همفکران
1400/10/22
16:41
گزارش بازار / بر وفق مراد "چهارهزار و دویستی ها"

شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت محدود ۴۲۰ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد در سطح ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد ماندگار شد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و در مجموع در نیمه اول بیشتر در مسیر صعودی حرکت کرد و نیمه دوم را به نوسان در مدار منفی پرداخت. اگرچه نهایت سعیش را کرد تا با حمایت بزرگان، رنگ سبز خود را حفظ کند اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت محدود ۴۲۰ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد در سطح ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد ماندگار شد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و در مجموع در نیمه اول بیشتر در مسیر صعودی حرکت کرد و نیمه دوم را به نوسان در مدار منفی پرداخت. اگرچه نهایت سعیش را کرد تا با حمایت بزرگان، رنگ سبز خود را حفظ کند اما در دقایق پایانی دست از مقاومت برداشت و با تنپوشی سرخ رنگ به تعطیلات رفت.


شاخص هموزن به موجب اقبال خریداران به کوچک هایی نظیر غذایی ها و کشاورزی ها و... توانست در مدار مثبت باقی بماند و با پرچم سبز به خط آخر برسد.


نوری، شفن و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبندر به نوسانات مثبت در حوالی صفر تابلو اکتفا کرد، اما دو نماد دیگر تقاضای بهتری داشتند. به طوری که شفن با صف خرید به کارش پایان داد و نوری به نسبت روز قبل دو درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. تاپیکو، مبین و شپدیس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. مبین با صف فروش امروز را به پایان برد. اما دو نماد دیگر متعادلتر بودند. تاپیکو در لحظه آخر به ۲.۶- درصد رسید و شپدیس خود را تا صفر تابلو بالا کشید و سبز پوش بست.


فرابورس با بیشترین تاثیر پذیری مثبت از نمادهای آریا و غصینو، حدود ۳۶ واحد رشد را رقم زد و به ۱۸ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. در مقابل فرابورس و ومهان بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۰۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه: از توضیحات دولت درباره راه‌های جبران تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قانع نشدیم و قرار شده دولت مکتوبی در این‌باره بیاورد.



کمیسیون تلفیق از هفته آینده وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌شود


سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس:


کمیسیون‌های تخصصی این هفته پیشنهادهای جدید را بررسی می‌کنند و کمیسیون تلفیق از هفته آینده وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه می‌شود.



اولویت ایران در مذاکرات، توافق دائمی است


جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:


دستورالعمل تیم اعزامی به وین در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است


پیشنهادات ۱+۴ برای توافق موقت ایده آل ما نیست اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده است.



واریز سود ۷۰ شرکت دیگر از طریق سامانه «سجام»


عشقی، رئیس سازمان بورس: مطابق مستندات و قرارداد‌های منعقد شده با شرکت سپرده گذاری مرکزی، ۷۰ شرکت دیگر نیز تا پایان سال از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) سود خود را پرداخت خواهند کرد.



اجازه آمریکا به کره برای پرداخت خسارت به شرکت ایرانی


وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد مجوز پرداخت غرامت معوق ۱۲ ساله به «گروه دیانی» را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده است.


مرکز بین‌المللی حل‌وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری در ژوئن ۲۰۱۸ به کره‌جنوبی دستور داد تا به گروه دیانی حدود ۷۳ میلیارد وون (۶۳ میلیون دلار) بپردازد اما این پرداخت به علت تحریم‌های آمریکا انجام نشده است.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



تقریبا طی طول هفته ای که گذشت، هرروزش صندوق های قابل معامله پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی سهامداران خرد بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و بیمه ای ها بود. در بین نمادها نیز سمگا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و دارا یکم بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



سومین هفته معاملاتی دی ماه نیز متعادل و بدون تغییر خاصی سپری شد. طی اینهفته به غیر از گروهای برجامی نظیر خودرو و بانک، صنایع دیگر خریداری نداشتند. البته به جز صنعت غذایی و کشاورزی که آخر هفته خوبی را رقم زدند.


امروز هم بازار نوسانی و اما متعادل بود.


بعد از اعلام خبر رسمی توسط رییس سازمان برنامه در خصوص حذف ارز ترجیحی که در سال ۱۴۰۱ امری قطعی است، صنایع تاثیر پذیر از این موضوع به شدت مورد اقبال قرار گرفتند. به طوری که از همان پیش گشایش نمادهایی نظیر سیمرغ، غبشهر و سپید و همگروهی هایشان در آستانه بالا و حتی با صف خرید شروع بکار کردند. در مجموع غذایی ها، لبنیاتی ها و زراعتی ها بیشتر روز را در صف خرید سپری کردند حال در نهایت برخی بدون صف و در آستانه بالا بستند و برخی دیگر با همان صف خرید به استقبال تعطیلات رفتند.


ایران خودرو بعد از چندروز رالی صعودی و رسیدن به قیمت ۲۱۰ تومان، امروز کمی از مسیر رفته را بازگشت و تا ۲۰۲ تومان پایین آمد. خساپا ۲- خورد و در قیمت ۱۶۸ تومان متوقف شد. در مجموع حقوقی خیلی نقشی در معاملات اینهفته خودرویی ها نداشتند و این حقیقی ها بودند که اول هفته در نقش خریدار بودند و آخر هفته ترجیح دادند که شناسایی سود کنند.


امروز شپنا نسبتا عرضه های بیشتری داشت، این غول پالایشی تا منفی ۱ درصد پایین آمد و ۵۶۸ تومان شد. شبندر که به نظر می رسد همچنان ارزنده ترین گزینه گروه فرآورده های نفتی است، امروز را در قیمت ۶۳۹ تومان رسید و در مدار مثبت باقی ماند.


در گروه فلزات اساسی امروز فملی بازهم با خرید قابل توجه حقوقی ها همراه شد و با ۰.۵ درصد مثبت در قیمت ۷۱۱ تومان به کار خود پایان داد. فولاد نیز امروز ۴۰ میلیارد تومان معامله کرد و در محدوده ۱۰۰۴ تومان بسته شد.


مابقی شرکتهای فولادی شرایط نسبتا مشابهی داشتند و با بالا رفتن قیمت روی جهانی، قیمت نمادهای مربوط به این حوزه افزایشی بود.


امروز دارویی ها شرایط خیلی خوبی نداشتند. داروسازی اکسیر که افت قابل توجهی را تجربه کرده بود، مجددا سطح ۴ هزار تومان را پس گرفت. اما بقیه دارویی ها شرایط منفی داشتند.


واحیا بعد از حدود ۴۰ روز توقف، در واپسین لحظات روز گذشته به مدار معاملات بازگشت. نماد مذکور امروز اول صبح جا به جایی حقیقی به حقوقی داشت و بعد از آن به صف فروش رسید و اکثر بازار امروز را در صف فروش پشت سر گذاشت.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای تمحرکه، سدبیر و سفارود و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فالوم، تمحرکه و زگلدشت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


تمحرکه پس از دو هفته توقف، امروز با افت بیش از ۱۲ درصدی به مدار معاملات بازگشت. این نماد که از اواسط آبان ماه، معاملاتش را زیر تیغ فروشندگان در کف قیمتی سپری می کند، امروز نیز در دقایق پایانی ناچار به تسلیم شد و در نهایت در کف قیمتی با صف فروش بست. البته حجم معاملاتش تنها نکته مثبتش بود، چرا که بیش از ۹ میلیون سهم در آن جا به جا شد که برای این نماد رقم خوبی است، به ویژه در دوماه اخیر.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۴.۳۳ درصد، غپاک با ۲.۸ درصد و دلر با ۲.۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسصفا با ۴.۹۴ درصد، غدشت با ۴.۹۲ درصد و وسخوز با ۴.۸۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۴۴۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید در قیاس با روز قبل ۰.۰۶ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۱۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0