همفکران
1401/06/02
15:09
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته پنجم مرداد؛ چراغ سبز بازار به انتظارات مثبت برجامی

در هفته معاملاتی منتهی به دوم شهریور میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به حدود ۳ همت رسید که در مقایسه با هفته قبل ۴۲ درصد افت را نشان داد. در هفته چهارم مرداد ماه طی کل روزها ارزش معاملات خرد بالای ۳ همت بود و میانگین آن به ۴،۱ همت رسید. اما طی سه روز ابتدایی هفته جاری دیدیم که ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته پنجم مرداد؛ چراغ سبز بازار به انتظارات مثبت برجامی، بازدهی مثبت ۷۰ درصد از صنایع و سهم ها، نوسانات هیجانی در بازار دلار


در هفته معاملاتی منتهی به دوم شهریور میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به حدود ۳ همت رسید که در مقایسه با هفته قبل ۴۲ درصد افت را نشان داد. در هفته چهارم مرداد ماه طی کل روزها ارزش معاملات خرد بالای ۳ همت بود و میانگین آن به ۴،۱ همت رسید. اما طی سه روز ابتدایی هفته جاری دیدیم که ارزش معاملات خرد با کاهش قابل توجهی به محدوده ۲،۶ تا ۲،۸ همت رسید. البته در دو روز پایانی این هفته بازار شرایط مطلوبتری پیدا کرد و ارزش معاملات نیز به طور محسوسی رشد یافت.


شاخص هموزن در ادامه رشد هفته گذشته، این هفته نیز به روند صعودی خود ادامه داد و ۲،۳ درصد ارتقا یافت. اما شاخص کل با افت ۶ صدم درصدی مواجه شد.


در هفته جاری حدود ۷۰ درصد از صنایع و شرکتها بازدهی مثبت داشتند. بیشترین بازدهی مثبت متعلق به صنعت محصولات کامپیوتری بود. ارزش بازار این صنعت ۱۵،۶ درصد افزایش یافت. دومین پربازده تری صنعت بازار فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه بود. صنعت حمل و نقل انبارداری و ارتباطات نیز در رتبه سوم جای گرفت. بازدهی این دو صنعت ۸ درصد بود.



از مجموع ۶۷۸ نمادی که در هفته جاری در بازار داد و ستد شد ۴۵۴ تای آنها با افزایش قیمت همراه بودند. نمادهای بورس، فمراد، حخزر، بکهنوج و زنگان بیشترین بازدهی مثبت را عاید سهامداران خود کردند. بازدهی این سهم ها از ۲۳ تا ۳۲ درصد بود. نمادهای حپترو، داراب، کطبس، خلیبل، ثجوان و مداران هم با ۱۰ تا ۱۹ درصد افت قیمت بیشترین بازدهی منفی را متحمل شدند.



شنبه؛ افت دلار


بازار کم رمق، متعادل و البته منفی بود. بعد از گذشت یک نیمه از بازار طی نیمه دوم شاهد بهبود نسبی تقاضا در نماد خساپا بودیم. اما برعکس، نمادهای پالایشی که در یک ساعت ابتدایی سبزپوش بودند در ادامه با افت قیمت مواجه شدند. در انتها، شاخص کل ۱۲،۵۸۵ واحد و شاخص هموزن ۱،۶۶۷ واحد رسختند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲،۸ همت و تراز پول خرد به منفی ۲۹۰ میلیارد تومان رسید.


نرخ بهره بین بانکی با ۵ صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به ۲۰،۶۴ درصد رسید.


با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم بریتانیا به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر یعنی ۱۰.۱ درصد رسید. لیر ترکیه با تصمیمات جدید بانک مرکزی این کشور باز هم ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و امروز جمعه هر دلار آمریکا برابر با ۱۸/۰۸ لیر شد.


نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت امیدواریم توافق هسته‌ای اول سپتامبر (۱۰ شهریور) احیا شود.


رمز ارزها با افت قیمت مواجه شدند. بیت کوین تا محدوده ۲۱ هزار دلار کاهش داشت. دلار هرات با افت قابل توجهی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. دلار آزاد نیز به کف کانال ۲۹ هزار تومان رسید.


یکشنبه؛ بازار سرمایه پا به پای دلار در راه نزول


امروز نمادهای فراکابی در کانون توجه ها قرار داشتند. کالا، انرژی۳، بورس و فرابورس صف نشین شدند. اما جو عمومی بازار چنگی به دل نمی زد. با نزدیک شدن به نیم ساعت پایانی البته تحرکات مثبتی در برخی از تک نمادها و صنایع کوچک بازار دیده شد. دارویی ها، سیمانی ها، زراعتی و لیزینگی ها از جمله این صنایع بودند. اما به طور کلی شاخص کل امروز بیش از همه تحت تاثیر افت قیمتی نمادهای فارس، کچاد، کگل و وامید قرار داشت. در انتها، شاخص کل ۸،۹۲۰ واحد و شاخص هموزن ۸۸۸ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد تا حدود ۲،۶ همت کاهش داشت و تراز پول خرد منفی ۲۹۲ میلیارد تومان شد.


یک منبع در کاخ سفید گفت توافق ممکن است نسبت به دو هفته قبل نزدیکتر باشد اما همچنان برخی شکاف‌ها وجود دارد. رئیسی گفت در هیچ مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.


بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی در دسترس ایران رشد ۲۳۲ درصدی داشته و از ۱۲.۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۱.۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت با اصلاح اساسنامه، پالایش و دارایکم به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شوند. بر اساس مصوبه مجلس بانک مرکزی مسئول استقرار بانکداری اسلامی شد. عباس حسینی معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد یکی از راهکارهای رفع ناترازی بانک‌ها را واگذاری اموال مازاد بانکی می‌دانیم و امسال بخشی از این اموال منجمد از طریق بازار سرمایه واگذار می‌شود که به دنبال آن امسال پتروشیمی شازند با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه واگذار خواهد شد. صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با وجود آنکه دوری چند ساله ایران از بازار جهانی نفت باعث شده بازگشت به این عرصه دشواری‌های خاص خود را داشته باشد، اما می‌توان بازار کشور را بازیابی کرد. وزارت خارجه امارات امروز یکشنبه اعلام کرد که سفیر این کشور در ایران طی روزهای آینده ماموریت خود را در تهران شروع خواهد کرد.


در بازار رمز ارزها شاهد نوسانات جزئی بودیم. به طوریکه عمده کوین ها در محدوده قرمز قرار گرفتند. بیت کوین در تلاش برای حفظ کانال ۲۱ هزار دلاری است.


بهای دلار نیما به ۲۶ هزار و ۳۷۹ تومان رسید. معاملات توافقی در کانال ۲۶ هزار تومان آغاز شد. قیمت دلار در بازار آزاد تقریبا در میانه کانال ۲۸ هزار واحد قرار گرفت و در ادامه تا ۲۹ هزار تومان بالا رفت. بهای سکه به محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت.


دوشنبه؛ ورود دوباره دلار به کانال ۲۹ هزار تومان


معاملات با بهبود کلی نسبت به دیروز آغاز شد. در نیمه دوم اما شاهد فشار عرضه ها بودیم. البته در این بین صف خرید فراکابی ها پابرجا باقی ماند. در انتها، شاخص کل ۵،۴۱۶ واحد افت داشت اما شاخص هموزن ۷۷۱ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۸ همت و تراز پول خرد به منفی ۲۴۰ میلیارد تومان رسید.


خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد لغو تحریم‌های نفتی ایران، افت فروش نفت روسیه در اروپا را جبران می‌کند. به گزارش اوپک اگر تحریم‌ها نبود درآمد نفت ایران ۷۵۰ میلیارد دلار بود اما از سال ۲۰۱۲ تاکنون ایران فقط ۳۸۰ میلیارد دلار نفت صادر کرده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد طی دو هفته آینده به آلمان سفر کرده و با مقام‌های این کشور درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند. جیم اسکیوتو خبرنگار ارشد حوزه "امنیت ملی" شبکه سی‌ان‌ان در صفحه توییترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نوشت یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفته برخی شکاف‌ها را پر کرده‌ایم اما برخی دیگر هنوز باقی مانده‌اند.


عشقی رئیس سازمان بورس گفت رقم های درشت گزارش فولاد را نمی توان تخلف عنوان کرد. او همچنین گفت ۲ خودروی ایران خودرو امروز یا فردا وارد تابلوی بورس کالا می شود. مدیر عامل شستا اعلام کرد در سال مالی پیش رو شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه می‌پیوندد. قیمت روغن پایه فوب ایران در هفته گذشته با ۱۲۰ دلار کاهش به ۱،۰۰۵ دلار در هر تن رسید. در بازار کریپتو اکثر رمز ارزها در محدوده سبز قیمتی قرار گرفتند و بیت کوین با بیش از یک درصد رشد به قیمت ۲۱ هزار و ۴۸۸ دلار رسید.


دلار نیمایی در محدوده ۲۶،۵۹۴ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در صرافی ملی ۲۷,۲۹۸ تومان است. شروع داد و ستدهای دلار در بازار آزاد محدوده ۲۹،۳۹۰ تومان بود که در ادامه تا ۲۹،۶۰۰ تومان پیش رفت.


سه شنبه؛ حقیقیها به بازار روی خوش نشان دادند


بهبود تقاضا و برتری خریداران در بازار امروز کاملا پدیدار بود. این برتری به ویژه در صنایع کوچک دیده می شد. رفته رفته گروه بانکی با پیشروی قیمت همراه شدند. در ادامه پالایشی ها هم پرتقاضا بودند. صنایع غذایی، قند و شکر و زراعتی بیشترین تقاضا را تجربه کردند. در انتها، شاخص کل ۶،۹۴۴ واحد و شاخص هموزن ۵،۰۲۸ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد بیش از ۳ همت و تراز پول خرد مثبت ۹۷ میلیارد تومان شد.


جوزپ بورل گفت ارزیابی پاسخ ایران به متن پیشنهادی معقول و حتی فراتر از آن بود. بلومبرگ به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد دولت آمریکا از مواضع اخیر ایران و نرمش این دولت، خشنود است و توافق به رغم وجود برخی اختلافات از همیشه نزدیکتر است. آمریکا در زمان مناسب به پاسخ ایران، پاسخ خواهد داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به محض تکمیل رایزنی‌های داخلی پاسخ ایران را می‌دهیم. اولیانف گفت موضوع نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات حل شده است.


۵۰۰ دستگاه خودروی هایما S ۷ روز یکشنبه ۶ شهریور ماه در بورس کالای ایران عرضه می‌شود.


سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شده و هفته آینده رسانه‌ای می‌شود. برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.


رمز ارزها با نوسانات جزئی همراه شدند. بیت کوین با افت بیش از ۱ درصدی به قیمت ۲۱ هزار و ۲۳۱ دلار رسید. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۷۳۹ دلار و ۳۲ سنت رسید. نفت تا حدود ۱۰۰ دلار افزایش داشت.


بهای دلار نیما ۲۶،۶۰۲ تومان و در بازار آزاد حدود ۲۹،۳۰۰ تومان بود.


چهارشنبه؛ پایانی سبز برای هفته جاری


شاهد ادامه اقبال خریداران به صنایع کوچک و متوسط بازار بودیم. نمادهای پالایشی نیز مثبت و پرتقاضا ظاهر شدند. در یکساعت اول خریداران نمادهای بانکی و خودرویی عقب نشینی داشتند اما رفته رفته آنها نیز شرایط مطلوبتری پیدا کردند. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد و شاخص هموزن حدود ۶ هزار واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد بیش از ۳،۷ همت و تراز پول خرد حدود مثبت ۸۰ میلیارد تومان بود. نماد استقلال با قیمت ۴۰۵ تومان بازگشایی شد.


رویترز نوشت امریکا گفته ایران برخی موضوعات را کنار گذاشت، به توافق نزدیک شدیم. مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد بایدن مصمم است آمریکا به برجام بازگردد.


مرکز آمار اعلام کرد تورم ماهانه مردادماه به کمتر از نصف کاهش یافت. خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد نمودارهای اقتصادی نشان می‌دهد از مهر تا اسفند سال گذشته تورم نقطه‌ای را از ۵۸ درصد به حدود ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم.


بیات رییس صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت تا سال ۱۴۰۴ و پایان دولت سیزدهم، صندوق بازنشستگی نفت ۳۰ هزار میلیارد تومان سود از محل سرمایه‌گذاری کسب خواهد کرد. شورای عالی بورس با راه اندازی بورس بین‌الملل موافقت کرد. مبادلات تجاری ایران و چین در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی به ۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار رسیده است. فاطمی‌امین گفت واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود. طبق دستور وزارت صمت، روانکارها موظف شدند، مازاد تولید روغن پایه را صرفا در بورس کالا عرضه کنند.


نوسان در بازار رمز ارزها جزئی بود. بیت کوین در محدوده ۲۱ هزار و ۳۵۰ دلار قرار دارد. بهای دلار آزاد به کف کانال ۲۹ هزار تومانی رسید.



انتهای خبر

0
0