همفکران
1401/02/26
16:45
گزارش بازار / موج خوش حجمی !

بازار امروز روز خوبی برای حجم خوردن ها بود و این چند روز پول خوبی درگیر بازار شده است البته امروز با روزهای دیگر یک تفاوت دیگر هم داشت و ان هم این بود که کمی سهم های بزرگ تر بازار مورد توجه بوده و فضای بهتری را لمس کردند .کار بازار کمی در این نقاط سخت و دشوار شده است ...

گزارش بازارامروزدوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱


بازار امروز روز خوبی برای حجم خوردن ها بود و این چند روز پول خوبی درگیر بازار شده است البته امروز با روزهای دیگر یک تفاوت دیگر هم داشت و ان هم این بود که کمی سهم های بزرگ تر بازار مورد توجه بوده و فضای بهتری را لمس کردند .کار بازار کمی در این نقاط سخت و دشوار شده است یکی میگفت از نقاط فعلی شاخص و بازار تا شاخص ۱.۶ قدم به قدم انگار میدان مین است و برای عبور از ان رشادت های بسیاری لازم ! یکی از اتفاقاتی که برای گذر ازاین محدوده بازار را امیدوار کرده همین حجم و جریان پول است و البته به اخبار پیش رو نیز امیدوار است اخباری که مثلا در پالایشی ها ،بلوک خودرو ،دلار و ... لمس میکند برای بازار امیدوار کننده است ولی دیروز هم گفتیم عین تیغ دو دم است! نشدن انها فشار فروش بیشتری به بازار وارد میکند .


این روزها یک عامل بیش از همیشه در چشم بازار است و به نوعی خودنمایی می کند آنقدر که اکثر تحولات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و آن حجم معاملات است به یاد دارید و چند بار نوشتم تا وقتی حجم معاملات این روند خوب و منطقی خود را دارد و جریان پول در بازار وجود دارد می توان همچنان به این بازار امیدوار بود و تحولات بنیادی را رصد کرد . در مورد شرایط خاص بازار هم به واقع روزی میگفتیم اگر حجم بالای ۴۰۰۰ بماند اتفاق خوبی است امروز این عدد به بیش از ۸ هزار رسیده و این خود نشان می دهد که پویایی بازار به روزهای مطلوب خود نزدیک شده و چه جالب که برخی که کار اماری میکنند معتقدند درست از اواخر هفته قبل دست فروشنده ها ضعیف تر و به نوعی فشار فروش کمی کمتر شده است که میتوان حدس زد ناشی از فضای تورمی پیش رو باشد. این روزها جریان پول حضور قوی تری در بازار دارد برخی معتقدند این جریان حضور قوی ناشی از فاز خاص تحولات اقتصادی و چشم انداز تورمی کشور است که باعث شده جریان پول از سپرده ها به سمت بازارهای مالی و کالایی حرکت کند.


در این وادی با مقایسه بین بازارها می توان به این نتیجه رسید که همچنان بازار سرمایه اگر با اتفاقات عجیبی روبرو نشود و دولت سر بازار خراب نشود و بلایی سر شرکت ها و جیب آنها نیاورد یکی از ارزان ترین دارایی های موجود است شما امروز نگاه کنید قیمت خودرو ما چند برابر دنیاست مسکن ما جزو سه شهر گران دنیا شرایط بازار سرمایه جور دیگری است ... در بازار سرمایه همه چشم روی ریسک ها گشوده و فرصت ها را نادیده میگیرند و البته حق دارند چرا که چشم انها از دولت ترسیده است !


بحث اینجاست که اگر دولت رفتار منطقی و عاقلانه‌تری داشته باشد با این حجم جریان پول و فضای نقدینگی می تواند بار دیگر این جریان پول را به سمت بازار هدایت کرده و موجبات بروز اتفاقات مثبت برای صنعت و اقتصاد شود . سعی میکنیم روزهای آینده در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم اما لازمه این اتفاق احترام گذاشتن به حقوق شرکتها و به طور کلی اصول اقتصاد است که با دستور نمی شود آن را مدیریت کرد باید اجازه داد راه خود را برود و اگر دولت دست از این رفتار غیرمنطقی خود برداشت ان وقت می شود گفت در این مسیر این بازار سرمایه است که می تواند مامن و پایگاه خوبی برای جذب سرمایه ها شود و بخشی از تورم احتمالی ناشی از افزایش جریان نقدینگی را کنترل کند در مورد احترام به بازار و محترم شمردن دست عرضه و تقاضا همین بس که در همین مرغ شاهد بودیم که با آزاد شدن قیمت ها حتی قیمت از آنچه بازار فکرش را می‌کرد کمتر شد و این دقیقا همان دست نامرئی کنترل‌کننده بازار است که می‌تواند به سود اقتصاد کشور تمام شود فقط کافیست دولت دست خود را از این موارد بیرون بکشد و به بازارها اجازه فعالیت بدهد شاید تجربه موفق این اتفاقات اخیر بتواند برای سایر کالاها نیز مفید واقع شود.


وقتی از نقش دولت حرف مینزیم در جای جای بازار می توانیم ان را ببینیم و البته در هر رفتاری هم میتواند خود را نشان دهد!



ورود و خروج پول های حقیقی




ساختمانی های بالا نشین


امروز در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت و رو به رشدی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تکنیکالی هم بد نیستند.


سرمایه گذاری مسکن تا صف خرید پیشروی کرد سهمی که رشد قیمتی خوبی را در صورت شکست مقاومت ۴۲۰ تومان خواهد داشت این سهم هدف ۴۶۰ تومانی را دنبال و صعود خوبی در پیش رو دارد ثمسکن ارزش ان ای وی بالا وتحولات خوبی در سود سازی را تجربه خواهد کرد


در نماد ثاخت هم رشد سهم ادامه داشت فردا باید این سهم به مصاف مقاومت قوی خود برود سطوح قیمتی ۲۵۰ تومان سد محکمی بر سر راه سهم بوده اما در صورت شکسته شدن سهم تا قیمت های ۲۸۰ تومان رشد خواهد کرد


ثنوسا باز با برگشت روند همراه شد سهمی که به نظر می رسد باید ابتدا سد قیمتی ۵۶۰ تومانی را بشکند تا موج صعودی قوی را تکمیل کند این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در میان مدت دارد سهم فعلا تا زمان شکسته شدن مقاومتش روندش در سطوح ۵۲۰ الی ۵۶۰ تومان نوسانی می باشد.


برای بازار ثپردیس و ثامید هم جالب هستند که بازگشایی ثامید میتواند خوب باشد.


در سوی دیگ کیسون در این دسته است و به نظر با خبرهایی که از افزایش سرمایه آتی دارد مورد توجه خواهد بود.


معادن عیار بالا


در معدنی ها حذف و کاهش عوارض صادراتی محصولات معدنی سبب شد تا این گروه با اقبال و رشد خوبی همراه شود.


در این گروه کالسیمین باز هم صف خرید شد . زرین معدن اسیا هم به نظر می رسد در رنج قیمتی ۷۲۰ الی ۸۰۰ تومان در نوسان است .


فولادی ها وگارد صعود


در نمادهای فولادی شاهد رشد قیمتی و روند صعودی به دلیل خبر حذف عوارض صادراتی بودیم به طوری که شاهد نوسانات مثبت و رو به بالا در این گروه و صعود خوبی بودیم.


این گروه خوش خبر است و فولاد خبر افزایش سرمایه ۹۰٪ از انباشته را دارد و بحث معافیت های مالیاتی که برخی این را عاملی برای سود بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی تلفیقی سهم می دانند.


در فولاد هرمز سهم به سمت مقاومت ۱۸۰۰ تومانی می رود بازار در این سهم انتظار صورت های مالی ۱۲ ماهه را می کشد .


کاوه پس از مدت ها کف نشینی در قیمت های ۱۲۰۰ تومان به راه افتاده است این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد انتظارات به خصوص از طرح توسعه کاوه فعلا براورده نشده و بازار چشم انتظار وضعیت سهم در سال جاری و بههبود عملکردش می باشد.


فخوز و کاوه و هرمز هم شرایط خوبی را دارند باید در این گروه شرایط را با گزارش ها و اتفاقات پیش رو سنجید.


سرمایه گذاری های طلایی


این روزها برخی سرمایه گذاری ها به نمادهای طلایی بازار تبدیل شده اند به طوری که وضعیت صعودی و صدر نشینی قوی داشته و صفوف خرید خوبی را دارند


در بازار ومهان سود خوبی را داشت و سود خوبی شناسایی کرد ومهان در گزارش ۱۲ماهه به سود ۹۶۰ ریالی رسیده است.


در وبانک هم با زمزمه اگهی شدن بلوک شاراک شرایط کمی خاص شده و بازی برای وبانک میتواند ناگهان تغییر کند .


وتوسم در قیمت های ۴۶۰ الی ۵۲۰ تومان در نوسان است سهمی که گزارش عالی ارائه داده و سودهای خوبی از فروش سرمایه گذاری ها شناسایی کرده است.


عقب گرد غذایی ها


امروز سهام گروه غذایی ها پس از رشد های بعضا ۵۰ درصدی با اصلاح قیمتی و روند منفی همراه شدند


در سیمرغ سهم صف فروش شد امید سهم به حمایت ۲۸۰۰ الی ۳۰۰۰ تومانی می باشد خبر کاهش تقاضای خرید در بخش تخم مرغ سبب فشار فروش در سهم شد ظاهرا قیمت این محصول ازسقف قیمتی عنوان شده کاهش یافته است


صنعتی بهشهر هم صف فروش شد این سهم مشکل در خصوص مواد اولیه دارد شاید ظرفیت تولید شرکت افت داشته باشد از سوی دیگر سهم رشد ۵۰ درصدی داشته و نیاز به کمی استراحت دارد .


سپید ماکیان نیز افت زیادی داشت سهم راه رفته را برگشت سهمی که تولید کننده بزرگ مرغ با طرح های توسعه ای خوبی بوده و رشد قیمتی خوبی و واکنش به حمایت ۲۴۰۰ تومانی دارد این سهم توان برگشت روند خوبی در میان مدت با هدف ۲۸۰۰ تومان خواهد داشت.



چهارگوشه بازار


در فباهنر امروز سهم تا صف خرید رفت .


خبرهایی در خصوص واردات ۷ میلیون تن گندم از روسیه و سایر اقلام غذایی و افزایش صادرات به این کشور باعث شد حخزر که در این امر فعال است با اقبال همراه شود قیمت های ۱۸۰۰ تومان شکسته شود .


اسیا تک امروز بازگشایی شد با این صف خرید به نظر می رسد حالا حالا ها سهم با روند مثبت و صعودی همراه باشد .


امروز سفارس را هم خوب خریدند به خصوص با عرضه چهارشنبه سابیک در حال حاضر اتفاق مهم این گروه عرضه سابیک است این عرضه ۷۱۰ ریال سود سفارس را بالا می برد .


در بین خودرویی ها امروز خبرهای بلوک دوباره داغ شده بود ولی هنوز بازار به این گروه ابهام و عدم اطمینان را دارد . در این گروه خپارس خوش می درخشد و در سوی دیگر خبهمن هم اخبار خوبی را دارد سیبا موتور در ۱۲ماهه به سود ۳۸۷۱ میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه سال قبل ۲۰۲۹ میلیارد ریال بود


گروه روی با اعلام این که عوارض حذف شده خبرخوبی به بازار داد و میتواند برای کیمیا و فاسمین شرایط بهتری را دید.


در بازار کلوند به فروش های خوبی رسیده است کلوند در فروردین با فروش ۳۴۹ میلیارد ریالی مواجه بود و اسفند هم ۴۴۲ میلیارد ریال بود . سهم در مدت مشابه به فروش ۲۷۵ میلیارد ریالی رسیده است. گزارش خوبی زد و ۹مهه ۲۵۰۷ ریال ۶ ماهه ۱۵۵۱ ریال سود محقق کرده است در ۳ ماهه اول ۵۲۴ ریال سود محقق کرده بود.







انتهای خبر

0
0