همفکران
1400/09/01
16:31
گزارش بازار / بزم بزرگان در تالاری سبز

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار واحد معادل ۱.۴۶ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید و کانال ۱.۴ میلیون رو مجددا پس گرفت. به مثابه دقایق پایانی بازار روز گذشته، امروز نیز شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در معاملات بودیم. اگرچه در میانه های بازار کمی از عطش خریداران کاسته شد اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار واحد معادل ۱.۴۶ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید و کانال ۱.۴ میلیون رو مجددا پس گرفت. به مثابه دقایق پایانی بازار روز گذشته، امروز نیز شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در معاملات بودیم. اگرچه در میانه های بازار کمی از عطش خریداران کاسته شد اما این میل به خرید تا پایان بازار باقی ماند. دیگر نماگر ها سبزپوش بودن به طوری که شاخص هم وزن نیز با ۳۶۰۰ واحد رشد به کارش پایان داد. فارس، شستا و فولاد بیش از همه در جهت سبزپوشی شاخص تلاش کردند، شستا امروز را هم در سقف قیمتی روزانه با خریداران نشسته در صف تاخت ولی دو نماد دیگر به صف نرسیدند و در محدوده مثبت ۲-۳ درصد نوسان کردند. شیراز، بورس و خنصیر بیشترین اثر منفی را برشاخص گذاشتند، در این میان تنها خنصیر بود که به صف فروش رفت.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود به طوری شاخص کل این بازار ۱۶۹ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار ۱۸۷ واحد رسید. غصینو، مارون و وهور بیش از همه اثر منفی داشتند و آریا، زاگرس و شگویا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و ۶۹ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. ارزش معاملات خرد نیز همچون روز گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

خطیب زاده: گروسی امشب به ایران می‌آید / سخنگوی وزارت امورخارجه: امیدواریم این سفر هم سازنده باشد. دستور کار گروسی از قبل مشخص شده است.


خطیب‌زاده: با اراده جدی برای رفع تحریم‌ها و با یک تیم کامل عازم وین می‌شویم/ سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعای رسانه‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ گفت: درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌های موضع نمی‌گیرم. ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌ها و با یک تیم کامل عازم وین خواهد شد. طرف‌های مقابل به جای شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای با اراده جدی و نیت خوب به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعا ایران پاسخ متناسب خواهد داد. خطیب‌زاده درباره اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر این‌که در صورت شکست دیپلماسی، برای دیگر گزینه‌ها آماده‌ایم، گفت: ما همه گزینه‌هایی که آن‌ها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند. فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.


گروسی: امیدوارم راستی‌آزمایی آژانس در ایران از سر گرفته شود / امروز به تهران سفر می‌کنم تا با مقامات ایرانی دیدار کنم و به سوالات مهم در ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش برای گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری را در این کشور از سر بگیرد.




ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرو و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و حجم معاملات بودند. نمادهای وبملت، خبهمن و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


وبملت روز گذشته در خصوص افزایش سرمایه اش، شفاف سازی را روانه کدال کرد و خبر از دوباره به جریان افتادن آن داد. این غول بانکی حوالی ساعت ۱۰ امروز در قیمت ۳۱۴ تومان در محدوده مثبت به مدار معاملات بازگشت. افزایش تقاضا در بانک ملت موجب شد که این سهم به سرعت به صف خرید برسد. این افزایش تقاضا به دو نماد وتجارت و وبصادر نیز سرایت کرد و آنها نیز به استقبال خریدارانشان در صف رفتند. از ۴۳۵ میلیون سهم معامله شده ۸۴ درصد را حقیقی‌ها خریداری و ۴۹ درصد را حقوقی‌ها عرضه کردند. در نتیجه ۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد. اگرچه حقوقی این بانک پیوسته در حال عرضه صف بود اما خریداران مصمم، تا انتهای بازار این نماد را همراهی کردند.


ورود و خروج پول حقیقی



شیمیایی ها محبوب‌ترین گروه بین حقیقی‌ها بودند و توانستند بیشترین پول حقیقی را جذب کنند. بانک ها و هلدینگ ها نیز از دیگر صنایع پذیرای پول سهامداران خرد بودند؛ اما خودرویی ها، صندوق های قابل معامله و فرآورده های نفتی بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز وبملت، شفن و شستا بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و خبهمن، فسبزوار و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


محصولات شیمیایی از همان ابتدای روز در کانون توجه سهامداران بودند. شفن ، که برای چندمین روز پیاپی خریدارانش را صف نشین کرد، طی یکهفته گذشته حدود ۱۸ درصد بازدهی به ارمغان آورده است. شگویا و جم پیلن هم پرطرفدار بودند و با صف خرید به کارشان پایان دادند.


گروه شرکت های چند رشته ای امروز با افزایش قیمت همراه بودند. شستا جایگاهش را به عنوان لیدر بازار حفظ کرد یک قدم هم از سقف قیمتی روزانه عقب نکشید. وغدیر نیز با برتری خریداران دنبال شد.


در نیمه دوم معاملات شاهد رنج کشی مثبت در پالایشی ها و به صف خرید رسیدن شبندر بودیم. عطش خریداران در پالایشی ها با بازگشایی شپنا فروکش کرد. شپنا پس از ثبت و تکمیل افزایش سرمایه ۸۳ درصدیش، در قیمت ۶۳۶ تومان با رشد ۶ درصدی به آغوش سهامدارانش بازگشت و به نوسان در همان محدوده ۵-۶ درصد مثبت بسنده کرد. امروز ۸۴ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۸۲ درصد آن را حقیقی ها خریدند.



ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه شلیا، ساذری و وملت مشکوک‌ترین نمادها بودند. شلیا، ساذری و ثاژن نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


شلیا روز گذشته پس از حدود ۳سال از قفس آزاد شد. این نماد پایه ای که آخرین تاریخ معامله اش به اواخر آذرماه ۹۷ برمیگردد، دیروز با ۳۴۴ درصدی بازدهی به میادین بازگشت و امروز را هم در صف خرید به سر برد. حقیقی ها خریدار ۱۰۰ درصدی این سهم هستند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را لپارس با ۳.۳۹ درصد، جم پیلن با ۲.۷۵ درصد و بالبر با ۲.۷۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخراج با ۴.۹۸ درصد، وسخوز با ۴.۸۷ درصد و ولیز با ۴.۴۵ درصد افت خورد.


وسخراج ماه هاست که در کف قیمتی زیر تیغ فروشندگان به سر می برد و علیرغم اینکه چندین بار مشمول رفع گره معاملاتی شده، گشایشی در این سهم ایجاد نشده است. البته قیمت این سهم افت خاصی نداشته! چرا که حجم معاملات این نماد به زور به ۱۰۰-۲۰۰ هزار سهم می رسد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز ۰.۲۵ درصد خود را بالا کشید و هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۳۶۳ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۲ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۴ کاهش ارزش داشت و ۱۸۴۱ دلار گزارش شده است.


انتهای خبر

0
0