همفکران
1401/02/31
16:22
گزارش بازار/ های و هوی تازه میخواهم

بازار یک رشد خوب را داشته و به نقاط حساسی رسیده و حالا باید برای ادامه مسیر خود محرک های جدیدی داشته باشد به خصوص این که انقدری که فکر میکردیم گزارش ها نمیتوانند برای بازار اتفاق خوبی باشند ...

گزارش بازارامروز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱


بازار یک رشد خوب را داشته و به نقاط حساسی رسیده و حالا باید برای ادامه مسیر خود محرک های جدیدی داشته باشد به خصوص این که انقدری که فکر میکردیم گزارش ها نمیتوانند برای بازار اتفاق خوبی باشند. در مورد گزارش ها امروز بیشتر صحبت میکنیم هر چند حرف و حدیث در بازار زیاد است و از تحولات سیاسی تا اقتصادی ، از بلوک خودرو تا گزارش پالایش ، از دلار ازاد تا دلار نیما می شود حرف زد ! ولی موج گزارش ها موج خاص تری است ...


طی این چند روز ، گزارش ۱۲ ماهه برخی شرکت ها منتشر شد و تقریبا اکثر شرکت های بازار گزارش دادند. فکر میکنیم با ادامه روند با همین دست فرمان توسط شرکت ها ،گزارش سه ماهه چهارم زنگ خطری برای حاشیه سود شرکت هاست که نشان میدهد وضعیت چندان جالب و جذابی در سودآوری و حاشیه سود نداشته و به عقیده بسیاری تورم به دامنه بهای تمام شده این شرکت ها رسیده است و این در حالی است که سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ از نظر فروش وضعیت بسیار خوبی برای شرکت ها رقم خورد


بسیاری معتقدند این موضوع ناشی از دو جریان است جریان اول به این موضوع استناد می کند که افزایش تورم به دامنه تولید رسیده و در آن سو شرکتها از یک سو با دستور سرکوب قیمت توسط دولت و یا عدم کشش فروش در مقدار فروش دراین قیمت محصولات و کاهش مشتری ها مواجه هستند و این باعث بروز این افت حاشیه سود در شرکت ها شده است که ما نتیجه آن را امروز در کدال می بینیم اما بسیاری دیگر عقیده خلاف این را دارند و موضوع دیگری را مطرح می‌کنند که اتفاقا به خوبی با رفتار دولت سازگار است و به نوعی نظریه قابل پذیرشی است


دولت ماه های گذشته رفتاری داشته که همواره هرجاکه سودی وجود داشته ورود کرده و شرکت ها با دیدن این رفتار دولت در ارائه سود به بازار محافظه‌کار شده و انواع و اقسام هزینه ها را در دل شرکت ها وارد کرده است پتروشیمی ها هزینه های دولتی را بالا می گیرند به طوری که سه ماهه چهارم سال خیلی از آنها زیان دیده ، پالایشی ها از ترس حداقل قیمت را لحاظ می کنند فولادی ها انواع هزینه‌ها را دردل شرکتها می‌آورند و تا آخر این رفتاری است که در بازار رواج پیدا کرده و به نظر به اکثر صنایع سرایت کرده است امیدواریم موضوع بتواند به شکلی حل و فصل گردد.


نکته دیگر باز هم رفتار دولت و بی نظمی در ارائه نرخ و سردرگمی و ابهام در بهای تمام شده و فروش است که به صورت های مالی سرایت کرده و مشاهده عدم اطمینان بازار از صورتهای مالی شرکت ها است...


در مجموع از گزارش های دوازده ماه این حس به بازار منتقل شده است که این گزارش ها اگر تاثیر منفی نداشته باشند تاثیر مثبت آنچنانی ندارند چرا که ابهامات بازار را بیشتر کرده و فضای پرابهام و بدبینانه و منفی را از برخی صورتهای مالی را رقم زده و همچنین در قیمت ها تردید ایجاد می کنند البته همه بازار چنین شرایطی را نداشته و شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و نمادهای بازار گزارش های خوبی هم داشتند که می تواند عاملی برای توجه بازار به آن دست سهم ها شود.


سراغ بازار امروز برویم که منفی ولی با انگیزه اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت بازار بهتر شد و البته شدت عرضه در برخی نماد ها بیشتر امروز دست حمایت صندوق توسعه و تثبیت پشت پالایشی ها بود و در مجموع فاز خوبی برای بازار امروز پیش امد بازار برای پیشبرد خود به خبرهای قوی ترو بهتری نیاز دارد و باید کمی صبور باشیم و البته ادامه گزارش ها راامروز دنبال کنیم ...



غذایی ها در مسیر برگشت


در نمادهای غذایی شاهد برگشت روند و مثبت شدن معاملات این گروه بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همجنان به دلیل رشد قیمت های جهاین محصولاتشان با اقبال همراه هستند.


غبشهر با صف خرید همراه شد و نشان داد توانایی رشد قیمتی خوبی دارد.


سپید ماکیان بر سر حمایت ۲۴۰۰ تومانی با نوسانات ارامی همراه شده است.


غگیلا هم خبرهای خوبی دارد ازافزایش سرمایه بالای ۱۰۰۰ درصدی تا معامله بلوکی و تعدیل مثبت شنیده می شود شرکت قرارداد صادراتی خوبی هم با روسیه بسته است.



سیمانی های خوش شانس


در سیمانی ها برخی نمادهای گروه با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده و به عبارتی سهام خوش شانس امروز بازار بودند.


سیمان شمال که رشد بالایی را تجربه کرده همچنان مثبت و صعودی می باشد.


در سیمان شاهرود سهمی که برای امسال شایعات سود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومانی را دارد شاهد قیمت های نازلی می باشد.


سشرق در پی شکسته شدن سد قیمتی ۹۲۰ تومانی است.


سفارس با فروش دارایی در بازار میتواند مورد توجه باشد در سوی دیگر سابیک هم عرضه شود برای خید خوب است در سفارس امروز شفاف سازی زده است که بیش از ۵۰۱ میلیارد تومان سود شناسایی کرد.



بانک در انتظار برجام


در بانک ها نوسانات بهتری را امروز شاهد بودیم اما به نظر می رسد بانک ها برای رشد قیمتی قوی نیاز به گزارشات قوی و یا احیا برجام داشته باشند.


در بانک تجارت سهم با نوسانات مثبت ارامی همراه بود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته اما فعلا با کف قیمتی ۲۰۰ و سقف قیمتی ۲۴۰ تومان روند نوسانی را در پیش گرفته است.


پست بانک که خبرهای راه اندازی رمز ارز ریالی را دارد با روند مثبت خوبی همراه شده است.


وپارس سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته وهم دارایی محور بوده و هم تراز ارزی سنگینی دارد اما از نظر عملیاتی سهم زیانده است.


بانک ملت هم یکی از سهم های خوب گروه بانک است و شاید کم ریسک ترین انها باشد هنوز گزارش های این گروه منتشر نشده ولی شنیده می شود وبملت نزدیک به ۸۰۰ ریال سود دارد وبصادر در ۱۴۰۱ با فروش دارایی ها جالب می شود.



پالایشی ها و گزارشات متعادل


در پالایشی ها شاهد انتشار صورت های مالی ۱۲ ماهه متعادلی بودیم سودهایی که محقق شده بازار انتظار دارد در گزارشات حسابرسی شده با تعدیل مثبت مجدد نیز همراه شود بسیاری معتقدند بازار انتظار گزارش های بدتری را داشت ولی گزارش ها به همراه توضیحاتی که منتشر شده و نشان میدهد میتواند قابل افزایش باشد زهر منفی این گزارش ها را برای بازار گرفت.


در بازار در شبندر در ۱۲ماهه به سود ۱۲۷۸ ریالی رسیده و در توضیحات خود گفته است که با توجه به تاثیر قیمت‌های بین المللی فرآورده و هم‌چنین نرخ تسعیر ارز بر نرخ فروش محصولات، در صورت تغییر هر یک از متغیرهای ذکر شده، نرخ محصولات شرکت نیز تغییر خواهد کرد مضافا صورتهای مالی بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی تهیه شده است.


در شراز هم گزارش خوب بود شراز در ۱۲ماهه به سود ۲۲۴۳۳ ریالی رسیده است شتران هم گفته شاید تا ۱۲۰۰ ریال رشد سودداشته باشد ول یدر حال حاضر در ۱۲ماهه به سود ۸۵۱ ریالی رسیده است در شاوان هم جالب است و سهم میتواند با این گزارش پیش برود شاوان در ۱۲ماهه ۲۸۱۳۲ ریال سود محقق کرده است . با توجه به اینکه مبلغ فروش های صادراتی مربوط به اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و بخشی از فروش صادراتی فراورده نفت کوره در سال ۱۳۹۷ تاکنون به شرکت ابلاغ نگردیده لذا امکان تغییر در سود وجود دارد که به محض دریافت اطلاعات جدید به اطلاع سهامدران محترم خواهد رسید.


در شپنا شایعه سود ۸۵۰ ریالی و شبریز ۶۰۰۰ ریالی شنیده می شود البته شبریز بدون سود تبریز است.


در شپنا وضعیت بهتر است انتظار ها در این سهم قابل تحقق بوده و سهم وضعیت خوبی دارد این سهم تا قیمت های ۷۲۰ تومان در صورت روند صعودیجای رشد خواهد داشت شپنایی که شایعات سود ۹۰ تومان به بالا را برای سال ۱۴۰۰ و سود ۱۳۰ تومانی را برای امسال دارد.



نرخ های طاقت فرسا


نرخ گذاری بلوک خودرویی ها طاقت فرسا شده است نرخ های یکه قرار بود در اواسط اردیبهشت ماه منتشر شود فعلا خبری از ان نیست.


خکاوه علی رغم گزارش مثبت و خروج از زیاندهی با صف فروش همراه شد.



چهارگوشه بازار


سرمایه گذاری مسکن گارد صعودی خوبی گرفته و صعود خوبی را تجربه کرد.


در نماد شدوص سهم رشد قیمتی خوبی داشته و پس از تاچ کف حمایتی وارد فاز صعودی شد.


بیمه ها هم گزارش های بدی نداشتند در این بین کوثر در ۱۲ماهه به سود ۷۸۲۱ میلیارد ریالی رسیده است و ۴۶۳ ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده است سهم ۱۲۵۶۵ میلیارد ریال سود سرمایه گذاری ها داشته است در سوی دیگر در البرز در ۱۲ماهه به سود ۳۸۳ ریالی رسیده است و ۱۱۰۴۶ میلیارد ریال سود خالص و ۷۳۹۶ میلیارد ریال سود سرمایه گذاری ها دارد . در آسیا هم در ۱۲ماهه به ازای هر سهم ۲۵۰ ریال محقق کرده است که ۶۰۳۲ میلیارد ریال سود خالص و ۱۰۱۲ میلیارد تومان سود سرمایه گذاری ها دارد


فاذر جالب است امروز ۲٪ سهم را در بازار خریدند طبق برخی خبرها و شایعات به زودی یک تیم از دولت از فاذر بازدید میکنند و برخی دیگر از بلوک و قطعی شدن فروش بلوک کشاورزی در این سهم صحبت میکنند که میتواند فضای سهم را تغییر دهد .


به نظر حگهر گزارش خاصی داشته است در ۱۲ماهه به سود ۸۵۰ ریالی رسیده است.


در پیمانکاری ها شرایط بد نیست . خصدرا بازهم مزایده شرکت کرده و میتواند در ان برنده شود به نظر خبرهای سهم خوب و زیاد است . رنیک با سرمایه جدید در ۱۲ماهه ۱۳۱۲ و ۹ماهه ۸۳۳ و ۶ماهه به سود ۶۳۲ ریالی رسیده است در ۶ ماهه ۱۲۲۸ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۲۱۹ میلیارد ریال سود خالص داشت در ۹ماهه ۱۶۳۵ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۶۰۷ میلیارد ریال سود خالص داشت در ۱۲ماهه سود عملیاتی ۲۵۴۵ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۵۳۲ میلیارد ریال سود خالص دارد.


گروه برق چند روزی است مورد توجه بازار است . بسویچ ۱۲ماهه سود هرسهم ۱۹۲۰ ریال بوده و رشد خوبی داشته است ۳۵۵۸ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۳۸۳۹ میلیارد ریال سود خالص داشته است.






انتهای خبر

0
0