همفکران
1401/06/09
14:21
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول شهریور؛ حدود ۷۰ درصد بازار رو به بالا حرکت کردند ...

در هفته اول شهریور ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به سختی به ۳ همت رسید که نسبت به هفته قبل ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد. شاخص کل در ادامه روند نزولی ملایم هفته قبل، این هفته نیز با افت ۲ دهم درصدی مواجه شد. شاخص هموزن علیرغم اینکه چهارمین هفته صعود خود را تجربه می کند اما رشد آن با شیب ملایمتری همراه شده، به طوریکه این هفته ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول شهریور؛ حدود ۷۰ درصد بازار رو به بالا حرکت کردند اما میانگین ارزش معاملات خرد ۲۰ درصد کاهش یافت


در هفته اول شهریور ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به سختی به ۳ همت رسید که نسبت به هفته قبل ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد. شاخص کل در ادامه روند نزولی ملایم هفته قبل، این هفته نیز با افت ۲ دهم درصدی مواجه شد. شاخص هموزن علیرغم اینکه چهارمین هفته صعود خود را تجربه می کند اما رشد آن با شیب ملایمتری همراه شده، به طوریکه این هفته کمتر از یک درصد رشد داشت. حال آنکه در هفته قبل بیش از ۲ درصد بازدهی داشت.


این هفته حدود ۴۰ درصد صنایع بازدهی منفی داشتند و بیش از ۶۰ درصد از آنها با افزایش ارزش بازار همراه شدند. محصولات چوبی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و چاپ صنایعی بودند که در هفته جاری بیشترین بازدهی مثبت را تجربه کردند. بیشترین بازدهی منفی را صنایع فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، خودرو و ساخت قطعات و بانکها و موسسات اعتباری متحمل شدند.




در هفته جاری یک اتفاق کم سابقه افتاد. نماد چنوپا با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان بازگشایی شد. این نخستین معاملات چنوپا بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ است. بازگشایی این نماد با قیمت بالا موجب شد تا بازدهی صنعت محصولات چوبی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد و در صدر پربازده ترین صنعت این هفته قرار گیرد.


از مجموع ۶۷۵ نمادی که طی هفته جاری در بازار سرمایه داد و ستد شدند حدود ۷۰ درصد آنها با رشد قیمت سهام همراه شدند که در راس آنها ثرود، ثغرب، مادیرا، ساربیل، شاروم و دکیمی با بازدهی ۱۸ تا ۲۳ درصدی قرار داشتند. اما حدود ۳۰ درصد از سهام بازار متحمل افت قیمت شدند. غاذر، فنورد، کصدف، آینده و ورنا که از ۱۰ تا حدود ۱۶ درصد بازدهی منفی داشتند بیشترین افت قیمت سهام را متحمل شدند.




شنبه؛ آغاز مثبت اما پایان منفی


شروع بازار مثبت و متعادل بود. اقبال در صنایع کوچک بازار همچنان ادامه یافت. اما در نیمه دوم و بخصوص طی یکساعت پایانی جو عمومی بازار کمی منفی شد. گروه بانکی یکدست قرمزپوش شدند. در خودرویی ها نیز شاهد فشار عرضه ها بودیم. پالایشی ها اما متعادل و مثبت ادامه دادند. اوره سازها نیز تحت تاثیر رشد قیمت جهانی پرتقاضا ظاهر شدند. در انتها، شاخص کل ۷،۶۷۱ واحد و شاخص هموزن ۲،۰۷۷ واحد رشد داشتند. ارزش معاملات خرد ۳،۵ همت و تراز پول خرد منفی ۱۴۰ میلیارد تومان بود.


بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. او همچنین گفت دولت فعلا یارانه نقدی را پرداخت می‌کند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت قرار است کارگروهی ما به التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده ماشین‌اش را نفروخته است، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند. وزیر اقتصاد گفت امیدواریم در ۷ ماهه باقی مانده سال واردات انجام شود. یک مقام دولتی در مورد برنامه دولت برای جبران زیان دارندگان دارایکم و پالایش‌یکم گفت پیشنهادی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به دولت ارائه شد که تا با انجام اصلاحاتی ارزش فعلی این صندوق‌ها با ارزش ذاتی آن اصطلاحا NAV برابر شود. گمرک ایران در بخشنامه ای اعلام کرد دریافت مالیات بر ارزش افزوده با اخذ ضمانتنامه بانکی میسر شد.


نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت بایدن از طریق کانال‌های خصوصی برای ایران پیام فرستاده که بدنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به‌دنبال حفظ منافع آمریکاست. اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد تیم مذاکره کننده تمامی خطوط قرمز را رعایت کرده است. بلومبرگ نوشت حل اختلافات واشنگتن و تهران بر سر توافق هسته ای ممکن است هفته ها طول بکشد. سعید ایروانی قرار است به عنوان جانشین مجید تخت روانچی به عنوان سفیر و نماینده جدید ایران در سازمان ملل در نیویورک فعالیت خود را آغاز کند.


رمز ارزها باز هم با ریزش قیمت مواجه شدند. بیت کوین دوباره به کانال ۱۹ هزار دلار برگشت. قیمت هر اونس طلا با ۱.۱۷ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۶۵ سنت معادل ۱.۶۶ درصد افزایش به ۱۰۰ دلار و ۹۹ سنت رسید. قیمت اوره فوب خلیج فارس بالای ۷۵۰ دلار و اوره ایران بالای ۵۰۰ دلار قرار گرفت.


دلار نیما در محدوده ۲۶،۵۶۳ تومان قرار گرفت. دلار توافقی به قیمت ۲۸،۶۱۰ تومان رسید. در بازار آزاد بهای دلار بالای محدوده ۳۰ هزار تومان معامله شد.


یکشنبه؛ آخرین اخبار از واگذاری بلوکهای خودرویی


بازار متعادل و منفی دنبال شد. خودرویی ها، پالایشی ها و بانکی ها همگی منفی بودند. حتی خبر مربوط به قیمت گذاری بلوک سایپا هم کاری از پیش نبرد. در انتها، شاخص کل ۵،۹۴۸ واحد و شاخص هموزن ۱،۷۷۰ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد ۳،۱ همت و تراز پول خرد منفی ۲۲۴ میلیارد تومان شد.


قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد کار واگذاری سهام خگستر، وساپا و ورنا در ایران خودرو و سایپا به انتها رسیده، واگذاری قطعی است و خودروسازان را متحول می کند. قیمت بالاتر از ارقام اعلام شده است. خاندوزی وزیر صمت گفت درآمد نفتی ایران پنج برابر بیشتر از سال گذشته شد. دستورات ویژه بسته کوتاه مدت مهار تورم، توسط رئیس‌جمهور صادر شد. روابط عمومی بانک مرکزی حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها را تکذیب کرد. پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت کشور در آستانه خودکفایی مجدد در تولید شکر قرار دارد. جوسپ بورل گفت احیای برجام باعث می شود جهان کمی ایمن‌تر شود.


امروز برای نخستین بار خودروی هایما در بورس کالا عرضه و معامله شد. این خودرو در حالی در بورس کالا حدود ۷۵۳ میلیون تومان قیمت خورد که بهای آن در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد تومان است.


اکثر کوین ها در محدوده قرمز قرار گرفتند. بیت کوین با افت ۱ درصدی به زیر ۲۰ هزار دلار رفت.


دلار آزاد در محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. قیمت سکه طرح جدید با ۳۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۱۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شد.


دوشنبه؛ سبز ۷ درصدی


بر اساس مصوبه هفته گذشته هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان امروز (دوشنبه) از مثبت و منفی ۶ درصد به مثبت و منفی ۷ درصد تغییر کرد. بازار متعادل و مثبت شروع شد اما تقریبا بی رمق بود. تقریبا اواسط بازار بود که ذوب صف خرید شد. نمادهای فراکابی، زراعتی، انبوه سازی، دارویی، لبنیاتی و لیزینگی ها از مورد توجه های امروز بودند. در انتها، شاخص کل ۱،۰۴۹ واحد و شاخص هموزن ۲،۰۷۵ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد حدود ۳ همت و تراز پول خرد منفی ۲ میلیارد تومان بود.


برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند که آمریکا قرار است در مقابل بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، امتیازاتی به رژیم صهیونیستی بدهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اگر در روزهای آینده برجام احیا نشود، از سرگیری مذاکرات پس از تابستان بسیار دشوار خواهد بود. پس از تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد. جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت امروز ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم. معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت قیمت گاز در اروپا تا ۵ هزار یورو افزایش می‌یابد.


رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه اعلام کرد در نظر است تولید خودرو در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد. از مهرماه قیمت خودرو با واردات آن و همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می کند. رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد در هیات واگذاری ۱۲ درصد سهام به اضافه بالغ بر ۳۰ ارزش بلوکی به تصویب رسیده است. وزیر اقتصاد اعلام کرد به هر خارجی که ۱۰۰ هزار دلار وارد ایران کند، اقامت می‌دهیم. رئیسی گفت اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲ درصدی شد.


قیمت نفت برنت به ۱۰۲.۰۵ دلار افزایش یافت.


دلار آزاد از محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه تا ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان رشد اندکی داشت.


سه شنبه؛ اهالی بازار تماشاچی شدند


بازار بسیار کم تحرک آغاز شد و تا پایان نیز به همین شکل پیش رفت. در بزرگان بازار قدرت فروشندگان بیش از سایر نمادها بود. در انتها، شاخص کل ۳،۸۷۵ واحد افت داشت اما شاخص هموزن ۱۴۳ واحد مثبت شد. ارزش معاملات خرد به ۲،۶ همت افت کرد و تراز پول خرد بازار بیش از منفی ۱۲۰ میلیارد تومان بود.


رئیس بانک مرکزی مکلف به ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه به مجلس شد. بانک مرکزی حداقل نرخ توافق بازخرید را به ۲۱،۲ درصد افزایش داد. مشاور اقتصادی باشگاه استقلال اعلام کرد به صف فروش استقلال توجه نکنید، قیمت سهم حتما افزایش می‌یابد. قالیباف گفت دولت دو وزیر برای وزارت صمت و بازرگانی به مجلس معرفی می‌کند. معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت های سوخت شخصی خبر داد. بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ثبت نام کرد


آمریکا گفت در حال گفتگو با شرکای اسرائیلی درباره ایران هستیم. کاخ سفید ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد ما نیز آماده‌ایم. رمز ارزها اندکی رشد کردند. بیت کوین بار دیگر به بالای ۲۰ هزار دلار رسید.


دلار آزاد در محدوده ۲۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان معامله شد.


چهارشنبه؛ متعادل و کم رمق


بازار همچمام متعادل و اما کم حجم دنبال شد. کمتر از دو ساعت از بازار گذشته بود که گروه خودرویی با رنج کشی مثبت همراه شدند. برخی از تک نمادها مانند فسازان، بنو، غدشت، قنیشا، لخزر، آپ، بجهرم، دماوند و بپیوند از اقبال بیشتری برخوردار بودند. در دقایق پایانی تعداد نمادهی مثبت از منفی ها بیشتر شد. امروز نماد پرسپولیس بازگشایی و با قیمت ۲۴۵ تومان مچ شد. در انتها، شاخص کل ۱،۸۴۰ واحد افت کرد اما شاخص هموزن ۱،۱۲۰ واحد افت داشت. ارزش معاملات خرد ۲،۶ همت و تراز پول خرد منفی ۲۲۱ میلیارد تومان شد.


روسیه ارسال گاز به فرانسه را کاهش می دهد. معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری از درخواست مکرون برای میانجی‌گری ابراهیم رئیسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داد. یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت قیمت کنونی مرغ به سبب کمبود عرضه به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است. طرح معافیت واردات مواد اولیه دارویی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد.


بازار رمز ارزها نوسانات جزئی داشتند. بیت کوین همچنان در کانال ۲۰ هزار دلاری قرار دارد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۰ سنت معادل ۰.۷۰ درصد افزایش به ۱۰۰ دلار و یک سنت رسید.


دلار آزاد محدوده ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد.




انتهای خبر

0
0