همفکران
1401/08/29
16:06
گزارش بازار/ ورق خودرویی ها برگشت

شاخص کل بورس تهران در ۲۹امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱، رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی را رقم زد و با فتح مجدد قله ۱.۴ میلیونی، به بالای این سطح رفت و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۴ هزار واحد به کارش پایان داد. شاخص هموزن نیز همسو با جو مثبت بازار، روندی صعودی داشت و با برداشتن ۴۹۰۰ گام رو به جلو توانست رشد بیش از ۱ درصد را به ثبت برساند. برخلاف روز گذشته، شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در بازار امروز بروس تهران بودیم که با لیدری خودرویی ها شکل گرفت.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۹امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱، رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی را رقم زد و با فتح مجدد قله ۱.۴ میلیونی، به بالای این سطح رفت و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۴ هزار واحد به کارش پایان داد.


شاخص هموزن نیز همسو با جو مثبت بازار، روندی صعودی داشت و با برداشتن ۴۹۰۰ گام رو به جلو توانست رشد بیش از ۱ درصد را به ثبت برساند.


فولاد، خودرو و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خودرو با رشد حداکثری قیمت در صف خرید به کارش پایان داد. فولاد در بازه مثبت ۱ درصدی متوقف شد و شبندر رشد حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کرد. مبین، غکورش و کچاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کچاد در مرز صفر معاملاتی درجا زد و سرخپوش بست. دو نماد دیگر با افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای زاگرس و صبا و فرابورس، با رشد ۱۲۵ واحدی همراه و در سطح ۱۸ هزار و ۴۷۰ واحد به کارش پایاد داد. آریا و کلر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۸۹ میلیارد تومان وارد بازار کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و غذایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، انبوه سازی و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خودرویی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل بیمه ای ها و شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای خودرو و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



برخلاف روز گذشته، شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در بازار امروز بروس تهران بودیم که با لیدری خودرویی ها شکل گرفت. طبق انتظارات، ایران خودرو که در دقایق پایانی روز گذشته مسیرش را از مدار منفی جدا کرد و سبزپوش بست، امروز نیز در راس توجه خریداران قرار گرفت و پرچم لیدری را به دست گرفت. این موج مثبت در صنعت خودرو همانند همیشه مسری بود و خیلی سریع به باقی گروه ها، به ویژه گروه های ریالی، سرایت کرد.


خگستر، ورنا، خودرو، خساپا، خزامیا، خشرق و خاور از جمله نمادهای صنعت خودرو بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. ایران خودرو ۲۲۹ تومان و خساپا ۱۹۰ تومان شد.


بانکی ها هم معاملاتی مثبت داشتند اما متعادل بودند. وبملت با نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو دنبال شد. وتجارت با رشد حدود ۳ درصدی و وبصادر با رشد نزدیک به ۲ درصدی به محدوده ۱۴۰ تومان رسیدند. بانک دی در مدار مثبت ۱ درصدی در قیمت ۶۳ تومان به کارش پایان داد.


فلزات اساسی ها نیز عمدتا رشد قیمتی را تجربه کردند. ذوب و فاراک از پرتقاضاها بودند که تا سقف قیمتی پیش رفتند و به ترتیب به ۲۳۸ تومان و ۱۲۷ تومان رسیدند. فسرب با رشد بیش از ۲ درصدی تا ۱۲۰ تومان پیشروی کرد. فولاد ۴۹۶ تومان شد و تا +۱ بالا آمد. فملی در محدوده ۵۹۵ تومان درجا زد و حوالی صفر تابلو باقی ماند.


غول های پالایشی نیز با برتری خریداران دنبال شدند و پس از رشد حدود ۲ درصدی به کارشان پایان دادند. شپنا ۷۱۲ تومان شد و شبندر به ۹۰۲ و شتران به ۳۶۴ تومان رسیدند.


موج تقاضا در کوچک های بازار هم جریان داشت و صنایعی نظیر فراکابی ها، غذایی ها، قطعاتی ها و لیزینگی ها نیز مورد توجه خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای شنفت و وساخت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳۷ درصد، سدشت با ۴.۲۷ درصد و دسبحا با ۳.۵۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۳.۸۱ درصد، شفا با ۲.۴۱ درصد و سکرد با ۲.۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۶۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۳۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۱۶ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۵۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0