همفکران
1401/05/09
17:18
گزارش روز/ فراتر از انتظار!

شاخص کل بورس تهران نهمین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با شاخص کل، برای دومین روز متوالی در مسیر نزولی به حرکتش ادامه داد و در انتها با از دست دادن ۷۲۰۰ واحد دیگر، روز را به پایان برد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نهمین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۳ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن نیز همسو با شاخص کل، برای دومین روز متوالی در مسیر نزولی به حرکتش ادامه داد و در انتها با از دست دادن ۷۲۰۰ واحد دیگر، روز را به پایان برد.


فولاد، امید و مبین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد حدود ۳درصدی قیمت همراه شد. امید رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. مبین بیشتر روز را با نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو سپری کرد. شفن، شپنا و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل با افت ۳ درصدی قیمت مواجه شد. شپنا حدود ۲ درصد کاهش قیمتی را به ثبت رساند. شفن پس از حدود یکهفته به گردونه معاملات بازگشت و با افت ۲۹ درصدی به خط پایان رسید.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و زاگرس و شاوان، ۱۷۸ واحد افت کرد و در محدوده ۱۸ هزار و ۷۰۳ واحد قرار گرفت. فگستر و زنگان نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۵۵۳ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز برآیند ورود و خروج پولهای حقیقی به بازار، به صفر رسید تا شاهد ورود پول به هیچ یک از گروه ها نباشیم و همه صنایع با تراز نقدینگی حقیقی منفی به کارشان پایان دهند. در مقابل فرآورده‌های نفتی و شیمیایی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای شبندر و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اگرچه همسو با عرضه هایی که در نیمه دوم معاملات روز گذشته شکل گرفت، انتظار نمی‌رفت شروعی مثبت پیش روی بازار امروز باشد، اما انتظار این حجم از منفی بودن را نداشتیم.


بنابراین امروز بازار بورس تهران شروع خوبی نداشت و با حجم عظیمی از فروشندگان آغاز به کار کرد. حتی تحرکات کم و بیش مثبت برخی از نمادهای فلزی و پالایشی در دقایق پایانی هم نتوانست نشانه ای مبنی بر بازگشت خریداران باشد و این تحرکات مثبت خیلی سریع از بین رفت.


ریشه بی اعتمادی سهامداران به قدری قوی شده که آنها را به هر محرک رشدی بی تفاوت کرده است، به طوری که دیگر مطلوبیت گزارش های ماهانه و فصلی و یا کاهش نرخ بهره بین بانکی و... اهمیتی ندارد.


در بازار امروز تقریبا ۹۲ درصد نمادهای معاملاتی در محدوده منفی معامله شدند، حجم و ارزش معاملات نیز در مقادیر حداقلی خود بود و تراژدی خروج پول های خرد از بازار همچنان ادامه داشت.


در طول بازار امروز کمتر از ۱۰۰ نماد بودند که معاملاتی مثبت داشتند. سکرد، ثاخت، اوان، وبوعلی، فمراد، زنگان، ودی و فگستر از جمله آنها می باشد.


فولاد مبارکه که امروز تا محدوده منفی ۳ درصد هم عقب نشینی کرده بود، طی گزارش تلفیقی خبر از سود ۳۶۹۸ ریالی داد و مورد توجه خریداران قرار گرفت. اما شدت عرضه در بازار به قدری بود که نشد آنطور که باید این غول فلزی مورد توجه قرار بگیرد و به این ترتیب به رشد حدود ۳ درصدی قیمت اکتفا کرد و به ۱۱۳۵ تومان رسید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای کورز، شفن و شکف بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سهرمز با ۵.۷۱ درصد، مداران با ۳.۵ درصد و وپخش با ۳.۲۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام قپیرا با ۴.۹۷ درصد، تکنو با ۴.۷۸ درصد و وتوس با ۴.۴۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته تغییر محسوسی نداشته و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۸۵ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۶۶ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0