بورس۲۴
1401/01/07
12:20
آماری عجیب از بورس ۱۴۰۰؛ قیمت بیش از یک چهارم سهم ها نصف شد

قیمت سهام بیش از یک چهارم از کل شرکت های بازار که تعداد آن ها حدود ۷۱۹ شرکت است، در پایان سال ۱۴۰۰ به نصف ابتدای سال رسید.

آماری عجیب از بورس 1400؛ قیمت بیش از یک چهارم سهم ها نصف شد

بورس۲۴ : طی سالی که پشت سر گذاشتیم سه چهارم شرکت ها با افت قیمت مواجه شدند، بازدهی ۲۳ درصد از آن ها مثبت بود و ۲ درصد نیز بدون تغییر محسوسی به کار خود خاتمه دادند.


از مجموع ۵۳۸ شرکتی که در سال گذشته بازدهی منفی داشتند افت قیمت بیش از یک سوم از آن ها بیش از ۵۰ درصد بود. یعنی در واقع قیمت سهام بیش از یک چهارم از کل شرکت های بازار که تعداد آن ها حدود ۷۱۹ شرکت است، در پایان سال ۱۴۰۰ به نصف ابتدای سال رسید.


در سال ۱۴۰۰ صنعت استخراج کانه های فلزی پربازده ترین صنعت بازار سرمایه بود. بازدهی این صنعت در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۵ درصد بود. عنوان دومین صنعت پربازده بازار به صنعت بیمه و بازنشستگی با حدود ۲۰ درصد بازدهی تعلق گرفت. صنعت محصولات شیمیایی با بیش از ۱۹ درصد بازدهی در جایگاه سومین صنعت پربازده بازار قرار گرفت.


بیشترین بازدهی منفی به صنعت فعالیت های هنری با بیش از ۷۴ درصد افت ارزش بازار تعلق گرفت. محصولات چوبی با بازدهی منفی ۵۷ درصد و محصولات کامپیوتری با بازدهی منفی ۵۵ درصد دومین و سومین صنایعی بودند که بیشترین بازدهی منفی را رقم زدند.


از بین نمادها فجوش، غناب، فبستم، باران، وسالت، خبنیان، کایتا، کباده، پشاهن، توسن، شرنگی، سپید، شتهران، وفتخار و ولکار بیشترین بازدهی را کسب کردند و شرکت های شلعاب، حاریا، خزر، سفاسی، غویتا، کپشیر، غفارس، تپکو، سنیر، کتوکا، غدام، وگستر، شپارس، تکنو و وهنر متحمل بیشترین افت قیمت شدند.


بورس 1400بورس 1400
انتهای خبر

0
0