همفکران
1400/11/20
15:55
گزارش بازار / مثبت و اما پر فراز و نشیب

شاخص کل بورس تهران بیستمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۳۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذشت به طوری که در دقایق ابتدایی سبز پوش بود سپس در مدار نزولی قرار گرفت و حدود ۱۷۰۰ واحد افت را رقم زد. در نهایت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران بیستمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۳۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذشت به طوری که در دقایق ابتدایی سبز پوش بود سپس در مدار نزولی قرار گرفت و حدود ۱۷۰۰ واحد افت را رقم زد. در نهایت بعد از یکساعت با ورود موج جدیدی از تقاضا روند صعودی گرفت و علاوه بر جبران کردن منفی ها توانست سبز پوش روز را به پایان برساند.


کوچک های بازار هم روندی نوسانی داشتند اما شاخص هموز کل روز را سبز پوش ماند و در نهایت رشد ۶۲۳ واحدی را رقم زد.


فارس، ومعادن و وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام با صف خرید به خط پایان نرسیدند و معاملاتی مثبت و متعادل داشتند اما در این میان ومعادن از تقاضای بیشتری برخوردار بود و با رشد ۳ درصدی در قیمت پایانی، امروز را به اتمام رساند. فولاد، فملی و شپدیس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام صف فروش را تجربه نکردند. شپدیس در محدوده صفر تابلو به کارش پایان داد و دو نماد دیگر در واپسین لحظات خود را به مدار مثبت رساندند و سبزپوش بستند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای بپاس و غصینو با رشد ۷۴ واحدی همراه شد و در عدد ۱۷ هزار و ۵۸۱ کار خود را به پایان رساند. مارون و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۱۴ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

آمریکا: هرگونه بازگشت‌مان به برجام طبق قوانین آمریکا و با تایید کنگره خواهد بود


یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: هر گونه توافق در وین به تایید قانونی کنگره خواهد رسید.


دولت آمریکا به دقت بررسی خواهد کرد هرگونه بازگشت این کشور به برجام (توافق هسته‌ای)، با در نظر گرفتن الزامات قانونی از جمله همین قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران باشد و دولت آمریکا نسبت به اطمینان یافتن از اجرای این قانون تعهد دارد.


طرفین برای توافق آمادگی نشان داده‌اند


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نمی‌دانم یک‌هفته، دو هفته یا سه هفته طول خواهد کشید اما مطمئنا در آخرین مراحل مذاکره هستیم.


رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، مهم‌ترین مسئله است.


گشایشی صورت می‌گیرد چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند.


پیش از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به توافق پایبند بوده است.


رویترز: ایران با پیش بینی احیای برجام، ۸۷ میلیون بشکه نفت را آماده ورود به بازار کرده


رویترز طی گزارشی نوشت که ایران با پیش‌بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ذخایر شناور نفتی خود را تا ۸۷ میلیون بشکه افزایش داده است. رویترز طی گزارشی نوشت که ایران با پیش‌بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ذخایر شناور نفتی خود را تا ۸۷ میلیون بشکه افزایش داده است. ایران قصد دارد در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را تا ۳.۸ میلیون بشکه در روز بالا ببرد.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و شیمیایی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز صندوق کارا و نماد فرابورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و اتکای بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



سومین هفته بهمن ماه خیلی بر وفق مراد نبود و تنها در دو روز انتهایی هفته توانست با تزریق اخبار برجامی، سبزپوش شود و حال و هوای مثبت داشته باشد وگرنه که ابتدای هفته روندی تماما نزولی داشت که موجب سقوط به زیر کانال ۱.۳ میلیون نیز شد. مثبت های آخر هفته هم نتوانست موجبات بازگشت شاخص به کانال ۱.۳ میلیونی را فراهم کند، به این ترتیب شاخص در کانال ۱.۲ میلیون باقی ماند.


بازار بورس تهران امروز را متعادل و اما با گرایشات نسبتا منفی آغاز کرد و در مجموع روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت. با شروع نیمه دوم،در حالیکه بیش از نیمی از بازار در مدار منفی معامله می شدند، همزمان با رنج کشی مثبت در خودرویی ها موج جدیدی از تقاضا به بازار آمد. به طوری که خودرویی ها رو به بالا به حرکت درآمدند و عمده نمادهای دیگر یکی پس از دیگری سبزپوش شدند تا جایی که در پایان معاملات امروز تعداد نمادهای مثبت از منفی ها پیشی گرفت.


خودرویی ها در نیمه دوم با لیدری خپارس توانستند سوار بر موج تقاضا شوند و در مدار مثبت قرار بگیرند. خپارس و خگستر با صف خرید روز را به پایان بردند. ایران خودرو با رشد بیش از ۲ درصدی به قیمت ۲۰۹ تومان رسید. خساپا نیز ۲+ خورد و در قیمت ۱۶۹ تومان بسته شد.


بانکی ها بدور از هبیجان امروز را مثبت و متعادل گذراندند، به طوری که وبملت، وبصادر و وتجارت بدون تغییر محسوسی در قیمت، در محدوده صفر تابلو به خط آخر رسیدند و سبز پوش به تعطیلات رفتند.


فلزات اساسی در نیمه اول کاملا با برتری فروشندگان دنبال شدند. اما رفته رفته معاملاتشان متعادل تر شد و در یکساعت پایانی توانستند خود را به مدار مثبت برسانند. فولاد و فملی که تا محدوده منفی ۳ پایین آمده بودند توانستند تا ۱+ بالا بیایند و سبز پوش امروز را به اتمام برسانند. ذوب هم از منفی به آمد و با رشد بالغ بر ۲ درصد به قمیت ۲۴۷ تومان رسید.


پالایشی ها نیز در نیمه دوم با افزایش نسبی تقاضا همراه شدند و توانستند مثبت به خط پایان برسند. شپنا و شبندر و شبریز تغییر قیمتی چندانی نداشتند و در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. شتران با جهش ۱.۷ درصدی به قیمت ۴۴۷ تومان رسید.


فراکاب ها، سرمایه گذاری ها و کانی های فلزی از جمله صنایع پرتقاضای امروز بودند که با برتری خریداران دنبال شدند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای واحصا، قنقش و وآذر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای واحصا، کطبس و ولکار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


واحصا از اوایل بهمن ماه در کانون توجهات قرار گرفته و هرروز را در سقف قیمتی با برتری خریداران پشت سر گذاشته است. این نماد امروز را هم با صف خرید به پایان برد و ۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که برای نماد مذکور حجم خوبی محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وساشرقی با ۴.۶۳ درصد، غاذر با ۴.۱۷ درصد و مداران با ۴.۱۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۷ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسزنجان با ۴.۹۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۱۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۹۲ درصد افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۲۶ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0