همفکران
1401/09/20
19:41
گزارش بازار/ دلگرم به امداد دلاری!

شاخص کل بورس تهران ۲۰امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۵۶۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۸۹ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص یک روز پس از، از دست دادن مرز روانی ۱.۴ میلیونی نیز نتوانست آن را پس بگیرد و تنها کمی از افت دیروز را جبران کرد. شاخص هموزن هم روندی مشابه شاخص کل داشت و با قدم هایی آهسته و پیوسته در مدار مثبت حرکت کرد. بازار امروز شروعی متعادل و تا حدودی مثبت داشت که از همان دقایق ابتدایی با حمایت های...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۰امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۵۶۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۸۹ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص یک روز پس از، از دست دادن مرز روانی ۱.۴ میلیونی نیز نتوانست آن را پس بگیرد و تنها کمی از افت دیروز را جبران کرد.


شاخص هموزن هم روندی مشابه شاخص کل داشت و با قدم هایی آهسته و پیوسته در مدار مثبت توانست ۱۴۰۰ واحد رشد کند بر ارتفاعش بیفزاید.


فملی، شپنا و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شتران با برتری تقاضا همراه بود و در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاند و با صف خرید بست. شپنا بیش از ۳ درصد افزایش قیمت را رقم زد و فملی با رشد حدود ۴ درصدی همراه شد. میدکو، شپدیس و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو برای دومین روز متوالی با افت حداکثری قیمت مواجه و در کف قیمتی بست. شپدیس در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شد و کگل در مرز صفر معاملاتی، در یک قدمی ۱- سرخپوش بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شاوان و آریا و شراز، ۳۲ واحد رشد کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۸۷ واحد قرار گرفت. زاگرس و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها تنها ۷۶ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و بانکی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و همچنین میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شتران و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی




امروز نفتی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل خودرویی ها و شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای شتران و شپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خودرو و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار امروز شروعی متعادل و تا حدودی مثبت داشت که از همان دقایق ابتدایی با حمایت های ریزی همراه و به واسطه رشد نرخ ارز تحولات خاص تری را شاهد بود . استارت پرقدرت پالایشی ها، حال و هوای معاملات را تغییر داد و بهبود بخشید و به بزرگانی نظیر بانک و فلزی ها نیز سرایت کرد.


اگرچه ورنا امروز هم توجه خریداران را داشت و تا صف خرید هم پیش رفت، اما نتوانست کلیت گروه را با خود همراه کند و تنها چند نماد قطعاتی رشد قیمت را تجربه کردند. ورنا با رشد حدود ۵ درصدی امروز به ۷۲۴ تومان رسید. ایران خودرو، خگستر و خساپا با افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت مواجه شدند و خاور در کف قیمتی با صف فروش دست و پنجه نرم کرد. خموتور از محدوده ۲- پرقدرت رو به بالا حرکت کرد و در قیمت ۴۸۳ تومان صف خرید تشکیل داد. خکار، خکمک، خموتور و خفنر نیز مورد توجه خریداران بودند.


در صنعت بانک بعد از مدت ها درجا زدن، امروز شاهد تحرکات مثبت خریداران بودیم که بیشتر این خریداران از جنس حقوقی بودند. وبصادر ۱۴۳ تومان شد و با صف خرید بست. در وتجارت ۳۱۸ میلیون برگه سهم جا به جا شد و پس از رشد بیش از ۵ درصدی در قیمت ۱۴۴ تومان به کارش خاتمه داد. وبملت ۳.۵+ خورد و ۲۷۲ تومان شد. ونوین از دیگر پرتقاضاهای این گروه بود که بعد از اصلاح خوبی که کرده انتظار می رود با عبور از مرز ۳۲۰ تومان، در جهت رسیدن به هدف ۳۶۰ تومان گام بردارد.


فلزات اساسی ها نیز کامبک زدند و عمدتا امروز را با رشد قیمتی به پایان بردند. فولاد که تا محدوده ۳+ پیشروی کرده بود، در نهایت در قیمت ۴۸۱ تومان با رشد ۱ درصدی از حرکت بازایستاد. فملی تا ۴+ بالا آمد و به ۶۲۵ تومان رسید. فاسمین و کاوه در بازه مثبت ۲ درصد متوقف شدند و ذوب پس از افزایش ۱.۶ درصدی در قیمت ۲۳۴ تومان به خط پایان رسید. فباهنر، فروی و فمراد نیز مورد توجه خریداران بودند.


پالایشی ها با لیدری شتران، موجب شیرین کامی سهامدارانشان کردند و بر خلاف انتظارات در کانون توجه خریداران قرار گرفتند. شتران که از دید بنیادی در کف قیمتی قرار گرفته امروز در قیمت ۳۴۵ تومان خریدارانش را صف نشین کرد و علی رغم عرضه شدن چندین باره این صف توسط حقوقی ها، بازهم با عزمی جزم صف خرید را از نو چید و تا انتها نیز آن را حفظ کرد. شبندر که در صورت مالی شش ماهه به سود خوبی رسیده بود، امروز همسو با همگروهی هایش به مدار مثبت بازگشت و با رشد ۳.۵ درصدی به ۸۶۳ تومان رسید. عبور از مرز ۹۶۰ تومانی خیلی دور از انتظار نیست. شپنا هم امروز مورد اقبال خریداران بود و تا یک قدمی صف خرید هم رفت. این غول پالایشی به موجب افتتاح طرح توسعه اش، توان سود سازی خوبی دارد و با پیشروی تا ۷۱۴ تومان نشان داد که قصدش برای عبور از ۷۲۰ تومان جدی است. قیمت آخرین معامله شپنا ۶۹۴ تومان بود.



فراکابی ها، قندشکری ها، ساختمانی ها و حمل نقلی ها نیز از صنایع متوسط مورد توجه بازار امروز بودند که میل به رشد قیمتی در آنها امری آشکار است.




نمادهای مشکوک



در بازه ۷ روزه و ۳۰روزه نمادهای سپرمی، قتربت و معیار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۴۹ درصد، بنیرو با ۳.۶۵ درصد و داسوه با ۳.۴۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ساراب با ۳.۳ درصد، سپ با ۳ درصد و ثامان با ۲.۸۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۳۲۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۷ هزار و ۳۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۷ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۹۱۳ هزار تومان رسید.



انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۹۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0