همفکران
1400/11/06
16:11
گزارش بازار / پایان خوش هفته ای سخت

شاخص کل بورس تهران ششمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش بیش از ۲۱ هزار واحدی (معادل ۱.۷۸ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت حرکتش را در مدار مثبت زد، به طوری که در یکساعت ابتدایی بیش از ۱۸ هزار واحد رشد را به ثبت رساند. سپس...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ششمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش بیش از ۲۱ هزار واحدی (معادل ۱.۷۸ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت حرکتش را در مدار مثبت زد، به طوری که در یکساعت ابتدایی بیش از ۱۸ هزار واحد رشد را به ثبت رساند. سپس به موجب متعادل شدن معاملات کمی از سرعتش کاسته شد. اما در یکساعت پایانی مجددا به اوج بازگشت و به مسیر صعودی خود ادامه داد.


فولاد، فملی و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. این شاخص سازان رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید به تعطیلات رفتند. غکورش، ذوب و تایرا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. تایرا بیشتر روز را در صف فروش سپری کرد و در نهایت در نیم ساعت پایانی به موجب افزایش تقاضا در بازار، رو به بالا معامله شد و خود را به محدوده منفی ۱ رساند. اما دو نماد دیگر به صف فروش نرفتند و حوالی صفر تابلو به خط آخر رسیدند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای زاگرس، شگویا و شاوان ۷۹ واحد رشد کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۳۵ کار خود را به پایان رساند. غصینو و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز شیب خروج نقدینگی های خرد نزولی بود و تنها ۸۲ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۱۱ میلیارد دلار کاهش یافت.



خبرهای موثر

توضیحات مهم صبح امروز دکتر خاندوزی درباره جزئیات مصوبات هیئت دولت برای حمایت از بورس


سقف گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت؛ ۵۰۰۰ تومان برای نرخ خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای نرخ سوخت.


بانک مرکزی نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد آن را برای نرخ تسعیر دارایی های خارجی و دارایی های ارزی بانکها در نظر بگیرد.


تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰ درصد.


بخشی از سهام دولت در شرکت های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار داده شود. طبق مصوبه هیئت دولت، سقف سهام دولت در شرکت های دولتی به عنوان پشتوانه صندوق تثبیت، برداشته شد.


ده درصد از عرضه اولیه شرکت های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود تا ناشر مکلف باشد از سهام های خودش حمایت کند.



عضو هیات رئیسه مجلس: هفته آینده اتفاقات خوبی را برای بورس شاهد خواهیم بود.


دهنوی: امشب با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس درباره حمایت از بازار سرمایه جلسه داریم.



پورابراهیمی: دولت و مجلس در حذف ارز ۴۲۰۰ هم نظر هستند


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دولت در خصوص اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار درستی نیست موافق هستند و هم اکنون موضوع حذف این ارز در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.



بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شد تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰، به ۹.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۰.۵ و ۱۷۹.۳ درصد افزایش نشان می دهد.


متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲۹.۴ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد و ماه مشابه سال قبل ۲۰.۳ درصد افزایش نشان می دهد.



به مذاکره مستقیم با ایران احتیاج داریم


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکره مستقیم ارتباط کارآمدتری را امکان پذیر می کند و این دقیقا چیزی است که در این زمان به آن نیاز داریم.




ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرویی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و شتران نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



طی امروز صندوق های قابل معامله، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی شاهد جذب پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی بود. در بین نمادها نیز نوری و بوعلی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و میدکو و سمگا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



با نهایی شدن موضوع سقف قیمت گاز_طبیعی برای حوزه فولاد و پتروشیمی و سایر صنایع توسط دولت و تاکید بر عدم تغییر ضریب حقوق_دولتی معادن در سال ۱۴۰۱ ... بخشی از نگرانی بازار سرمایه برطرف شد و این بازار توانست استارت آخرین روز معاملاتی هفته جاری را در مدار مثبت بزند و بعد از چند روز طاقت فرسا، روزی مثبت و تماما سبز پوش را رقم بزند.


بازار امروز با قدرتنمایی خریداران به ویژه در بزرگان و شاخص سازان شروع به کار کرد. به طوری که در همان دقایق ابتدایی عمده لیدرهای پالایشی، شیمیایی، فلزی و خودرویی به صف خرید نشستند.


اگرچه حوالی ورود به نیمه دوم خریداران تا حدودی عقب نشینی کردند و موجی از عرضه به بازار آمد، اما این خریداران بودند که نفسی تازه کردند و در یکساعت پایانی مجددا به میدان بازگشتند و به حرکت در مسیر صعودی ادامه دادند.


در پالایشی ها، شتران تقریبا تمام روز را در صف خرید سپری کرد. این نماد ۵+ خورد و در قیمت ۳۹۰ تومان به کارش پایان داد. شپنا و شبندر هم رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با خریداران نشسته در صف به ایستگاه آخر رسیدند. شپنا در قیمت ۵۳۸ تومان و شبندر در قیمت ۶۲۴ تومان متوقف شدند.



خودرویی ها پر تقاضا و اما نوسانی بودند. لیدر های این صنعت نیز شروعی پرقدرت داشتند و در همان لحظات ابتدایی به حوالی سقف قیمتی رسیدند. اما پس از یکساعت همزمان با هجوم فروشندگان به سوی صفر تابلو حرکت کردند. البته ناگفته نماند که نمای معاملاتی این صنعت تمام روز سبز رنگ بود. در نهایت خودرویی ها در نیم ساعت پایانی دوباره سوار بر موج تقاضا شدند و خود را به آستانه های بالا رساندند. ایران خودرو به ۱۹۱ تومان و خساپا به ۱۵۲ تومان رسید.


وبصادر در غیاب وبملت و وتجارت ، روزی مثبت را پشت سر گذاشت و در نهایت با رشد ۴ درصدی در قیمت ۱۷۶ تومان از حرکت باز ایستاد.


فلزات اساسی ها نیز از این افزایش تقاضا بی بهره نماندند و تقریبا تمام نمادهای این صنعت رشد قیمتی را تجربه کردند. فولاد، فملی، هرمز، کاوه، فخوز و فاسمین از جمله نمادهای بودند که با صف خرید امروز را به پایان رساندند. فملی ۶۶۰ تومان شد و فولاد در قیمت ۹۹۵ تومان بست.


امروز ستاره اقبال از آن شیمیایی ها بود. خریداران نوری و شپدیس یک لحظه هم حاضر به خروج از صف نشدند و دیگر نمادهای این صنعت هم نظیر: زاگرس، شگویا، فارس،پارس شغدیر و... در سقف قیمتی روزانه به کارشان پایان دادند.


در مجموع ، چهار روز ابتدایی هفته جاری به سخت ترین شکل ممکن گذشت و اما روز آخر سهامداران توانستند خارج از آن منجلاب جان افسا، کمی نفس تازه کنند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای سفاسی و شپارس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سفاسی، خبنیان و شپارس بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپترو با ۵.۰۱ درصد، حفارس با ۴.۹۶ درصد و بالبر با ۴.۸۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۹.۰۷ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسرضوی با ۴.۹۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۹۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۱۸ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱ درصد کاهش ارزش داشته و به محدوده ۱۸۴۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0