همفکران
1400/11/02
16:14
گزارش بازار / ترمز شاخص، کشیده شد...

شاخص کل بورس تهران در دومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با رشد بیش از ۲۴۰۰ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی در ۴۵ دقیقه ابتدایی روندی صعودی داشت و تا بیش از ۷ هزار واحد رشد را تجربه کرد. اما پس از کمرنگ شدن خریداران و افت تقاضا در کلیت بازار، شاخص کل حدود ۵ هزار واحد از مسیر رفته را بازگشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در دومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با رشد ۲۴۰۰ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی در ۴۵ دقیقه ابتدایی روندی صعودی داشت و تا بیش از ۷ هزار واحد رشد را تجربه کرد. اما پس از کمرنگ شدن خریداران و افت تقاضا در کلیت بازار، شاخص کل حدود ۵ هزار واحد از مسیر رفته را بازگشت. این شاخص در نهایت سبز پوش روزش را به پایان برد.


فولاد، شپنا و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا و شتران هردو از نمادهای پرطرفدار امروز بودند، در این میان شتران تا انتها با خریدارانش در صف ماند اما شپنا در محدوده مثبت ۳ درصدی به خط آخر رسید. فولاد به صف نرسیداما در آستانه های بالا معامله شد و لحظه آخر ۳+ خورد. نوری، رمپنا و شپدیس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. در این میان دو نماد نوری و رمپنا با صف فروش بستند اما شپدیس به افت ۱.۸ درصدی قیمت بسنده کرد.


شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس، کگهر و ارفع ۱۳ واحد افت کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۵۵۶ کار خود را به پایان رساند. خدیزل و اتکای نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۷۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۴ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

تیم مذاکره کننده آمریکا در وین تغییر کرد


۲ منبع آگاه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز اعلام کردند که تیم مذاکره کننده آمریکا در وین تغییر کرده و «ریچارد نفیو» این تیم مذاکراتی را ترک کرده تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا بر عهده بگیرد.


«ریچارد نفیو» و «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌اند.



پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان برای تثبیت بازار سرمایه


رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه اختصاص یافته است، همچنین ۵ هزار میلیارد تومان از سازمان امروز مالیاتی طلب داشتیم که با موافقت وزیر اقتصاد به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت می‌شود.



توافق موقت در دستور کار ایران نیست


یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در واکنش به ادعای یک رسانه خارجی درباره پیشنهاد توافق موقت در وین تصریح کرد که چنین توافقی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.


ترین های معاملات بورس

فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، شپنا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



از صدقه سری پالایشی ها، صنعت فرآورده های نفتی امروز پرچمدار جذب بیشترین نقدینگی از سوی حقیقی ها بود. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و فلزات اساسی ها بود. در بین نمادها نیز صندوق همای بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و سمگا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


نخستین هفته معاملاتی بهمن ماه ۱۴۰۰، با پرچمداری صنعت فرآورده های نفتی تماما سبز پوش و مثبت آغاز بکار کرد.


سوپر گزارش نه ماهه پالایشی ها بالاخره روانه کدال شد و توانست حسابی گرد و غبار را از پیکرشان بتکاند. این گروه از همان پیگشایش دست پر به میدان آمد، به طوری که همگی با صف خرید آغاز بکار کردند. در این میان تنها شتران بود که توانست تا انتها در این صف ایستادگی کند و در نهایت با رشد حداکثری در قیمت ۳۷۵ تومان به خط آخر برسد. شپنا نیز بیشتر بازار را در صف خرید به سر برد اما در نیم ساعت پایانی در برابر فزونی عرضه ها تاب نیاورد و تا ۳+ پایین آمد. شبریز و شبندر عمدتا متعادل و مثبت بودند، شبندر که به ۶۷۴ تومان هم رسیده بود، در آخر در قیمت ۶۴۸ تومان بسته شد.


خودرویی ها نیز سوار بر موج تقاضای ابتدای بازار، شروعی مثبت داشتند به طوری که خودرو تا ۲۰۰تومان پیشروی کرد و عمده نمادهای دیگر گروه رشد بیش از ۲ درصد را تجربه کردند. اما این مثبت ها دوامی نداشت و همزمان با ورود فروشندگان به بازار، این صنعت نیز نزولی شد تا جایی که خگستر صف فروش شد و خودرو و خساپا با افت بالغ بر ۳ درصد روز را به پایان بردند.


در صنعت فلزات اساسی شاهد درخشش فولاد بودیم. این لیدر فلزی امروز پرتقاضا بود و رشد حداکثری قیمت را هم تجربه کرد ولی در واپسین لحظات به افزایش ۳.۶ درصدی قیمت پایانی رضایت داد و در محدوده ۹۹۰ تومان متوقف شد. فملی در مرز صفر معاملاتی سبزپوش ماند و در قیمت ۶۷۵ تومان به استقبال روز بعد رفت. فاسمین هم از دیگر پرطرفدارهای امروز بود و بیشتر روز را در آستانه بالا معامله شد.


دتوزیع از صنعت دارو ، چندروزی است که در سقف قیمتی می تازد و با اقبال خریداران همراه شده است. نماد مذکور امروز به ۲۴۴۵ تومان رسید. دابور و دسانکو هم با برتری خریداران امروز را پشت سر گذاشتند.


غول های بانکی ترجیح دادند محدوده صفر معاملاتی را دو دستی بچسبند. بنابراین قیمت پایانی هیچ یک تغییر محسوسی، اعم از رشد یا افت، را تجربه کرد.


در مجموع نخستین روز معاملاتی بهمن ماه با برتری تقاضا و مثبت های امیدوار کننده آغاز شد، ولی در انتها باز هم به حجم عظیمی از فروشندگان برخورد کرد، که مانع این حرکت صعودی شدند و تنها برخی از پالایشی ها بودند که توانستند از این ایست-بازرسی عبور کنند و به راهشان ادامه دهند، مابقی نیز راه رفته را برگشتند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای کباده، غناب و فبستم و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کباده، شساخت و جم پیلن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


در سابقه معاملاتی کباده تا چشم می بیند تنها رنگ سبز و خریداران صف نشین هستند که جلب توجه می کنند. نماد مذکور طی سه ماه گذشته بیش از ۷۱ درصد بازدهی به ارمغان آورده که البته به دلیل حجم کم معاملاتش خیلی هم رقم زیادی نیست.


علاوه بر صف خرید بودن کباده طی روز جاری، همچنین بیش از ۵ میلیون برگه سهم در این نماد جا به جا شد که رقم قابل توجهی برای آن محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۳.۹۹ درصد، داسوه با ۲.۶۷ درصد و امین با ۲.۴۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۹.۹۳ درصد، واعتبار با ۶.۰۳ درصد و سیلام با ۴.۹۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۴۱ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۵۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۳ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۳۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0