است. نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی دادیم. مسائل اختلافی ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی باید تلاش کنیم روابط خود را عادی کنیم و منتفع روابط عادی مردم منطقه و دو کشور هستند.


معاون وزیر صمت اعلام کرد: حذف ارز دولتی برای دارو/ واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود


معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت کاهش ۵۰ درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و چند رشته ای به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی


طی امروز نفتی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و شیمیایی ها صورت گرفت. دو نماد شپنا و وبصادر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز نیز شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در بازار بورس تهران بودیم. در دقایق آغازین معاملات امروز، پرچم لیدری باز هم از آن خودرویی ها بود. اما در حالی وارد نیمه دوم معاملات شدیم که با عرضه شدن صفوف خرید دو غول خودرویی و فاصله از سقف قیمتی، شدت عرضه ها در بازار فزونی یافت. این افت تقاضا و نوسانات منفی تا پایان معاملات امروز ادامه داشت و تنها پالایشی ها بودند که توانستند در مدار مثبت خود را حفظ کنند و سربلند روز را به پایان ببرند.


به این ترتیب ناگفته نماند که طی روز های اخیر، گردش نقدینگی در میان صنایع مختلف امری مشهود است که امروز نیز این گردش نقدینگی به کام پالایشی ها بود.


خودرویی ها تماما سبز به میدان آمدند اما سرخپوش به خط پایان رسیدند. ورنا و خگستر امروز هم صف خریدشان پابرجا ماند و تکان نخورد. خگستر نیز به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد. خساپا توانست در محدوده ۱.۵+ روز را به پایان ببرد. خودرو اما ۲- خورد و ۲۵۳ تومان شد. خپارس، خزامیا، خشرق و خبهمن از جمله پرعرضه ترین نمادهای این صنعت بودند.


بانکی ها شرایط بهتری داشتند. وبصادر با رشد ۴ درصدی به قیمت ۲۱۸ تومان رسید. سامان و وپارس که همچنان با صف خرید در سقف قیمتی دنبال می شوند. وتجارت حدود ۲ درصد بالا آمد و اما وبملت مماس بر صفر معاملاتی متوقف شد.


فلزات اساسی ها امروز را بر مدار منفی سپری کردند. فولاد، فخوز و فاسمین در مرز صفر معاملاتی سرخپوش متوقف شدند. ذوب، فایرا و کاوه افت بالغ بر ۲ درصد را تجربه کردند. فملی که تا محدوده منفی ۳ هم عقب نشینی کرده بود در نهایت کمی بالا آمد و در قیمت ۷۸۳ تومان بست.


از صنعت دارو، داوه و دعبید همچنان در صف خرید به سر می برند. دسینا، دجابر، تیپیکو و دابور نیز با رشد قیمتی همراه بودند.


در چند رشته ای ها شاهد حرکت ونیکی، وامید و وصندوق در مدار مثبت بودیم. وغدیر ۲- خورد و ۱۳۳۴ تومان شد. شستا نیز با افت قیمتی مواجه شد و حدود ۳ درصد عقب نشینی داشت.


و اما پالایشی ها که برنده میدان بودند. شپنا اگرچه امروز مدار منفی را تجربه نکرد اما توانست پس از نوسانات متعدد خود را به آستانه های بالا برساند و با صف خرید ببندد. شبندر ۴+ خورد و ۸۱۵ تومان شد. شتران که تا سقف قیمتی هم پیشرفته بود در نهایت در محدوده مثبت ۲.۷ بست.


این سومین‌بار از آغاز رکود ۶۰۰روزه در بازار سهام ایران است که معامله‌گران شاهد تغییر فاز و موجی افزایشی هستند که هنوز مشخص نیست آیا می‌تواند ادامه داشته باشد یا رشدی موقتی است. البته با توجه به روند صعودی بازار طی روز های اخیر، افزایش عرضه ها در بازار امروز امری طبیعی بود.


رکورد شکنی ارزش معاملات خرد از اتفاق های حائز اهمیت بازار امروز بود، چرا که به بیشترین سطح طی هفت ماه اخیر رسید. افزایش حجم معاملات خرد همیشه نشان دهنده افزایش پویایی معاملات و بهبود تقاضا بوده و هم اکنون نیز امیدواریم این امر تداوم یابد و نوید بخش روزهای بهتری باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سنیر با ۴.۲۲ درصد، ساربیل با ۴ درصد و تکنو با ۳.۶۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ملت با ۳.۹۳ درصد، ثفارس با ۳.۵۳ درصد و ثنوسا با ۳.۴۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۱۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۲۹ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0