آوای آگاه
1402/07/26
14:46
وقایع نگاری از بازار طی هفته چهارم مهر؛ کاهش ارزش بیش از ۷۰ درصد از صنایع و نمادها/ افت مجدد میانگین ارزش معاملات خرد به ۳،۵ همت

در هفته چهارم مهر ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد و به کمتر از ۳,۶ همت رسید. این دومین هفته متوالی است که شاهد افت ارزش معاملات خرد هستیم.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته چهارم مهر ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد و به کمتر از ۳,۶ همت رسید. این دومین هفته متوالی است که شاهد افت ارزش معاملات خرد هستیم. در مهر ماه بیشترین میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی ۴،۶ همت بود که در هفته دوم به ثبت رسید. در هفته جاری بیشترین ارزش معاملات خرد روزانه ۴ همت بود که در روز چهارشنبه اتفاق افتاد. کمترین مقدار روزانه ۳ همت بود که در روز یکشنبه ثبت شد.


طی هفته ای که گذشت شاخص کل روند کاهشی خود را متوقف کرد و با رشد جزئی ۲ دهم درصدی از ۲ میلیون و ۱۹ هزار واحد به بالاتر از ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحد رسید. طی ۵ هفته قبل به طور متوالی شاهد روند کاهشی نماگر بازار بورس بودیم. شاخص هموزن اما برای چهارمین هفته پیاپی به مسیر کاهشی خود ادامه داد و در هفته جاری با افت ۱،۱ درصدی از ارتفاع ۶۹۰ هزار واحد به کمتر از ۶۸۳ هزار واحد رسید.


هفته چهارم مهر ماه با کاهش ارزش بیش از ۷۰ درصد از صنایع و نمادها همراه بود. از بین صنایع استخراج سایر معادن با ۷،۱ درصد، محصولات کامپیوتری با ۶،۱ درصد، چاپ با ۵،۴ درصد، وسایل ارتباطی و محصولات چرمی هر یک با ۵ درصد متحمل بیشترین افت ارزش بازار شدند.


vaghaye02-07-26

نمادهای ثامان، کسعدی، سصفها، کورز، حشکوه و تکنو نام خود را به عنوان سهامی که بیشترین بازدهی منفی را کسب کردند، به ثبت رساندند. نمادهای ثفارس، ثپردیس، زنگان، ثشرق، سدشت و لابسا پربازده ترین های هفته جاری بودند. در میان صنایع خرده فروشی با ۳،۳ درصد، فرآورده های نفتی با ۲،۷ درصد و محصولات فلزی با ۲،۴ درصد بیشترین رشد ارزش بازار را تجربه کردند.


vaghaye02-07-26vaghaye02-07-26

در هفته جاری دلار در محدوده ۵۰,۳۰۰ تا میانه کانال ۵۱ هزار تومان نوسان رو به بالا داشت.


شنبه؛ کاهش نسبی بهای دلار


نخستین روز معاملاتی هفته پایانی مهر ماه با برتری عرضه کنندگان همراه بود. تقریبا ۹۰ درصد از نمادها با افت قیمت مواجه شدند. شاخص کل در انتها با ثبت ۱۸ هزار واحد کاهش به مرز ۲ میلیون واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۳،۵ همت و تغییر مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی و به مبلغ ۶۴۶ میلیارد تومان بود. نمادهای وبملت و اگاس از سوی حقیقی ها و وبملت و شپنا از طرف حقوقی ها از بیشترین حمایت برخوردار بودند.


امیرمهدی صبائی سخنگوی سازمان بورس با انتشار توییتی نوشت از ابتدای سال۱۴۰۲ تاکنون خالص ارزش خرید معاملات الگوریتمی ۲۲،۱۵۷ میلیاردریال و در هفته گذشته ۵،۳۵۹ میلیاردریال بوده است.


رضا عیوضلو هضو هیات مدیره سازمان گفت تجدید ارزیابی نکردن دارایی شرکت‌ها طی چند سال اخیر موجب عدم کنار گذاشتن مبالغی جهت بروزرسانی و توسعه ابزارهای تولید صنایع شده است.


دبیر انجمن صنفی تایر ایران اعلام کرد نرخ فروش تایرهای رادیال سواری شرکتهای تایرساز از تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد.


بهای دلار بین ۵۱،۴۵۰ تا ۵۰،۹۵۰ تومان نوسان منفی داشت.


یکشنبه؛ افت ارزش معاملات خرد به ۳ همت


بازار نسبت به روز قبل با بهبود تقاضا و افزایش تعادل همراه بود اما وضعیت کلی معاملات همچنان رکودی است. در نهایت شاخص کل به رشد اندک ۴۹۶ واحدی رضایت داد و در محدوده ۲ میلیون واحد درجا زد. ارزش معاملات خرد به ۳ همت کاهش داشت. میزان جابجایی نقدینگی حقیقی به حقوقی ۴۸۲ میلیارد تومان بود. اهرم و آگاس صدرنشین خریدهای حقیقی بودند و حقوقی ها عمدتا از وآیند و شستا حمایت کردند.


نرخ دلار در محدوده ۵۰,۸۵۰ تا ۵۱ هزار تومان باقی ماند.


دوشنبه؛ احتمال حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو


با وجود اینکه امروز هم رکود در بازار کاملا مشهود است اما قدرت خریداران بیش از فروشندگان است. خبر حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو جان دوباره ای در نمادهای گروه خودرو و قطعه ساز ایجاد کرد فراکابی ها هم صف خرید شدند. در پایان شاخص کل بیش از ۱۶ هزار واحد بالا رفت و در سطح ۲ میلیون و ۱۸ هزار واحد به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات خرد ۳،۷ همت شد و حقیقی ها ۱۳۴ میلیارد تومان سرمایه وارد بازار کردند. صدرنشین خریدهای حقیقی از حقوقی حآفرین و اهرم بودند. حقوقی ها عمدتا وآیند و خفولا خریدند.


امیر مهدی صبایی در توییتی نوشت با هدف حمایت از بازار سرمایه، تزریق۱۰۰۰۰ میلیارد ریال منابع جدید به«صندوق تثبیت» توسط «صندوق توسعه ملی» و تزریق ۵۰۰۰ میلیارد ریال به «صندوق توسعه بازار» توسط بانک ها انجام می شود. همچنین فرآیند ورود منابع پذیره نویسی شده سایر صندوق ها به بازار تا مبلغ ۲۸هزارمیلیاردریال نیز تسریع شد.


کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت مصوب کرد، شورای رقابت صرفا در جایگاه سیاستگذاری و نظارت ایفای نقش نماید و انجام امور اجرایی به نهادهای ذیربط واگذار شود. هم اکنون شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو نقش دارد و تعیین میزان و نوع واردات خودرو هم بر عهده شورای رقابت است که احتمالا با مصوبه جدید، تغییراتی در این بخش از وظایف شورای رقابت ایجاد خواهد شد، از جمله اینکه حذف شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری خودرو قوت گرفته است.


بهای دلار تا ۵۰,۳۰۰ تومان افت کرد.


سه شنبه؛ دستیابی شاخص به ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱ هزار واحد


بازار شروع نسبتا مثبتی داشت اما در ادامه فشار عرضه ها بیشتر شد. در نهایت شاخص کل توانست با ۱۳ هزار واحد افزایش به سطح ۲ میلیون و ۳۱ هزار واحد دست یابد. ارزش معاملات خرد ۳،۷ همت شد و شاهد جابجایی مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی به مبلغ ۱۶۹ میلیارد تومان بودیم. ونوین و ثپردیس در راس خریدهای حقیقی از حقوقی قرار گرفتند. صدرنشین خریدهای حقوقی وکغدیر و ذوب بودند.


سامانه یکپارچه فروش خودرو دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از دوشنبه ۲۴ مهر ماه عرضه خودرو از محل افزایش تولید و ظرفیت‌های مازاد خودروسازان البته بدون اجبار آغاز شده است، به شکلی که با اعلام شرکت‌ها مازاد تولید در سامانه عرضه می‌شود.


سخنگوی دولت در نشست خبری گفت منابع ارزی به شکل یورو در اختیار قرار گرفته و تحت کلید بانک مرکزی هستند. رئیس جمهور تاکید کرده که منابع ارزی در جهت رشد مورد استفاده قرار بگیرد. افزایش ظرفیت تولید با رشد بیش از ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ از مرز ۱ میلیون و ۳۴۷ هزار خودرو گذشت و در سال اول برنامه دولت محقق شد و در سال ۱۴۰۲ هم برنامه دولت به صورت کامل محقق می‌شود. شورای رقابت را دولت تشکیل نداده، بلکه توسط مجلس ایجاد شده و اکنون نیز بررسی صلاحیت آن در حوزه اختیارات مجلس است؛ اما نگاه دولت در بازارهای مختلف این است که بازارها را رقابتی کند. با توجه به افزایش ۵۰ درصدی تولید و فراهم شدن شرایط واردات خودرو دولت سعی دارد بازار را به سمت رقابت پیش ببرد که هم زمینه کاهش قیمت و هم افزایش کیفیت را در پی دارد.


امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نتایج بررسی انجام شده سفارشات در بازه زمانی ابتدای سال جاری تا پایان روز ۱۹ مهرماه، نشان‌دهنده آن است که حدود ۱۰ درصد از ارزش سفارشات خرد سهام و حق تقدم، شامل سفارشات الگوریتمی است. ۹ درصد از این آمار مربوط به سفارشات بازارگردان‌های الگوریتمی و یک درصد آن درخصوص سفارشات آنلاین الگوریتمی بوده است.


سید علی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست گذاری انرژی اعلام کرد در بهار ۱۴۰۲ رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت به ۷.۹ درصد رسید در حالی که نرخ رشد بدون نفت ۶.۱ درصد بود این آمار نشان می‌دهد که ایران از نظر تجارت انرژی و توسعه ظرفیت استخراج نفت و گاز از سایر بخش‌های اقتصاد بهتر عمل کرده است.


بهای دلار از ۵۰,۳۸۰ تا۵۱ هزار تومان پیش رفت.


چهارشنبه؛ ۸ محصول ایران خودرو افزایش نرخ گرفتند


پایانی ترین روز معاملاتی از هفته چهارم مهر ماه با تشدید عرضه ها آغاز شد. هر چند که در ادامه بازار متعادلتر شد. در نهایت شاخص کل با کاهش ۷،۷ هزار واحدی به محدوده ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. ارزش معاملات خرد به ۴ همت رسید. مالکیت بازار باز هم به نفع حقوقی ها بود و با جابجایی مبلغ ۷۶۳ میلیارد تومانی همراه بود. نمادهای آگاس و وآفر از سوی حقیقی ها و شپنا و اهرم از سمت حقوقی ها بیشترین حمایت را داشتند.


شورای رقابت به وسیله اطلاعیه ای قیمتهای جدید ۸ محصول ایران خودرو را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه نرخ های جدید نسبت به قیمتهای قبلی بین ۱۵ تا ۴۸ درصد افزایش یافتند.


بهای دلار تا ۵۱,۵۰۰ تومان افزایش یافت.


انتهای خبر

0
0