همفکران
1400/07/03
11:27
گزارش نیمه اول سال / همه بازارها از تورم عقب افتادند

بازدهی شاخص کل بورس تهران نیمه اول سال ۱۴۰۰ تنها ۶.۰۹ درصد بوده است، د بازه سه ماه وضعیت بهتر شده و بازدهی آن به ۱۱.۹۵ درصد رسید ولی در شهریور افت ۸.۵۴ درصدی داشته است. در هر سه بازه شاخص فرابورس وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل داشته است و اما شاخص هم وزن تنها در شهریورماه کمی شرایط بهتری را ثبت کرده است.


به گزارش همفکران بازدهی شاخص کل بورس تهران نیمه اول سال ۱۴۰۰ تنها ۶.۰۹ درصد بوده است، در بازه سه ماه وضعیت بهتر شده و بازدهی آن به ۱۱.۹۵ درصد رسید ولی در شهریور افت ۸.۵۴ درصدی داشته است. در هر سه بازه شاخص فرابورس وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل داشته است و اما شاخص هم وزن تنها در شهریورماه کمی شرایط بهتری را ثبت کرده است.


دلار از ابتدای سال تاکنون رشد ۱۵.۳۳ درصدی داشته است و در سه ماه تابستان بازدهی ۱۱.۸۳ درصدی را ثبت کرد؛ اما در شهریور تغییر قیمت چندانی نداشت و در همان محدوده قبلی متوقف شد.


سکه طرح جدید از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ درصد بازدهی داشته است و روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. در ابتدا روند قیمت سکه نزولی بود حتی به زیر ده میلیون تومان هم رفت اما بعد تغییر روند داد و در مردادماه با یک جهش ۱۴ درصدی خود را به کانال ۱۲ میلیون تومانی رساند هرچند نتوانست دوام بیاورد و دوباره به کانال ۱۱ میلیون تومان برگشت. در شهریور بازدهی سکه منفی ۲.۴۱ درصد ثبت شد.


مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از ۳۰ میلیون ۲۷۴ هزار تومان در اسفند ۹۹ به ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان در خردادماه ۱۴۰۰ و ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در مردادماه ۱۴۰۰ رسیده است. هنوز آما ر شهریورماه اعلام نشده است، در نتیجه در این گزارش ملاک قیمت پایان مرداد ۱۴۰۰ است. با این حساب بازدهی سرمایه‌گذاران در بخش مسکن در نیم اول سال ۲ درصد، در فصل تابستان تا پایان مردادماه ۴ درصد بوده است.


انس طلا در این ۶ ماه تنها ۲.۵ درصد بازدهی به دست آورده است. در سه ماه اول روند انس صعودی بود و خود را تا کانال ۱۹۰۰ دلار هم بالا کشید اما در سه ماه دوم ورق برگشت و تا حدی که چند روزی به کانال ۱۶۰۰ دلار رفت. بازدهی انس در سه ماه گذشته منفی یک درصد و در یک ماه گذشته منفی ۳.۴۹ درصد بوده است.


بیت کوین روند دراماتیکی در این ۶ ماهه داشت. این رمز ارز از سقف تاریخی خود در ۶۴ هزار دلار سقوط کرد و بعد از ورود به کانال ۲۹ هزار دلار دوباره کمی تقویت شد. در این ۶ ماه بازدهی بیت کوین منفی ۲۷ درصد، بازدهی سه ماهه ۲۱.۷۷ درصد و بازدهی ماهانه آن ۹.۱۶ درصد ثبت شد.


این بازدهی‌ها زمانی معنی بهتری پیدا می‌کند که با تورم مقایسه می‌شوند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آما ایران تورم یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰ ۴۵.۸ درصد بوده است. با این حساب می‌توانیم فرض کنیم تورم ۶ ماهه اخیر حدود ۲۲ درصد است و اگر کسی نتواند به همین اندازه سود به دست آورد عمل دچار زیان شده است.




با نگاهی به نمودار بالا می‌توان دید در نیمه اول امسال هیچ بازاری نتوانسته است تورم را پوشش دهد و بازدهی تمام بازارها کمتر از آن بوده. در فصل تابستان بهترین عملکرد را بازار سکه داشته است، البته بازار سرمایه و دلار هم بازدهی بالاتر از تورم را به دست آورده‌اند؛ اما بد اقبال­ترین سرمایه‌گذاران را می‌توان فعالان بازار رمز ارزها دانست. آن‌ها نه تنها در هر سه بازه زمانی از تورم عقب افتادند که شاهد افت ارزش سرمایه خود در بیت کوین نیز هستند.


بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سرمایه


گروه وسایل ارتباطی پیشتاز بازدهی در هر سه بازه یک ماهه، سه ماهه و ۶ ماهه بود و بهترین عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۰ را داشت. این صنعت فقط در سه ماه تابستان بیش از ۱۱۰ درصد رشد را تجربه کرد. به جز وسایل ارتباطی تنها صنعتی که توانست بازدهی سه رقمی داشته باشد محصولات چرمی بود که در تابستان ۱۰۱ درصد افزایش ارزش داشت. محصولات چوبی در بازه ۶ ماهه و سه ماهه بدترین عملکرد را داشتند اما در بازه ماهانه صنعت منسوجات عنوان بدترین عملکرد را به دست آورد.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بازدهی نمادها را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کردیم. در بازه ۶ ماهه ۲۴۸ نماد بازدهی مثبت یا صفر درصدی داشتند و حگردش با ۱۹۶ درصد، سپید با ۱۸۹ درصد، فرابورس با ۱۸۷ درصد و فکمند با ۱۸۷ درصد در صدر جدول بازدهی‌ها قرار گرفتند و بیشترین سود را به خریداران خود دادند؛ اما از ۴۴۶ نماد با بازدهی منفی بدترین عملکرد به شلعاب با ۶۴ درصد، فاهواز با ۶۴ درصد قجام با ۶۲ درصد، سفاسی با ۶۱ درصد و سدور با ۵۹ درصد تعلق گرفت.



در بازه سه ماهه وضعیت بازار بهتر بود و ۴۳۲ نماد بازدهی مثبت برای خود به دست آوردند. فرابورس با ۲۷۶ درصد، کالا با ۲۲۶ درصد، حسیر با ۲۰۴ درصد، حگردش با ۱۹۶ درصد سپید با ۱۸۹ درصد و فکمند با ۱۸۸ درصد در این جدول صدر نشین هستند؛ اما در جدول بدترین عملکرد ۲۵۰ نماد حضور دارند و فاهواز با ۶۴ درصد، سفاسی با ۶۱ درصد، سدبیر با ۵۹ درصد، غمهرا با ۵۶ درصد، وسکرشا با و قجام با ۵۵ درصد بیش از دیگر نمادها افت داشتند.



در بازه یک ماهه ۲۵۹ نماد بازدهی مثبت یا صفر درصدی داشتند و حگردش با ۱۹۶ درصد رشد تنها نماد با بازدهی سه رقمی بود. مدیریت با ۹۹ درصد، ولقمان با ۹۳ درصد، لپارس با ۸۵ درصد و بکاب با ۸۳ درصد دیگر نمادهای پر بازده شهریور بودند. از بین ۴۱۰ نماد با بازدهی منفی نیز تپکو با ۴۳ درصد، غدام با ۴۱ درصد، آینده با ۴۱ درصد، حپترو با ۳۹ درصد، دحاوی با ۳۷ درصد و کمرجان با ۳۷ درصد بدترین عملکرد را داشتند.

انتهای خبر

0
0