همفکران
1400/11/30
16:12
گزارش بازار/ بهمنی که به بلاتکلیفی گذشت!

اخص کل بورس تهران آخرین روز معاملاتی از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۸۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد باقی ماند. این شاخص بورسی امروز هم در جا زد و بدون تغییر به نسبت روز چهارشنبه، در همان سطوح باقی ماند. اگرچه این شاخص تمام تلاشش را کرد که سبزپوش روز را به پایان ببرد، اما...


به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران آخرین روز معاملاتی از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۸۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد باقی ماند. این شاخص بورسی امروز هم در جا زد و بدون تغییر به نسبت روز چهارشنبه، در همان سطوح باقی ماند. اگرچه این شاخص تمام تلاشش را کرد که سبزپوش روز را به پایان ببرد، اما هجوم فروشندگان این اجازه را نداد و به ناچار به مدار منفی رفت.


کوچک های بازار معاملاتی متعادل داشتند و بیشتر روز را در مسیر سبز سپری کرد اما در نیم ساعت پایانی سرخپوش شد و با افت ۱۹۸ واحدی به کارش پایان داد.


وبملت، خودرو و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. دو غول بانکی با صف خرید به خط پایان رسیدند و خودرو در محدوده مثبت ۲.۵ درصدی روز را به آخر رساند. شبندر، شپنا و شتران بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرسیدند، اما هر سه افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای تجلی، فزر و وملل ۱۲ پله عقب نشینی کرد و در عدد ۱۷هزار ۵۱۵ قرار گرفت. بپاس و اتکای نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۲۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


چهار ایراد راهبردی تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس


وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزایش وابستگی بودجه به نفت، افزایش غیرقابل تحقق درآمدهایی مالیاتی و فروش سهام شرکت‌های دولتی و تسهیلات تکلیفی بر بانک‌ها را ۴ ایراد اصلی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عنوان کرد.


جلسه غیرعلنی بررسی حذف ارز ترجیحی


سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مجلس شورای اسلامی فردا جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و تعدادی از نمایندگان هم به قید قرعه به بیان نظراتشان می‌پردازند.


با پایان جلسه غیرعلنی، مجلس شورای اسلامی وارد جلسه علنی خواهد شد و بعد از آن دو تقاضای دو فوریتی در دستور مجلس قرار می‌گیرد اگر در شیفت صبح مجلس وارد دستور بودجه شد آنگاه شیفت بعد از ظهر هم برای بررسی جزییات بودجه تشکیل می‌شود و در غیر این صورت، بررسی جزییات بودجه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.


واشنگتن: امکان بازگشت به برجام طی روزهای آینده وجود دارد


سخنگوی کاخ‌سفید: گفت‌وگوهای هسته‌ای غیرمستقیم هفته گذشته با ایران در وین با پیشرفت واقعی همراه بوده است. در صورتی که تهران جدیت لازم را نشان دهد، امکان تحقق بازگشت مشترک به برجام طی روزهای آینده وجود دارد.


فردا؛ آغاز بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس


سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: نمایندگان پس از بازگشت از حوزه‌های انتخابیه خود از فردا به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌پردازند.


قطعا تا پایان اسفند کار بررسی لایحه بودجه در مجلس به اتمام می‌رسد و به دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود.


سود پالایش یکم امروز واریز شد


محسن عبدی مدیر اداره توزیع سود سمات با بیان اینکه مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم روز بیستم بهمن ماه امسال برگزار شد، گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی روز شنبه سود ۶ هزار ریالی هر واحد (یونیت) این صندوق را به حساب سرمایه گذاران واریز کرد.


عبدی با بیان اینکه از ابتدای امسال شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع سود ۲۷۳ شرکت را انجام داده است، گفت: تاکنون ۴۴ میلیون سهامدار سود خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام دریافت کرده اند.


ترین های معاملات بورس


بانکی ها، فلزات اساسی ها، خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، وتجارت و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز بانکی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز وتجارت و وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و فزر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



بازار بورس تهران امروز را با لیدری بانکی ها و خودرویی ها، متعادل آغاز بکار کرد. اما بازهم تعداد نماد های منفی، خبر از برتری فروشندگان در کلیت بازار می داد .


بانکی ها و خودرویی ها تمام تلاششان را کردند تا شاخص کل را سبزپوش نگه دارند اما پالایشی ها این اجازه را ندادند .


در صنعت خودرو عمده نمادها رشد قیمتی را تجربه کردند. خشرق امروز مورد توجه ترین نماد این صنعت بود. خپارس، خگستر، خودرو رشد بیش از ۲ درصدی قیمت را رقم زدند. خساپا تا محدوده مثبت ۱.۸ بالا آمد و در قیمت ۱۶۳ تومان بست .


بانکی ها امروز پرطرفدارترین صنعت بازار بودند. وبملت، وتجارت و وپست رشد حداکثری قیمت را به ثبت رساندند. وبصادر ۴+ خورد و در قیمت ۲۰۰ تومان متوقف شد. وپارس و وپاسار در مدار ۱+ به معاملاتشان پایان دادند .


در صنعت فلزات اساسی گرایشات منفی برتری داشت. فولاد و فملی با حمایت حقوقی ها در مرز صفر معاملاتی باقی ماندند و قیمتشان تغییری نکرد. ذوب، فخوز و فاسمین با افت ۱ درصدی قیمت به خط آخر رسیدند .


شیمیایی ها نیز بیشتر روز را با قدرتنمایی فروشندگان مواجه بودند و عمده نمادهای این صنعت با پرچم سرخ به خط پایان رسیدند و افت قیمت را تجربه کردند .


نفتی ها یکپارچه در مدار نزولی حرکت کردند و اگرچه صف فروشی در این صنعت به چشم نمی‌خورد اما همگی کاهش قیمتی را رقم زدند .



بهمن ماه ۱۴۰۰ به درجا زدن نماگرها و قیمت ها و همچنین تماشاچی بودن سهامداران گذشت .


در مجموع بازار این روزها در چه کنم ترین حالت ممکن سپری می شود و نه نای بالا رفتن دارد و نه منطق پایین اومدن...


شاید با مشخص شدن جزییات مذاکرات برجامی، بازار نیز از این بلاتکلیفی خارج شود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های سفارود، کفرآور و گپارس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سفارود، ثعتما و دزهراوی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاما با ۳.۳۷ درصد، امین با ۳.۰۷ درصد و نمرینو با ۳.۰۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، وسرضوی با ۴.۹۷ درصد و وسقم با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه کاهش ۷۵۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۱.۴۴ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۱۸ افزایش ارزش داشته است و به محدوده ۱۸۹۸ دلار رسیده...

انتهای خبر

0
0