همفکران
1401/04/13
16:19
گزارش بازار/ هیجانی زودگذر!

شاخص کل بورس تهران ۱۳امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۴۱۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیمه اول را در مدار صعودی سپری کرد ولی پس از آن متعادل شد و روندی خنثی را پیش گرفت. شاخص هموزن نیز روندی مثبت داشت و تقریبا دو ساعت ابتدایی را صعودی سپری کرد. این شاخص پس از...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۳امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۴۱۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیمه اول را در مدار صعودی سپری کرد ولی پس از آن متعادل شد و روندی خنثی را پیش گرفت.


شاخص هموزن نیز روندی مثبت داشت و تقریبا دو ساعت ابتدایی را صعودی سپری کرد. این شاخص پس از رشد بیش از ۲ هزار واحدی متعادل شد و در همان محدوده ها به کارش پایان داد.


شستا، کگل و بفجر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند ولی بفجر با تقاضای بیشتری همراه بود و با رشد ۳ درصدی در قیمت ۲۲۹۰ تومان بست. دو نماد دیگر سبز پوش در محدوده صفر تابلو روز را به پایان بردند. فارس، بوعلی و شاراک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. بوعلی حدود ۲ درصد افت قیمتی را تجربه کرد و دو نماد دیگر به درجا زدن در مرز صفر معاملاتی بسنده کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای دماوند و بمپنا و بساما، با رشد ۴۵ واحدی همراه شد و در سطح ۲۰ هزار و ۲۴۰ واحدی قرار گرفت. فغدیر و فزر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۶۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت سرمایه گذاری ها و صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، خروج نقدینگی های خرد از بانکی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. نمادهای وساپا و شاملاح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در بازار امروز پرنده پر نمی زد و ارزش معاملات خرد به زور خود را به محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان رساند. این در حالی است که بازار مثبت و با بهبود تقاضا آغاز بکار کرد، به طوری که در ابتدا به نظر می رسید امروز روزی متفاوت برای سهامداران باشد بالاخره رشد مجدد قیمت سهام و شور هیجانی دوباره در بازار اتفاق بیفتد ولی آنطور که باید نشد.


در ابتدا رنج کشی های مثبت و استارت زدن شرکت ها در مدار صعودی، موجی از تقاضا را در بازار به راه انداخت که البته سریعا نیز فروکش کرد. به این ترتیب تقریبا تمام نیمه دوم معاملات شاهد درجا زدن نمادها در مرز صفر معاملاتی و برقراری سکون و سکوت در کلیت بازار بودیم.


در گروه خودرو شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا و پایانی متعادل بودیم. ایرانخودرو با رشد حدود ۱ درصدی، ۲۱۳ تومان شد. خزامیا امروز هم صعودی بود و با رشد بیش از ۴ درصدی به ۱۴۰۹ تومان رسید. در خاور ۲۵۵ میلیون برگه سهم جا به جا شد و پس از افت ۱.۶ درصدی در ۱۸۹ تومان بست. خساپا مثبت و متعادل بود و به ۱۸۹ تومان رسید.


در بانکی ها اکثریت نمادها به درجا زدن در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. در این میان تنها بانک دی و سامان رشد قیمتی را تجربه کردند. سامان در قیمت ۳۲۱ تومان با صف خرید بست. دی در مدار مثبت ۱.۵ درصدی متوقف شد.


بزرگان پالایشی و پتروشیمی و فلزی نیز معاملاتی بی رمق و متعادل را پشت سر گذاشتند. در مقابل رشد قیمتی در تک نمادهایی نظیر فسازان،کپرور، شاملا، بالبر، تاپکیش و گروه های کوچکتر نظیر سیمانی ها، نیروگاهی ها، انبوه سازی ها و... مشهودتر بود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای تشتاد، ولقمان و قنیشا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای قنیشا، سلار و تشتاد بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۸ درصد، تکشا با ۲.۰۸ درصد و فاذز با ۲.۰۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام دالبر با ۳.۳۳ درصد، ثاباد با ۳.۲۳ درصد و خچرخش با ۲.۹۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل کاهش ۱۰۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۲.۰۸ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۵ میلیون و ۲۸ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله ۰.۲۱ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۰۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0