همفکران
1401/10/11
18:35
گزارش بازار/ بهای سخن، همچنان گریبانگیر دلاری هاست

شاخص کل بورس تهران در یازدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۲۶ هزار واحد دیگر از ارتفاعش کاسته شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی پس از گذشت ۵ دقیقه از شروع بازار رو به بالا شد و بیش از هزار واحد رشد را هم رقم زد اما به موجب تشدید عرضه ها طولی نکشید که به مدار نزولی بازگشت، تا برای دومین روز متوالی سرخپوش به خط پایان برسد. در ادامه فشار فروش روز گذشته، امروز نیز در مجموع روز پرعرضه ای را پشت سر گذاشتیم، البته شدت منفی ها کمتر بود...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در یازدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۲۶ هزار واحد دیگر از ارتفاعش کاسته شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی پس از گذشت ۵ دقیقه از شروع بازار رو به بالا شد و بیش از هزار واحد رشد را هم رقم زد اما به موجب تشدید عرضه ها طولی نکشید که به مدار نزولی بازگشت، تا برای دومین روز متوالی سرخپوش به خط پایان برسد.


شاخص هموزن نیز عملکردی مشابه داشت اما زمان بیشتری در مدار مثبت مقاومت کرد و پس از گذشت یکساعت بالاخره سرخ پوش شد و با حرکت در مدار منفی، افت ۴۶۰۰ واحدی را رقم زد.


خودرو، خساپا و دانا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بیمه دانا با برتری خریداران دنبال شد و در نهایت پس از رشد حداکثری قیمت با صف خرید بست. خساپا در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد و خودرو رشد حدود ۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. فارس، فولاد و میدکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس با ۳ درصد کاهش قیمتی مواجه شد. فولاد سرخپوش حوالی صفر تابلو بست و میدکو با افت بالغ بر ۴ درصدی در یک قدمی صف فروش بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و فغدیر، حدود ۱۰۲ واحد به عقب رفت و در مرز ۲۰ هزار واحد به کارش خاتمه داد. بپاس و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات حقیقی ها ۷۴۰ میلیارد تومان پول از از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و هلدینگ میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز تقریبا هیچ یک از صنایع بورسی شاهد ورود نقدینگی حقیقی نبودند. در مقابل شیمیایی ها و فلزات اساسی ها بیشترین نقدینگی های خرد را از دست دادند. نمادهای خاور و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بوعلی و فارس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در ادامه فشار فروش روز گذشته، امروز نیز در مجموع روز پرعرضه ای را پشت سر گذاشتیم، البته شدت منفی ها کمتر بود و تقاضاهای زیرپوستی در بازار کم نبود و نوسانات مثبت نیز در برخی صنایع، نظیر خودروسازان، قابل مشاهده بود. امروز شیب خروج نقدینگی حقیقی ها نیز کمتر شد اما همچنان در سطوح بالایی باقی ماند. به این ترتیب مرز ۱.۶ میلیونی یکبار دیگر نشون داد که سرسخت تر از این حرفاس و عبور از آن خیلی راحت نیست.


بنابراین علی رغم شروع نسبتا خوب در بازار امروز و برتری تعداد نمادهای مثبت در دقایق آغزین، به سرعت فروشندگان مجددا همه چیز را به دست گرفتند و تا انتها دست برتر را داشتند. البته ناگفته نماند که در اواخر وقت میل به خرید در خریداران تشدید شد که می تواند به دلیل شایعاتی در خصوص دست به کار شدن صندوق های حمایتی بازار و رو به بالا شدن دوباره دلار آزاد باشد.


خودرویی ها امروز گروه مورد توجه خریداران بودند. ایران خودرو که به موجب گزارش خوب ماه آذر از همان ابتدای وقت با صف خرید کارش را آغاز کرد، توانست این موج تقاضا را به سوی همگروهی هایش روانه کند. این غول خودرویی در آخر ۴.۵ درصد رشد کرد و ۲۹۵ تومان شد. خساپا متعادل تر بود و به بالا آمدن تا بازه مثبت ۱ درصد اکتفا کرد و در قیمت ۲۳۷ تومان بست. خگستر در محدوده صفر تابلو درجا زد و ورنا با افت ۲ درصدی مواجه شد.


قطعاتی ها امروز هم خوش درخشیدند. خکار و خوساز و خمهر و خکمک امروز هم سقف قیمتی را فتح کردند و صف نشین کردن خریدارانشان روز را به پایان بردند. خکار ۳۱۸ تومان شد و خمهر به ۳۰۲ تومان رسید.


در صنعت بیمه دانا و بپاس و میهن و کوثر از نمادهای مورد توجه بودند. دانا برای سومین روز متوالی با رشد قیمتی همراه بود، این نماد ۷+ خورد و ۳۴۶ تومان شد.


بانکی ها عمدتا افت قیمتی را تجربه کردند. وبملت با افت ۲ درصدی به ۳۰۳ تومان رسید. وتجارت و وبصادر تا بازه منفی ۲ درصدی عقب نشینی داشتند. وشهر و وملل تک نمادهای سبزپوش این صنعت بودند که تا سقف قیمتی پیشروی کردند.


امروز پالایشی ها و فلزی ها و پتروشیمی ها برای دومین روز متوالی ، متاثر از سیاست سرکوب ارزی صادرکنندگان، به افت قیمتی تن دادند. البته بزرگان دو صنعت پالایش و فلزی سعی کردند در حوالی صفر تابلو باقی بمانند و مانع افت محسوس قیمتی شدند.


با توجه به روند معاملات در واپسین لحظات امروز، انتظار می رود فردا مثبت های محسوس تری در انتظار بازار باشد.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فسدید، وکبهمن و کپشیر و ۳۰ روزه نمادهای فسدید، کپشیر و قپیرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳ درصد، کفرا با ۲.۸۸ درصد و دجابر با ۲.۷۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ساراب با ۴.۰۱ درصد، انرژی۲ با ۳.۸۸ درصد و خزر با ۳.۳۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۵۷۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۴۰ هزار و ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۵۲ درصدی، به ۱۹ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۲۴ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0