همفکران
1401/05/25
16:39
گزارش روز/ شاخص هموزن، بی اعتنا به دیگر نماگرها

شاخص کل بورس تهران در ۲۵ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۴۲۰۰ واحدی مواجه و در سطح ۱ میلیون و ۴۵۹ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی پس از گذشت یکساعت از شروع بازار روندش نزولی شود و در پایان نیمه اول محدوده مثبت مثبت را از دست داد. شاخص هموزن امروز هم راه خودش را رفت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۵ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۴۲۰۰ واحدی مواجه و در سطح ۱ میلیون و ۴۵۹ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی پس از گذشت یکساعت از شروع بازار روندش نزولی شود و در پایان نیمه اول محدوده مثبت مثبت را از دست داد.


شاخص هموزن امروز هم راه خودش را رفت و اگرچه به موجب جو منفی حاکم، کمی از راهی که رفته بود را بازگشت اما بی اعتنا به سرخ پوشی دیگر نماگرها، با رشد حدود ۱۴۰۰ واحدی همراه شد و سبز پوش به خط پایان رسید.


اخابر، وتجارت و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وبملت سبز پوش در محدوده صفر تابلو متوقف شد. وتجارت رشد حدود ۴ درصدی قیمت را به ثبت رساند و اخابر با رشد حداکثری قیمت در صف خرید به کارش پایان داد. فولاد، فملی و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. در این میان فارس امروز هم با عرضه بیشتری مواجه بود و بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی را رقم زد. دو نماد دیگر در مدار منفی ۱ درصدی از حرکت باز ایستادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و شراز و شاوان، با افت ۸۲ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۰۲ واحد قرار گرفت. صبا و زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۱۵۲ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، وتجارت و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز مخابراتی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل نفتی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای پترول و اخابر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و آریان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز با تداوم اقبال خریداران به دو صنعت بانک و خودرو آغاز بکار کرد، البته پرچم لیدری امروز در دستان بانکی ها بود. اگرچه امواج عرضه در بازار امروز کم نبود اما در یکساعت ابتدایی مشاهده کردیم که قویتر بودن دست خریدار به سرعت موجب خنثی شدن این امواج منفی می شد. اما در نیمه دوم معاملات افزایش تحرکات فروشندگان در دو صنعت پالایش و فلزی باعث شد تا شاهد عقب نشینی نسبی خریداران و حاکمیت جو منفی بر کلیت بازار، به ویژه در بزرگان، باشیم، به طوری که به تدریج تعداد نمادهای منفی از مثبت‌ها پیشی گرفت و شاخص کل به محدوده های منفی رفت.


در نهایت در صنعت خودرو، ورنا و خگستر با افت حدود ۳ درصدی قیمت مواجه شدند. ایران خودرو ۲۱۰ تومان شد و در مرز صفر معاملاتی بست. خساپا که پرحجم ترین و پرتقاضاترین نماد گروه بود به رشد ۱ درصدی اکتفا کرد و ۲۰۳ تومان شد.


در صنعت پرطرفدار بانک، وتجارت و وبصادر بیشتر روز را در صف خرید سپری کردند اما در نهایت تجارت با رشد حدود ۴ درصدی و صادرات با رشد ۳ درصدی قیمت به کارشان پایان دادند. وبملت که از محدوده منفی تا مدار مثبت ۴ رنج کشیده بود در آخر سبز پوش حوالی صفر تابلو ایستاد.


در میان سرخپوشی فلزات اساسی، ذوب امروز هم توانست خریداران صف نشین کند اما به موجب فزونی فروشندگان تا محدوده مثبت ۲ عقب نشینی کرد و در قیمت ۲۸۲ تومان بست. فاسمین بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی را تجربه کرد. فملی و فولاد افت ۱ درصدی قیمت را رقم زدند و به ترتیب به ۵۴۶ تومان و ۵۵۹ تومان رسیدند.


در میان شیمیایی ها، شپدیس با افت حدود ۲ درصدی به ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. شگویا ۱- خورد و ۹۶۵ تومان شد. شفن بالغ بر ۵ درصد افت قیمتی را رقم زد. پترول با برتری خریداران دنبال شد و با رشد ۳ درصدی به ۲۱۸ تومان رسید.


مخابراتی ها امروز هم پرتقاضای بودند و عمده نمادهای گروه با صف خرید بستند. های وب ۲۷۴ تومان شد و آسیاتک به ۱۹۳۳ تومان رسید. اخابر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت و در سقف مجاز روزانه به کارش پایان داد.


لیزینگی ها، بیمه ای ها، قند و شکری ها و حمل و نقلی ها از دیگر صنایع مورد توجه بودند که عمده نمادهایشان با رشد قیمتی همراه شدند.


در نهایت می توان گفت که تداوم روند رو به رشد ارزش معاملات خرد و بودن خریداران قوی در منفی‌ها از نکات مثبت بازار امروز بود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای قنفش، ولقمان، ثقزوی و اخابر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۷۸ درصد، واعتبار با ۳.۵۵ درصد و سهرمز با ۳.۰۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خچرخش با ۳.۸۵ درصد، وساپا با ۳.۷۸ درصد و سپ با ۳.۶۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۵۶ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۸ درصد کاهش ارزش داشته و به محدوده ۱۷۷۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0