همفکران
1401/10/28
14:12
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم دی؛ رشد دسته جمعی نمادها

طی هفته چهارم دی ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با افت ۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل به ۸,۵ همت رسید. روند افزایشی بازار برای دومین هفته پیاپی ادامه یافت. در هفته جاری شاخص کل ۲,۲ درصد صعود کرد اما شاخص هموزن با رشد بیشتری همراه شد و صعود ۴,۴ درصدی را ثبت کرد. در هفته معاملاتی که گذشت ۴۴ صنعت با بازدهی مثبت همراه شدند و ...

طی هفته چهارم دی ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با افت ۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل به ۸,۵ همت رسید. روند افزایشی بازار برای دومین هفته پیاپی ادامه یافت. در هفته جاری شاخص کل ۲,۲ درصد صعود کرد اما شاخص هموزن با رشد بیشتری همراه شد و صعود ۴,۴ درصدی را ثبت کرد.


در هفته معاملاتی که گذشت ۴۴ صنعت با بازدهی مثبت همراه شدند و تنها بازده سه صنعت منفی بود. البته مقدار کاهش ارزش بازار این صنایع از نیم تا یک درصد بود و چندان قابل توجه نبود. این صنایع عبارت بودند از فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، استخراج نفت گاز جز اکتشاف و اطلاعات و ارتباطات.


صنایع چاپ، انبوه سازی، املاک و مستغلات و محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری بیشترین بازده مثبت را تجربه کردند.



در بین نمادها بیش از ۷۷ درصد از آنها افزایش قیمت داشتند. از حدود ۲۳ درصد از نمادهایی که با بازده منفی مواجه شدند گدنا، فماک، ولشرق، قجام، ورنا، شاروم و خمحور بیشترین افت قیمت را متحمل بودند. اما نمادهای وساخت، زدشت، رافزا، شسینا، چکارن، ثعمرا و دکوثر بیشترین بازدهی مثبت را عاید سهامداران خود کردند.



طی هفته جاری بهای دلار مجددا صعودی شد و به بالای ۴۲ هزار تومان رسید.


شنبه؛ پروژه لغو عرضه خودرو در بورس کالا بی نتیجه ماند


معاملات امروز با فشار زیادی از سوی فروشندگان آغاز شد اما در نیمه دوم شاهد بهبود جو عمومی بازار و برتری خریداران بودیم. در پایان بخش عمده ای از نمادها سبزپوش بودند. مهمترین رویداد امروز توقف نمادهای خودرو و خساپا پیش از آغاز داد و ستدها بود بود. در پی شایعاتی که اخیرا مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد، نمادهای خودرویی به دلیل بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر از سوی ناظر بازار متوقف شدند. حدود ساعت ۱۱ بود که مدیر نظارت به بورس‌ها سازمان بورس اعلام کرد علی‌رغم درخواست ایران‌خودرو؛ با لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا موافقت نشد. در انتها، شاخص کل ۸ هزار واحد افت را ثبت کرد اما شاخص هموزن ۷۰۰ واحد رشد داشت. ارزش معاملات خرد حدود ۶،۹ همت و تراز پول خرد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان منفی بود.


روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت و در مجموع طی هفته جاری ۸,۶ درصد رشد را ثبت کرد و بیشتر افتهای هفته قبل خود را جبران کرد.


بنا بر اعلام شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رسیده است. فرزین رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی بازار مبادله ارزی خبر داد.


قیمت ارزهای دیجیتالی نیز عمدتا افزایش یافت. بیت کوین که مدتها در محدوده ۱۶ هزار دلار نوسان می کرد وارد کانال ۲۱ هزار دلاری شد.


دلار آزاد در نزدیکی کانال ۴۱ هزار تومان به داد و ستدهای خود ادامه داد.


دوشنبه؛ عطش سیری ناپذیر حقیقیها برای خرید


بازار بورس اوراق بهادار بعد از یک روز تعطیلی با قدرتنمایی هرچه بیشتر خریداران به کار خود ادامه داد. به طوریکه بیش از ۹۰ درصد از نمادها سبزپوش بودند. با وجود اینکه از همان ابتدای معاملات خریداران پرقدرت ظاهر شدند اما هر چه به پایان بازار نزدیکتر شدیم عطش آنها برای خرید نه تنها فروکش نکرد بلکه بیشتر هم شد. ارزش معاملات خرد به حدود ۹ همت و تراز پول خرد حدود ۱,۰۵۰ میلیار تومان مثبت بود. شاخص کل ۳۷ هزار واحد و شاخص هموزن ۱۵ هزار واحد صعود کردند.


میزگرد تخصصی با هدف بررسی وجوه و جوانب عرضه خودرو در بورس کالا، با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس هم‌اکنون در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این جلسه گفته شد: دلالان در چند سال گذشته، ۳۵۰ همت سود کرده‌اند. هیچ راه حلی بهتر از بورس کالا وجود ندارد. با توجه به سهامداران عدالت حدود یک چهارم مردم ایران، سهامدار ایران خودرو هستند. مردم، خودروساز و دولت همگی از روند عرضه خودرو در بورس راضی هستند. شرکت های خودروسازی را با قیمت های دستوری و زیان انباشته آتش زده اند، بعد توقع دارند کسی نسبت به خرید این شرکت ها اقدام کند. چه کسی جرات ریسک سرمایه گذاری در صنعت خودرو آنهم با ساختار مالی مشکل دار دارد. بورس کالا نقش قیمت‌گذاری ندارد، بلکه زمینه رقابت را مهیا می کند. علت برخی مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس کالا، مشخص است.


عضو شورای ملی زعفران اعلام کرد تولید زعفران نسبت به سال گذشته دست کم ۲۰ درصد افزایش داشته است.


دلار در بازار آزاد بالای محدوده ۴۱ هزار تومان دنبال شد.


سه شنبه؛ رشد دوباره نرخ دلار


در ابتدا بخش عمده ای از نمادها مثبت بودند اما دیری نپایید که فشار عرضه ها زیاد شد و عمده نمادها وارد محدوده منفی شدند. اما در نیم ساعت پایانی با بهبود تقاضا نیمی از بازار سبزپوش شد. در انتها، شاخص کل ۶ هزار واحد و شاخص هموزن ۳ هزار واحد رشد را ثبت کردند. ارزش معاملات خرد بیش از ۱۰ همت و تراز پول خرد منفی ۲۲۷ میلیارد تومان شد.


فروژ عرضه اولیه شد.


سخنگوی بانک مرکزی گفت بر اساس تصمیم اتخاذ شده، از ساعت ۱۱ صبح امروز تمام معاملات دلار توافقی و یورو توافقی در بازار متشکل ارزی ایران بدون دامنه نوسان انجام می‌شود. وزیر امورخارجه کشور صبح سه‌شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود در راس هیاتی سیاسی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد.


بهای دلار آزاد به مرز ۴۲ هزار تومان نزدیک شد.


چهارشنبه؛ پایانی سبز برای هفته آخر دی ماه


معاملات امروز بازار سرمایه تقریبا منفی آغاز شد اما در یک ساعت پایانی اقبال به گروه پالایشی بیشتر شد و تراز پول خرد بازار را مثبت کرد. شتران با صف خرید قابل توجهی تا پایان ادامه داد. بیش از نیمی از نمادها امروز مثبت بودند. در انتها، شاخص کل بیش از ۲ هزار واحد و شاخص هموزن بالغ بر ۲,۵۰۰ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد ۸,۸ همت و تراز پول خرد مثبت ۱۵۷ میلیارد تومان بود.


بر اساس مصوبه جلسه مشترک دولت و مجلس، از بهمن ماه، شکر ۲ نرخی می‌شود و قیمت آن برای اصناف و مصرف کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد. بدین ترتیب مصرف‌کنندگان عمده شکر مانند کارخانجات غذایی، شکلات، شیرینی و ... که عمده مصرف شکر را دارند، باید به نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید شکر کنند.


مدیرعامل ایران خودرو گفت یک چهارم مردم ایران سهامدار ایران خودرو هستند و به واسطه قیمت‌گذاری دستوری خودرو طی چهار تا پنج سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد تومان زیان دیدند. تعداد افراد دریافت کننده کد بورس کالا برای خرید خودرو از نیم میلیون کد عبور کرد.


دلار آزاد بالای کانال ۴۲ هزار تومان داد و ستد شد.



انتهای خبر

0
0