همفکران
1401/07/17
16:54
گزارش بازار/ تخت گاز نقدینگی های خرد در مسیر خروج

شاخص کل بورس تهران ۱۷امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون ۳۰۵ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همچون دیگر نماگرها نزولی بود و با از دست دادن ۵۶۰۰ واحد، سرخ پوش به خط پایان رسید. بسویچ، کاوه و سصفها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۷امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون ۳۰۵ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن نیز همچون دیگر نماگرها نزولی بود و با از دست دادن ۵۶۰۰ واحد، سرخ پوش به خط پایان رسید.


بسویچ، کاوه و سصفها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بسویچ با برتری خریداران دنبال شد و در نهایت در سقف قیمتی با صف خرید به کارش پایان داد. کاوه حدود ۲ درصد رشد قیمتی داشت و سصفها بیش از ۲.۵ درص افزایش قیمتی را به ثبت رساند. شستا، کچاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فشار فروش در کچاد بیشتر بود و نماد را با افت ۴.۵ درصدی قیمت مواجه کرد. دو نماد دیگر حدود ۳ درصدکاهش قیمتی را رقم زدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و آریا و فرابورس، با افت ۱۳۸ واحدی مواجه و در سطح ۱۷ هزار و ۸۲۴ واحد قرار گرفت. فجهان و فغدیر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۴ میلیارد دلار کاهش یافت.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



برای چندمین روز متوالی هیچ یک از صنایع بورسی موفق نشدند پولی را از سوی حقیقی ها جذب کنند و تنها قند و شکری ها با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به کارشان پایان دادند. در مقابل امروز شیمیایی ها و خودرویی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای وطوبی و غنوش بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



وضعیت بازار امروز خیلی جا برای سخن گفتن باقی نذاشت و اگرچه مثبت های دیروز حکایت از روندی منفی برای روز بعد داشت اما انچنین یکدست سرخپوش شدن تابلو معاملات انتظار نمی رفت!


چرا که از همان ابتدا که سوت آغاز معاملات زده شد شاهد احاطه بازار سرمایه توسط فروشندگان بودیم، به طوری که بالغ بر ۵۰۰ نماد به مدار منفی رفتند و نماگر ها نیز در مدار منفی به حرکت درآمدند.


تقریبا تمامی بزرگان با افت قیمتی مواجه شدند و تنها پالایشی ها بودند که توانستند در مرز صفر معاملاتی سنگر بگیرند و امروز را به درجا زدن در محدوده های قیمتی روز گذشته پشت سر بگذارند.


در میان تعداد خیلی کمی از صنایع کوچکتر شاهد تحرکاتی مثبت از سوی خریداران بودیم.


دیران از گروه دارو ۵+ خورد و ۱۲۳۱ تومان شد.


بکاب و بالبر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و به ترتیب به ۲۶۹۱ تومان و ۶۱۱۹ تومان رسیدند.


در میان فلزی ها، فجهان به در سقف قیمتی خریداران را صف نشین کرد. کاوه و فروس نیز با رشد حدود ۲ درصدی همراه شدند.


ثغرب، ثاباد، ثپردیس، غنوش، تلیسه و ولشرق از جمله نمادهای پرتقاضای امروز بودند.


علاوه بر افت یکپارچه قیمت سهام و شاخص ها، حجم و ارزش معاملات در کمترین سطوح باقی ماند و پول های حقیقی با سرعت بیشتری از بازار خارج شدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای بسویچ و فجهان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غنوش با ۵.۳۵ درصد، سقاین با ۲.۵۶ درصد و کفپارس با ۲.۳۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام شگل با ۴.۴۸ درصد، اپال با ۴.۴۷ درصد و داسوه با ۴.۳۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۳۴۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۵۱۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید افت ۰.۹۵ درصدی داشت و به ۱۴ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۶۹۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0