بااقتصاد
1399/10/14
15:40
تغییر پارادایم بازار سهام همراه با رکود معاملاتی برای نوسان‌گیری/ فروشنده‌های امروز، خریداران فردا

روند معاملات روزانه بازار سهام، نسبت به سال‌های گذشته و حتی ماه‌های قبل، تغییرات زیادی کرده است. توجه خریداران به سهم‌های کوچک‌تر و رفتار سینوسی همراه با رکود معاملاتی بازار -که نه فروش سهم‌ها بر اساس غیر ارزندگی و نه خرید آنها طبق تحلیل‌های بنیادین است- بیش‌تر معامله‌گران بازار را به نوسان‌گیری کشانده است، به‌گونه‌ای که اغلب، فروشنده‌های امروز، خریداران فردا هستند.

به گزارش بااقتصاد، روند بازار سهام در صورتی به روال عادی معاملاتی برخواهد گشت که دوباره شاهد حجم بالایی از ورود نقدینگی باشیم و با تغییر پارادایم بازار مواجه شویم. البته با توجه به ریزش‌های سنگین سهم‌های دولتی و خلف وعده‌های دولت پس از استقبال گسترده عمومی از سرمایه‌گذاری در بورس که از ابتدای سال ۹۹ اوج گرفت، این اتفاق، دور از دسترس به نظر می‌رسد.


مقاومت کم‌جان شاخص برای سبز شدن


بر اساس این گزارش، معاملات امروز، یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، پس ریزش سنگین شاخص در نخستین روز هفته، با نوسانات منفی و مثبت همراه شد و در پایان تایم معاملات، شاخص کل توانست با مقاومت زیاد از دامنه منفی، به سمت بالا صعود کند. ۱۳۲۸ واحد معادل ۰.۱ درصد صعود، شاخص کل را درست در میانه کانال ۱.۳ میلیون نگه داشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۵۳۸ واحد، معادل ۰.۱۲ درصد افزایش، در رقم ۴۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد ماند.


سهم‌های بزرگ جذابیتی برای خریداران ندارند


تایم پیش‌گشایش امروز بازار با افزایش تقاضا در سهم‌های کوچک مانند خزر، وکار، خفنر، چکاوه، چخزر، اوان، غگیلا و رافزا آغاز شد و نمادهای بزرگ جذابیتی برای خریداران ایجاد نکردند. در همین حال و طی دقایق نخست معاملات، پس از این‌که برخی از نمادهای بزرگ مانند شستا، شپنا و حکشتی وارد محدوده حمایتی شدند، شاخص کل را با افت بیش از ۶۰۰۰ واحدی مواجه کردند.


تمایل بزرگان فلزی به سمت بالای تابلو در میانه بازار


در میانه معاملات امروز، با مثبت شدن نمادهای فلزی بزرگ، تغییر مسیر و رنگ شاخص کل نیز مشهود بود. در این گروه، فملی پس از افزایش ۳درصدی به محدوده صفر تابلو نزدیک شد و روی قیمت ۱۳۵۸ تومان، بیش از ۴۰ میلیون سهم را معامله کرد.


در همین گروه، فولاد با افزایش بیش از ۱.۵ درصدی، در قیمت ۱۲۸۰ تومان معامله شد و ذوب، دیگر نماد شاخص‌ساز گروه فلزات، در حوالی مثبت تابلو، به قیمت ۴۶۳ تومان رسید. تاپیکو هم با اندک نوسانات مثبت، در قیمت ۱۳۵۵ تومان به انتقال ۱۹ میلیون سهم رضایت داد و در دامنه مثبت جاخوش کرد.


شستا؛ صدرنشین خوش‌نشین منفی‌های بورس!


شستا هم پس از ورود به دامنه مثبت، معاملاتش را روی قیمت ۲۱۸۰ تومان آغاز کرد اما دوباره به منفی گرایید و در وقت پایانی بازار با ۳درصد افت و قیمت ۲۱۲۹ تومان بسته شد. شستا امروز هم صدرنشین منفی‌سازان بورس تهران و شاخص کل بود و به تنهایی بیش از ۸۰۰ واحد، شاخص را به زیر کشید.


صف‌های پراکنده خرید خودرویی‌ها


در گروه خودروسازان، نمادهای بزرگ هم با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید مواجه شدند. خساپا امروز در کورس با خودرو جلو زد و با مثبت ۲ درصد روی قیمت ۲۲۰ تومان بیش از ۵۴۵ میلیون سهم را جابجا کرد و در لحظه‌های پایانی معاملات، پس از دادوستد بیش از یک میلیارد سهم، صف خرید تشکیل داد. خودرو نیز در دامنه صفر تابلو ۶۶۰ میلیون سهم را با قیمت ۲۹۸ تومان معامله کرد و در مدار مثبت ادامه مسیر داد.


منفی‌های امروز خودرویی‌ها، خگستر و خپارس بودند. خگستر چسبیده به کف قیمت روزانه جابجایی بیش از ۴۰۵ میلیون سهم را در قیمت ۳۶۲ تومان انجام داد و خپارس نیز در دامنه منفی با ۲درصد کاهش، به قیمت ۷۴۳ تومان رسید تا ۴۵ میلیون سهم را در همین قیمت معامله کند.


نمادهای کوچک‌تر این گروه، مانند: ختور، خچرخش، ختراک، خکمک، خشرق، خموتور، خفنر، خوساز، خپویش و خلنت در سقف روزانه معامله شدند.


زیان ۲۵ درصدی پالایش برای سهامدارانش


در ادامه روند منفی گروه پالایشی، نماد پالایش یکم با ثبت زیان بیش از ۲۵ درصدی برای سهامدارانش از روز بازگشایی تاکنون، امروز کمی به مثبت گرایید اما همچنان در کانال قیمتی ۷۰۰۰ (۷۸۰۰) تومانی باقی ماند. از همین گروه، شپنا در کف قیمت روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون سهم را روی قیمت ۱۱۶۵ تومان انتقال داد تا دومین منفی‌ساز امروز بورس تهران و شاخص کل، لقب بگیرد.


افزایش تقاضای خرید سهم بانکی‌ها


به نظر می‌رسد گروه بانک، بیش از سایر گروه‌ها از اخبار نسبتا مثبت سیاسی مانند احتمال پذیرش لایحه FATF و مسایل برجامی تاثیر گرفته و معاملات این گروه مثبت دنبال می‌شود. وپارس با ۴درصد مثبت و افزایش حجم تقاضا و تشکیل صف خرید سنگین، ۳۶۶ میلیون سهم را در قیمت ۳۶۴ تومان جابجا کرد و حجم معاملاتش به بیش از ۱۲۴ میلیون سهم رسید. وپاسار اما با کاهش بیش از ۱.۵ درصدی روبرو شد معاملاتش در قیمت ۱۱۴۲ تومان رقم خورد.


اصلاح داروسازان بزرگ پس از چند روز مثبت


گروه دارویی که با پیشتازی نمادهای برکت و دایران در روزهای منفی، پرتقاضا و با صف خرید مواجه بودند، امروز به دیواره اصلاحی برخوردند و صف‌های فروش تشکیل دادند. تک‌سهم‌های مثبت این گروه هم دتمار، درهآور، دابور، دالبر و داوه بودند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز بورس تهران و فرابورس، بیش از ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان بود و نمادهای شستا، شپنا، نوری و تاپیکو بیش‌ترین تاثیر منفی و مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و نمادهای برکت، شستا، و شپنا نیز پر‌تراکنش‌ترین نمادهای امروز بودند.


همچنین مجموع ارزش معاملات خرد در بازار امروز با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به روز گذشته به ۱۴۵۵۰ میلیارد تومان رسید. خودرو، محصولات شیمیایی و مواد دارویی به ترتیب با ارزش معاملات ۱۶۱۷ ، ۹۰۸ و ۷۷۰ میلیارد تومان برترین صنایع بورسی امروز بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۵۵,۴۷۵.۴۹ (۱۳۲۸.۴۲ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن:۴۵۵.۷۰۸.۸۰ (۵۳۸.۴۷ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰,۹۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: نوری، تاپیکو و وپارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۳۱۰.۵۶ (۸۷.۷۱افزایش )


ارزش معاملات: ۵,۹۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگهر، زاگرس و میدکو



گزارش: مولود غلامی


انتهای خبر

0
0