همفکران
1401/11/23
15:15
گزارش بازار/ شروعی مایوس کننده

در حالی در بازار های موازی از جمله ارز و سکه و خودرو شاهد افزایش قیمت ها بودیم که، بازار بورس تهران چهارمین هفته معاملاتی بهمن ماه را بسیار ناامید کننده شروع کرد. شاخص کل بورس تهران در ۲۳امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۲ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی تمام روز نزولی بود.

به گزارش آوای آگاه ، شاخص کل بورس تهران در ۲۳امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۲ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی تمام روز نزولی بود.


شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو منفی حاکم بر کلیت بازار، سرخپوش به خط پایان رسید و ۴۷۰۰ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


کچاد، ذوب و البرز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ذوب از تقاضای بیشتری برخوردار بود و در نهایت با رشد حدود ۴ درصدی به خط پایان رسید. البرز تا بازه ۲.۵+ بالا آمد و کچاد سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فارس، شپدیس و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شپدیس حدود ۴ درصد افت قیمتی را رقم زد و دو نماد دیگر در مدار منفی ۱ درصدی به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و بپاس و و شگویا، حدود ۱۸۳ واحد به عقب رفت و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۶ واحد قرار گرفت. فزر و حگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، شیمیایی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت فلزات اساسی، خودرو و هلدینگ میزبان بیشترین حجم معاملات بودند . امروز نمادهای شستا، ذوب و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی


طی امروز صندوق های سرمایه گذاری بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد از دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزت اساسی صورت گرفت. صندوق پتروآگاه و نماد غدانه بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فولاد و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار امروز


در حالی در بازار های موازی از جمله ارز و سکه و خودرو شاهد افزایش قیمت ها بودیم که، بازار بورس تهران چهارمین هفته معاملاتی بهمن ماه را بسیار ناامید کننده شروع کرد و از ابتدا تا پایان با برتری فروشندگان دنبال شد. امروز شیب خروج پول های حقیقی افزایش یافت و ارزش و حجم معاملات هم کاهش چشمگیری داشت که کمی نگران کننده بود. در نبود غول های خودرویی، این صنعت با افت یکپارچه قیمتی مواجه شد. خگستر ۲ درصد افت قیمتی داشت و ۳۸۰ تومان شد. ورنا به زیر ۶۰۰ تومان رفت و حوالی ۵- به کارش پایان داد. در قطعاتی ها خعمرا، خمحرکه و خفنر تنها نمادهای مثبت بودند و دیگر نمادهای گروه افت قیمتی را تجربه کردند.


در نبود وبملت، صنعت بانک نیز روند معاملاتش منفی بود. امروز مجمع بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه ۳۴ درصدی برگزار شد و سرمایه این بانک را به ۳۵ همت رساند که با توجه به گزارش توجیهی، پس از افزایش سرمایه در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ قادر به سودسازی ۲۸ همت خواهد بود. بانک ملت در حال حاضر ۹۰۳ همت سپرده داشته و از جمله نمادهای پرمعامله بازار سرمایه محسوب می شود. در حال حاضر قیمت ۳۷۰ تومان را میتوان به عنوان مهمترین مقاومت وبملت در نظر گرفت که برای ادامه روند صعودی عبور از آن برای سهم بسیار مهم است. وبصادر و وتجارت امروز در مرز صفر معاملاتی در محدوده ۱۶۷ تومان درجا زدند. بانک دی نیز بالغ بر ۴ درصد افت قیمتی داشت و تا ۷۸ تومان پایین آمد.


فلزات اساسی ها متعادل منفی بودند، اما در دقایق پایانی به موجب معاملات بورس کالا تا حدودی با بهبود تقاضا همراه شدند. ذوب ۴+ خورد و ۲۹۰ تومان شد. فخوز تا بازه مثبت ۲.۶ درصد بالا آمد و حوالی ۳۰۵ تومان متوقف شد. فملی به افت ۱ درصدی قیمت اکتفا کرد و در ۷۸۰ تومان بست. فولاد در محدوده صفر تابلو سبزپوش به کارش پایان داد.


نمادهای پالایشی علی رغم رشد ۱۷ درصدی ارزش معاملات هفتگی فرآورده های نفتی در بورس کالا (معادل ۷،۴۵۰ میلیارد) و همچنین افزایش ۹ ٪ قیمت نفت روزی منفی را پشت سر گذاشتند. شپنا و شبندر حدود ۱ درصد کاهش قیمتی را به ثبت رساندند. ناگفته نماند در دقایق پایانی کمی بهبود تقاضا حس شد، به طوری که شتران تا ۱+ بالا آمد و در یک قدمی ۴۰۰ تومان بست.


در بازار نزولی امروز تپسی صف خرید بود و ارزش معاملات آن به ۶ میلیارد تومان رسید که ۹۳ درصد خریدران آن سرمایه گذاران حقیقی و ۲۵ درصد فروشندگان حقوقی بودند. از جمله اقدامات جدید تپسی که خبر آن دوشنبه هفته گذشته منتشر شد میتوان به راه اندازی یک کسب و کار جدید در حوزه فروش آنلاین لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو اشاره کرد.




بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غدشت با ۳.۰۸ درصد، غالبر با ۲.۸ درصد و رکیش با ۲.۶۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۴.۴۶ درصد، پاکشو با ۳.۵۴ درصد و شگل با ۳.۴۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته روندی صعودی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۵ هزار و ۹۱۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۲.۰۶ درصدی، به ۲۵ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۶۶ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0