همفکران
1401/10/03
14:53
گزارش بازار/ تنور داغ بورس، در روزی برفی!

شاخص کل بورس تهران سومین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۴۱ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۸ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی اولین روز معاملاتی زمستان را با قدرت نمایی خریداران آغاز کرد و تا انتها در مدار صعودی تخته گاز رفت. تقریبا تمامی نمادها سوار بر دوش خریدارانشان با رشد قیمتی همراه شدند و روزی به یاد ماندنی را رقم زدند. اینطور که بازار های موازی قله ها را یکی پس از دیگری فتح می کنند و مقاومت ها را در هم می شکنند...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران سومین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۴۱ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۸ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی اولین روز معاملاتی زمستان را با قدرت نمایی خریداران آغاز کرد و تا انتها در مدار صعودی تخته گاز رفت.


موج قوی تقاضا امروز در کوچک و بزرگ در جریان بود، به همین موجب شاخص هموزن نیز تمام روز مثبت دنبال شد و در نهایت رشد بالغ بر ۱۰ هزار واحدی را به ثبت رساند.


فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با اقبال خریداران تا سقف قیمتی پیش رفت و با صف خرید به کارش پایان داد. فملی با رشد بیش از ۵ درصدی قیمت همراه شد و فارس حوالی ۳+ به خط پایان رسید. دانا، سپ و آسیاتک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. سپ با افت حدود ۲ درصدی قیمت مواجه شد. بیمه دانا ۵- خورد و آسیاتک در محدوده صفر تابلو سرخپوش بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و کگهر و فجهان، ۳۶۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۵۳۸ واحد قرار گرفت. بپاس و وهور نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.



بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۵۴۶ میلیارد تومان وارد بازار کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت هلدینگ، خودرو و فرآورده های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای شستا، شتران و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های سهامی و نفتی ها ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل هلدینگ ها و خودرویی ها با بیشترین خروج نقدینگی های خرد مواجه بودند. نماد شتران و صندوق اهرم بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اولین روز معاملاتی زمستان ۱۴۰۱ با قدرت نمایی خریداران در بازار سرمایه به پایان رسید. رکورد شکنی ها پشت سر هم در حال رقم خوردن است، علاوه بر اینکه دلار از مرز روانی ۴۰ هزار تومانی گذشت و تا ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان هم پیش رفت و سکه نیز مرز ۲۰ میلیون تومانی را رد کرد، در بازار بورس نیز شاخص کل مجددا با قدرت وارد ابرکانال ۱.۵ میلیونی شد و تقریبا نصف راه را برای رسیدن به قله بعدی یعنی ۱.۶ میلیون هموار کرد.


در این میان رشد حجم و ارزش معاملات نیز قابل توجه بود، به طوری که ارزش معاملات خرد با رسیدن به ۷ هزار میلیارد تومان، طلسم چندین ماهه را شکست.


به این ترتیب نمای معاملات امروز یکدست سبزپوش بود و اعم از کوچک بزرگ، تقریبا تمامی نمادها سوار بر دوش خریدارانشان با رشد قیمتی همراه شدند و روزی به یاد ماندنی را رقم زدند. البته در این میان تک نمادهای سرخ پوش هم به چشم میخورد نظیر بیمه دانا، قمرو، قشرین، غناب و آریان که تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی رسید.


هربار که دلار رکود شکنی جدیدی می کند، پالایشی ها و پتروشیمی ها و فلزی ها نیز همسو با آن در مدار صعودی با قدرت به حرکت درمی ایند. این روزها هم که این رکورد شکنی های دلار روزانه شده است!


شپنا به ۷۶۸ تومان رسید. شبندر صف خریدش در قیمت ۹۵۶ تومان پابرجا ماند و شتران امروز ۳۶۳ تومان شد. نوری ۵+ خورد و دقیقا در قیمت ۱۰ هزار تومان بست. فولاد با رشد ۷ درصدی تا ۵۹۱ تومان پیشروی کرد و فملی در بازه مثبت ۵ درصدی در قیمت ۷۳۱ تومان به کارش پایان داد.


خودرویی ها روزی مثبت را پشت سر گذاشتند اما نه به شدت دلاری ها، بلکه متعادل تر. خساپا و ایران خودرو با رشد ۲.۶ درصدی همراه شدند و به ترتیب به ۲۲۴ تومان و ۲۵۷ تومان رسیدند. ورنا در مرز صفر معاملاتی درجا زد و خگستر به افزایش ۲ درصدی قیمت اکتفا کرد. در این میان خزامیا رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. امروز باز هم مثل همیشه اقبال خریداران به قطعاتی های این صنعت بیشتر بود و رشد قیمتی را آشکارتر به رخ کشیدند.


در کوچک های بازار هم صف خرید کم نبود. سیمانی ها، دارویی ها، غذایی ها، لیزینگی ها، حمل و نقلی ها و زراعتی ها از جمله صنایع پیشتاز بودند.


اینطور که بازار های موازی قله ها را یکی پس از دیگری فتح می کنند و مقاومت ها را در هم می شکنند، برای فردا نیز تداوم صعودی بودن بازار سهام دور از انتظار نیست.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای حسینا، کویر و غدیس بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کلوند با ۳.۶۳ درصد، دسبحا با ۳.۳۳ درصد و بسویچ با ۳.۰۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۲ با ۴.۰۸ درصد، مرقام با ۱.۷۹ درصد و غدشت با ۱.۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روز های پایانی هفته صعودی بود و با افزایش قابل توجه، هم اکنون در محدوده ۴۰ هزار و ۴۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۵.۳۱ درصدی، به ۲۰ میلیون تومان رسید.


انس طلا ۰.۱ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۹۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0