همفکران
1401/11/03
17:36
گزارش بازار/ زور مافیای خودرویی چربید!

شاخص کل بورس تهران در سومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ به رشد ۱۰۰۰ واحدی اکتفا کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۶۵۳ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی امروز دست پر به میدان آمد و حدود ۱۴ هزار واحد بر ارتفاعش افزود اما در ادامه تسلیم فروشندگان شد و بیشتر مسیر رفته را برگشت. شاخص هموزن هم شرایطی چون شاخص کل داشت با این تفاوت که...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در سومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ به رشد ۱۰۰۰ واحدی اکتفا کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۶۵۳ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی امروز دست پر به میدان آمد و حدود ۱۴ هزار واحد بر ارتفاعش افزود اما در ادامه تسلیم فروشندگان شد و بیشتر مسیر رفته را برگشت.


شاخص هموزن هم شرایطی چون شاخص کل داشت با این تفاوت که زمان بیشتری در مدار صعودی حرکت کرد و با اینکه آن هم در ادامه رو به پایین شد اما شیبی ملایم تر داشت و در نهایت سبزپوش با رشد بیش از ۲۷۰۰ واحدی روز را به پایان برد.


فملی، فولاد و بوعلی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بوعلی امروز با برتری خریداران دنبال شد و در قیمت ۳۶۲۴ تومان با صف خرید بست. فملی و فولاد در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شدند. خودرو، میدکو و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. خودرو بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی را تجربه کرد. میدکو ۱- خورد و شپنا سرخپوش در مرز صفر معاملاتی از حرکت بازایستاد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای مارون و زاگرس و آریا، ۸۸ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد رسید. وسپهر و فزر تنها نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۳۸۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۴ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز حمل نقلی ها و فلزات ساسی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد را از دو صنعت فرآورده های نفتی و خودرویی شاهد بودیم. نمادهای فروژ و حخزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و خودرو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



صحبت های شب گذشته فرزین در خصوص تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی جوری عقب نشینی از صحبت های پیشینش بود و غیر مستقیم گفت این نرخ دستوری ماندگاری زیادی نخواهد داشت. به این ترتیب بازار امروز با گپ مثبت آغاز کرد. ناگفته نماند که رشد نرخ ارز آزاد هم به یاری بازار شتافت و با تشدید تقاضا، نمادهای بیشتری را با رشد قیمتی همراه کرد.


تا نیمه های وقت علی رغم نوسانات شدید، شاهد برتری خریداران بودیم اما به یکباره سمت عرضه شروع به قدرتنمایی کرد و نوسانات منفی اول در پالایشی ها و بعد گریبان خودرویی ها را گرفت.


طولی نکشید که از خبر اصلی رو نمایی کردند و آن هم خبری نبود جز ورود شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس کالا!


به این ترتیب به دنبال خودرویی ها، که به سوی کف قیمتی سقوط کردند، امواج عرضه د رکلیت بازار قوی تر شد.


بالاخره نمی توان منکر تاثیرگذاری معاملات این گروه بر سایر گروه ها و صنایع بازار شد و به نظر می رسد همبستگی خاص الگوریتمها بین نوسانات این گروه و نوسانات سایر گروه های بازار امری مشخص است.


نهایتا با مصاحبه وزیر اقتصاد در خصوص جلسه فردای شورای عالی بورس در خصوص موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، صفوف فروش خودروسازان جمع آوری شد و سایر گروه های بازار هم نفس راحتی کشیدند. اما در کل پافشاری حقیقی ها در سمت فروش اجازه نداد تقویت محسوس تقاضا حس شود.


خساپایی که از صف خرید تا محدوده های کف قیمتی نوسان کرد، در نهایت با رشد ۲ درصدی در محدوده ۲۴۷ تومان بست. ایران خودرو ۲- خورد و ۳۱۵ تومان شد. ورنا حوالی ۱+ در مرز ۷۰۰ متوقف شد ولی خگستر با برتری فروشندگان مواجه بود و با ۴ درصد افت قیمتی تا ۴۱۸ تومان به عقب رفت. قطعاتی ها نیز شرایط مطلوبی نداشتند و اکثریت آنها افت قیمتی را تجربه کردند به جز خکار و خپویش که تافته جدا بافته بودند و با صف خرید، سقف قیمت مجاز روزانه را در نوردیدند.


در بیمه ای ها نماد اتکام و در لیزینگی ها نماد ولصنم خوش درخشیدند و خریداران را به صف نشاندند. اتکام ۴۵۵ تومان و ولصنم ۵۵۴ تومان شد.


گدنا امروز تک ستاره صنعت هتل رستوران بود. در این سهم حدود ۲۶۴ میلیون برگه سهم جا به جا شد و با صف نشین کردن خریداران در قیمت ۱۲۸۷ تومان به کارش پایان داد.


کانی های فلزی یکپارچه سرخپوش بودند. فزر که از محدوده ۲۸۵۰ تومان وارد یک رالی صعودی شد و تا ۳۶۳۰ تومان هم پیشروی کرد، امروز با افت ۴.۵ درصدی قیمت مواجه و حوالی ۳۴۳۰ تومان از حرکت بازایستاد.


بانکی ها و پالایشی ها اکثرا در مدار منفی با افت قیمتی روز را به پایان بردند و در مقابل عمده نمادهای فلزات اساسی و پتروشیمی یا مثبت بستند یا در مرز صفر معاملاتی درجا زدند.


فملی و فولاد بیش از ۱ درصد رشد قیمتی را رقم زدند و به ترتیب به ۷۸۳ تومان و ۶۳۶ تومان رسیدند. شیراز تک نماد سبز پوش اوره ای ها بود که با رشد حداکثری قیمت تا ۸۷۹۵ تومان پیشروی کرد. فسرب برای چندمین روز متوالی شاهد به صف نشستن خریدارانش بود و امروز به ۲۲۶ تومان رسید. فاسمین ۳+ خورد و ۲۶۵۹ تومان شد. نوری سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد و در محدوده ۱۰ هزار و ۲۴۹تومان درجا زد.


سیمانی ها امروز هم در مرکز توجهات خریداران بودند و اکثریت نماد های این صنعت رشد قیمتی را تجربه کردند. ستران، سشمال، سرود و سصفها از جمله پرچمداران گروه بودند که با صف خرید بستند.


به نظر می رسد این برتری فروشندگان در دوروز باقی مانده تا انتهای هفته نیز مهمان خانه بورسی ها باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای اتکام، فماک و حخزر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاما با ۵.۲ درصد، ددام با ۳.۴۸ درصد و تکنو با ۳.۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بنیرو با ۳.۷۹ درصد، ثنوسا با ۳.۶۱ درصد و دعبید با ۲.۹۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار آزاد به نسبت روز گذشته کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۴ هزار ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۳.۹ درصدی، به ۲۴ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۴ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۲۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0