همفکران
1400/10/19
17:30
گزارش بازار / بلای جان!

شاخص کل بورس تهران در نوزدهمین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۲۵ هزار واحدی معادل ۱.۸۸ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۳۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند نزولی و فرسایشی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. به این ترتیب، این شاخص بورسی از همان اول صبح که چشم باز کرد، قدم در مسیر نزولی گذاشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نوزدهمین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۲۵ هزار واحدی معادل ۱.۸۸ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۳۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند نزولی و فرسایشی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. به این ترتیب، این شاخص بورسی از همان اول صبح که چشم باز کرد، قدم در مسیر نزولی گذاشت و یک نفس ادامه داد تا جایی که به زیر ۱ میلیون و ۳۴۰ سقوط کرد.


شاخص هموزن نیز همرنگ جماعت شد و تخت گاز در مدار منفی به حرکتش ادامه داد و افت ۵۹۰۰ واحدی را رقم زد.


خودرو، حکشتی و قرن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. قرن بیشتر روز را در صف خرید سپری کرد. اما دو نماد دیگر متعادل و مثبت بودند و با رشد حدود ۱ درصدی قیمت به نسبت روز گذشته به خط پایان رسیدند. فارس، فولاد و پارسان بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. پارسان با فروشندگان نشسته در صف امروز را به پایان رساند و فارس نیز در یک قدمی صف فروش متوقف شد. فولاد متعادل تر بود و به افت ۲ درصدی قیمت بسنده کرد.


فرابورس هم به موجب جو منفی حاکم بر کلیت بازار سرخپوش ماند و با بیشترین تاثیر پذیری منفی از آریا و زاگرس و شگویا، با افت ۲۵۶ واحدی مواجه و به ۱۸ هزار ۱۱۷ واحد رسید. در مقابل توسن و بگیلان بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز شدت خروج نقدینگی های خرد بیشتر شد و به ۵۳۵ میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

باقری از پیشرفت در گفتگوهای وین خبر داد


علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران شامگاه شنبه در پایان نشست خود با نمایندگان دیگر کشورها روند رو به پیشرفت گفتگوها را تایید کرد.


گفتنی است نشست‌های کارشناسی و دیدارهای روسای هیات‌ها یکشنبه ادامه می‌یابد.


در همین حال میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات با انتشار توئیتی نوشت: در پایان روز، اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا نشستی برگزار کردند. موضوع دشوار تضمین عدم تکرار مشکلات اخیر از جمله موارد مورد بحث بود. هیات روسیه پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کرد.



حمایت از بورس در بودجه ۱۴۰۱


محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: موارد حمایتی خوبی از سوی دولت و مجلس در خصوص بورس در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده است.


کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس برای بازار سرمایه وجود دارد و به دنبال استقلال بخشی به ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم.



کلیات لایحه بودجه تصویب شد


کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۷۴ رای موافق نمایندگان مجلس تصویب شد.



سرپرست فرابورس ایران: هنوز هیچ طرح قطعی، برای تغییر دامنه نوسان وجود ندارد


در دستورالعمل جدید بازارگردانی، یکسری اختیاراتی به بورس ها و بازارگردان ها داده شده است؛ یکی از این اختیارات بحث حجم مبنا است؛ برای حجم مبنا در حال تعیین سازوکارهایی هستیم که در شرایطی حجم مبنا کاهش پیدا کند؛ اما این هنوز در مرحله کارشناسی است.


سهام شرکتهایی که ۲۰ روز متوالی هیچ معامله ای در آن انجام نشده باشد ما حجم مبنا را برای آن شرکتها برمیداریم تا زمانی که به تعادل برسد.


هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال بررسی طرح هایی برای تغییر دامنه نوسان هستند.



با حذف ارز ترجیحی به طور مشروط موافقت شده است


رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ : کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی به طور مشروط موافقت است؛ مشروط به اینکه دولت تضمین کند به اینکه اقلام پرمصرف خانوارها با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برسد.



ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز هم نمادهای خودرو، خساپا و وبصادر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی سهامداران خرد بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و محصولات شیمیایی بود. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و وگردش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران همچنان به ریزش های خود ادامه می دهد و امروز نیز روزی سراسر منفی را رقم زد. به طوری که حتی گروه های برجامی که دیروز خریدار داشتند، طی روز جاری ناچار به دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان شدند.


افت شرکت های بزرگ گسترده تر بود...


سرمایه سهامداران خرد همچنان تخت گاز در مسیر خروج می روند و امروز نیز این خروج با شیب تندتری صورت گرفت.


فملی اگرچه امروز سکاندار بیشترین خروج پول حقیقی بود اما در مقابل بیشترین حمایت را از طرف حقوقی ها داشت و در میان فلزات اساسی تنها نمادی بود که توانست مرز صفر تابلو را حفظ کند و با سفارشهای قوی حقوقی ها در سمت خرید، در آخر بازار تا ۷۱۵ تومان هم بالا بیاید. فولاد که امروز به زیر هزار تومان هم رفته بود با خرید ۴۰ درصدی حقوقی ها توانست خود را به بالای هزارتومان برساند. در مجموع شاهد بازگشت این غول فلزی به محدوده ۱۰۰۰ تومان هستیم.


در بازار امروز گروه هایی که بیشتر تحت تاثیر موضوعات برجامی و تحریمی هستند نظیر بانک و خودرو ، روند معاملاتی شان اندکی بهتر بود.


وبملت در محدوده ۳۱۵ تومان معامله شد و در مدار منفی ۱ درصد به کار خود پایان داد. وبصادر و وتجارت هم وضعیت مشابهی داشتند، اما تقاضا در وبصادر کمی مطلوبتر بود.


پالایشی ها هم امروز را با برتری فروشندگان پشت سر گذاشتند. شپنا یکساعتی را در صف فروش در انتظار خریداران ماند و در نهایت با حمایت گسترده حقوقی ها این صف جمع شد و سهم تا ۵۹۵ تومان بالا آمد. شبندر نیز با افت ۴ درصدی به محدوده ۶۳۰ تومان برگشت.


ایران خودرو از محدود نمادهایی بود که در کل بازار امروز معاملاتش روندی مطلوب داشت. این غول خودرویی بیشتر روز را به نوسان در حوالی صفر تابلو پرداخت و حقیقی ها بیشترین نقش را در معاملات امروز نماد مذکور داشتند. خودرو در قیمت ۱۹۲ تومان و خساپا در قیمت ۱۶۵ تومان به خط پایان رسیدند.


افت چندروز اخیر نرخ اوره موجب شد که شرکت های مربوطه امروز نیز پرعرضه دنبال شوند و افت قیمتی را تجربه کنند.


شپدیس بیشتر روز را در پایین تر از ۴- معامله شد. شغدیر و پارسان نیز صف فروش را تجربه کردند.


بازار شایعات و اخبار ضد و نقیض در خصوص مذاکرات برجامی مجددا داغ شده، شاید در هفته های آینده رسیدن اخبار مثبت و دقیق از این مذاکرات و همچنین گزارشات نه ماهه شرکت ها بتواند تکانی به این بازار بی جان بدهد.


تراژدی مرداد ۹۹ هنوز هم ادامه دارد و جوری جان این بازار را گرفتند که با گذشت بیش از یکسال، همچنان توان ندارد از جا برخیزد...


به نظر می رسد معاملات فردا هم ، حداقل برای شروع، به همین منوال باشد و خیلی روند مثبتی در انتظار بزرگان نباشد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای ثنام و زقیام و در بازه ۳۰ روزه نماد های نبروج، ثنام و زقیام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


در سایه اخبار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی ، چندوقتی است که زراعتی ها از تقاضای خوبی برخوردار شدند. امروز نیز با وجود برتری فروشندگان و سرخپوشی یکپارچه بازار، زقیام بیشتر روز را در مدار مثبت سپری کرد و با اینکه در دقایق پایانی تا محدوده منفی یک درصدی پایین آمد اما در نهایت در قیمت ۱۳۴ تومان با ۱.۳ درصد رشد به نسبت روز قبل امروز را به اتمام رساند.


گفتنی است که اگرچه نماد مذکور طی روز های اخیر حجم خوبی داشته اما امروز بیش از ۱۱۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که که رقمی قابل توجه برای آن محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۴.۱۱ درصد، بالبر با ۳.۲۸ درصد و حفارس با ۲.۹۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سیلام با ۴.۹۷ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسخوز با ۴.۸۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار متاثر از برخی اخبار برجامی به زیر ۲۸ تومان رفت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۱۹ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۹۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0