همفکران
1400/11/19
16:23
گزارش بازار / سبز برجامی

شاخص کل بورس تهران نوزدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۶۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی برخلاف چندروز اخیر، از ابتدا در مسیر مثبت استارت زد و تا انتها آهسته و پیوسته در این مسیر ادامه داد..

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نوزدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۶۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی برخلاف چندروز اخیر، از ابتدا در مسیر مثبت استارت زد و تا انتها آهسته و پیوسته در این مسیر ادامه داد. اگرچه در میانه های راه دچار تکانه های منفی نیز شد ولی توانست در نهایت سبز پوش امروز را به پایان ببرد.


علیرغم اینکه در ابتدا روند معاملات در کوچک های بازار هم با بهبود نسبی تقاضا همراه بود، اما به تدریج مجددا قدرت عرضه بر تقاضا چیره شد و شاخص هم‌وزن تنها توانست ۱۶۰۰ واحد افزایش را تجربه کند.


ومعادن، فارس و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس با رشد ۱ درصدی به کارش پایان داد و دو نماد دیگر با صف خرید به خط آخر رسیدند. فولاد، فملی و کالا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش نبستند. کالا با افت بالغ بر ۴ درصد مواجه شد و دو نماد دیگر ۱.۵- خوردند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای بپاس، آریا و تجلی با رشد ۱۳۲ واحدی همراه شد و در عدد ۱۷ هزار و ۵۰۷ کار خود را به پایان رساند. دماوند و کزغال نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز از شدت خروج نقدینگی حقیقی کاسته شد و تنها ۴۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

رشد ۸.۸ درصدی تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماه اخیر


رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ۱۰ ماه اخیر در صادرات غیرنفتی ۳۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شد، گفت: تجارت خارجی در این مدت بیش از ۸۰ میلیارد دلار بود که ۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان داد.


آمریکا: توافق هسته‌ای در دسترس است


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: توافقی که نگرانی‌های تمامی طرف‌ها را مد نظر قرار دهد در دسترس است ولی اگر (چنین توافقی) در هفته‌های آتی انجام نشود، پیشرفت‌های هسته جاری ایران بازگشت ما به این توافق را غیرممکن خواهد ساخت.


اژه‌ای: چشم‌پوشی از تخلفات در بورس پذیرفته نیست


رئیس قوه قضائیه: بواسطه دربرگیری بالای قضیه بورس، اغماض و چشم‌پوشی نسبت به جرائم و تخلفات افرادی که در این رابطه احیانا خیانت یا کوتاهی و قصور کرده‌اند، به هیچ وجه پذیرفته نیست.


حدود ۳ ماه است که شخصا پیگیر تعیین تکلیف گزارشات سازمان بازرسی پیرامون مقوله بورس و پیگیری و تعقیب تخلفات و جرائم احتمالی رخ داده در این بازار هستم.


صرف اینکه بازرسی کل کشور بگوید من به فلان دستگاه برای ارائه اطلاعات هشدار دادم کفایت نمی‌کند، اگر دستگاهی همراهی نمی‌کند، اطلاعات نمی‌دهد و این ندادن اطلاعات قابل تعقیب است.


مالی برای دادن ''توضیحات محرمانه'' درباره مذاکرات وین به کنگره می‌رود


راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز سه شنبه هشتم فوریه (امروز) در یک نشست محرمانه با اعضای کنگره شرکت خواهد کرد و قرار است به آنها درباره روند مذاکرات وین گزارشی ارائه دهد.


این، اولین بار است که راب مالی از زمان انتصاب به عنوان نماینده ویژه دولت امور ایران و آغاز مذاکرات وین قرار است اعضای کنگره را در جریان وضعیت این گفت‌وگوها قرار دهد.


هیات مذاکره‌کننده ایران وارد وین شد


هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری جهت ادامه دور هشتم گفت‌وگوها وارد وین شد. قرار است مذاکرات عصر امروز از سر گرفته شود. بنا به گفته منابع نزدیک به مذاکرات تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت‌هایی به دست آورده‌اند.


ترین های معاملات بورس

بانکی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، وبملت و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



صنعت کانی های فلزی و صندوق های قابل معامله به ترتیب پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز تجلی و وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و اتکای و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را با لیدری بانکی ها مثبت و پرتقاضا آغاز کرد. در میانه های راه با بازگشایی برخی از بزرگان، تا حدودی عرضه ها در بازار فزونی یافت و به موجب آن، از رشد شاخص ها کمی کاسته شد و تعداد نمادهای منفی از مثبت ها پیشی گرفت.


اما در نهایت بورس تهران سبز پوش و با حال و هوای معتدل برجامی امروز را به پایان برد.


بانکی ها با دست پر به میدان آمدند. وبملت با صف خرید آمد و با صف خرید هم رفت، به این ترتیب با رشد حداکثری به قیمت ۳۲۱ تومان رسید. وتجارت و وبصادر نیز در سقف قیمتی به معاملاتشان پایان دادند.


پالایشی ها سعی کردند همرنگ بانکی ها شوند و حتی تا محدوده های مثبت ۳ درصد نیز بالا آمدند، اما تاب نیاوردند و تا مرز صفر تابلو عقب نشینی کردند. شپنا، شتران، شبندر و شبریز همگی باقیمت پایانی مثبت متوقف شدند.


فلزات اساسی ها حال و هوای مثبتی داشتند تا اینکه فولاد و فملی به مدار معاملات بازگشتند و با رنج های منفی، عمده نمادهای گروه را به مدار منفی کشاندند. فولاد و فملی ۱.۵- خوردند و به ترتیب در قیمت ۱۰۲۸ و ۶۸۴ تومان بسته شدند.


خودرویی ها نیز که از گروه های برجامی مورد توجه بازار امروز بودند، نیمه اول پرتقاضاتر بودند و در نیمه دوم بیشتر با نوسانات منفی درگیر شدند. با این وجود عمده نمادهای این صنعت سبز پوش به خط پایان رسیدند و رشد قیمتی را تجربه کردند. ایران خودرو با رشد بالغ بر ۳ درصد به بالا ۲۰۰ تومان بازگشت. خساپا با جهش حدود ۳ درصدی به ۱۶۵ تومان رسید. خپارس و خبهمن از دیگر پر طرفداران امروز بودند.


در کانی های فلزی امروز هم شرایط مطلوب بود و کاما، تجلی و ومعادن از جمله نمادهایی بودند که خوش درخشیدند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


مذاکرات برجامی امروز در وین استارت خورد و با مثبت بودن اخبار منتشر شده حول این موضوع، قیمت دلار کاهشی شد و این گروه های برجامی بازار بودند که مورد توجه قرار گرفتند. روند معاملات در کلیت بازار حاکی از میل به خرید داشتن سهامداران داشت، اما باز این تردید و ترس بود که مانع رشد قیمت سهام شد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای فکمند، خبازرس و لخانه و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فکمند، شتولی و حاریا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


فکمند که از اوایل دی ماه در حال دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان است و در کف قیمتی معامله می شود، امروز با حمایت حقیقی ها تمام تلاشش را برای خروج از این وضعیت کرد و حتی تا محدوده مثبت ۲.۵ درصد هم بالا آمد اما نتوانست مقاومت کند و مجددا به آستانه های پایین رفت. به موجب این خرید و فروش ها نماد مذکور امروز حجم خوبی خورد و حدود ۴ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که حجم خوبی برای این نماد محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وساشرقی با ۴.۴ درصد، وسگیلا با ۴.۱۵ درصد و قپیرا با ۳.۱۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۷ درصد، وسرضوی با ۴.۹۷ درصد و وسقم با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۶۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۹۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۳۹ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۱۸ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0