همفکران
1400/03/24
15:14
گزارش بازار و آخرین اخبار بورس

شاخص کل بورس تهران بود. شاخص کل بعد از سه روز کاهشی توانست حدود ۹ هزار واحد معادل ۰.۸ درصد رشد کند و به یک میلیون ۱۵۰ هزار واحد برسد. قبل از ساعت ۱۰ افزایش عرضه ها جلوی رشد را گرفت و شاخص چند واحد از دست داد اما یک ساعت بعد دوباره به مدار صعودی برگشت و روز را سر بلند به پایان رساند. شاخص هم روز را با امید آغاز کرد اما افزایش عرضه در نمادهای کوچک باعث شد تغییر روند دهد و نزولی شود این روند تا پایان بازار ادامه داشت و موجب از دست دادن ۹۰۰ واحد معادل ۰.۲۴ درصد شد. این روند متضاد نشان دهنده رشد توجه بیشتر بازار به شاخص سازها و خروج از نمادهای کوچکتر است.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران بود. شاخص کل بعد از سه روز کاهشی توانست حدود ۹ هزار واحد معادل ۰.۸ درصد رشد کند و به یک میلیون ۱۵۰ هزار واحد برسد. قبل از ساعت ۱۰ افزایش عرضه ها جلوی رشد را گرفت و شاخص چند واحد از دست داد اما یک ساعت بعد دوباره به مدار صعودی برگشت و روز را سر بلند به پایان رساند. شاخص هم روز را با امید آغاز کرد اما افزایش عرضه در نمادهای کوچک باعث شد تغییر روند دهد و نزولی شود این روند تا پایان بازار ادامه داشت و موجب از دست دادن ۹۰۰ واحد معادل ۰.۲۴ درصد شد. این روند متضاد نشان دهنده رشد توجه بیشتر بازار به شاخص سازها و خروج از نمادهای کوچکتر است. کگل، شستا و فولاد بیش از دیگر نمادها در رشد شاخص تاثیر داشتند و وپاسار، وپارس و وسخوز بیش از همه تاثیر منفی باقی گذاشتند.


در فرابورس اوضاع امیدوار کننده بود. شاخص کل فرابورس تا ساعت ۱۰ صعودی بود اما افزایش عرضه ها موجب از دست رفتن ۱۸ واحد شد، هرچند درنهایت فرابورس با رنگ سبز بازار را به پایان رساند. شاخص فرابورس ۲۳ واحد معادل ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۷ هزار ۴۵۷ واحد رسید. در فرابورس غصینو، ذوب و هرمز بیشترین اثر مثبت وهور، آریا و اتکای بیشترین تاثیر منفی را داشتند.


ارزش معاملات خرد با رشد ۳۶ درصدی نسبت به روز گذشته، بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید ۱۲۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۵۷ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار ۲۳۹ میلیارد دلار شد.



صندوق های دولتی


دارایکم روز خوبی داشت و سبز بود. این صندوق روز را با افزایش قیمت شروع کرد اما در ابتدای راه کمی افت کرد. هرچند به بازه منفی وارد نشد. در ساعت پایانی بازار دوباره توجه به دارا یکم بیشتر شد و افزایش قیمت پیدا کرد تا در انتهای بازار قیمت پایانی با ۱.۶۷ درصد رشد به ۱۲۶۸۴۰ ریال برسد. با این حساب خریداران این صندوق از ۱۳ ماه پیش تا کنون ۲۶ درصد سود کرده اند. ارزش ذاتی صندوق نیز به ۱۶۴،۵۴۷ ریال رسید که ۳۰ درصد بالاتر از قیمت پایانی است.


پالایش هم روز خوبی داشت و توانست ۱.۸۳ درصد در قیمت پایانی رشد کند. ارزش ذاتی این صندوق ۶۶،۸۵۰ ریال ارزیابی می شود که ۱۰ درصد پایین تر از قیمت پایانی است. طبق معمول کنترل نماد در دستان حقیقی ها بود و کدهای حقوقی فعالیت چندانی نداشتند.


پر حجم ترین معاملات


امروز و برای سومین روز متوالی خودرویی ها، بانکی و سرمایه گذاری ها در صدر بیشترین حجم معاملات روزانه قرار گرفتند. در بین نمادها نیز خودرویی ها مورد توجه بازار بودند. حجم معاملات خپارس، خودرو و خبهمن بیش از دیگر نمادها بازار بود.


خپارس امروز هم به صف خرید نشست. شاید فروشندگان دو روز پیش از دیدن این صف ها خیلی خوشحال نشوند اما بعد از افت ۹ درصدی دو روز متوالی است که خپارس صف خرید را تجربه می کند. این نماد با ۹۶۷ میلیون سهم معامله شده در صدر پر حجم ترین نمادها ایستاده است. از این حجم معامله حقوقی ها تنها یک درصد خرید کردند و در سمت ۴ درصد عرضه کردند. در نتیجه ۳۶ میلیارد ریال پول حقیقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده های نفتی، خودرویی ها و هتل ها بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و فلزات اساسی، بیمه و بانکی ها بیشتر ورود پول حقوقی داشتند. در بین نمادها حقیقی ها بیش از همه شپنا، سمگا و خودرو خریدند و پول خود را از میدکو، فملی و بپاس بیرون کشیدند.


شپنا به واسطه حضور موثر خود رد صندوق پالایشی یکم، یکی از نمادهای مهم برای حقیقی ها است. این نماد امروز خود را به صف خرید رساند و توانست در سقف معاملات روزانه خرید و فروش شود. از ۱۵۳ میلیون سهم معامله شده امروز حقوقی ها ۳۳ درصد را عرضه و ۹ درصد را خریدند. در نتیجه ۴۴۶ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد تزریق شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه لکما، چدن و سفارود بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ روزه لکما، چدن و دامین در صدر این لیست قرار گرفتند.


چکاوه پس از اینکه مدتها در صف فروش بود و میانگین حجم ماهانه آن به ۷ هزار سهم رسید امروز نفسی تازه کرد. چکاوه بعد از برگشت از مجمع عمومی بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و هجوم فروشندگان قیمت را تا ۳۰ درصد پایین کشید. حقیقی ها ۳ میلیون ۸۰۰ هزار سهم عرضه کردند و یک کد حقوقی تلاش کرد با خرید ۱۰ درصد از عرضه ها معاملات را متعادل کند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


امروز هم گروه محصولات کامپیوتری در صدر بازدهی صنایع بودند این گروه ۵ درصد رشد داشت. استخراج معادن با ۴.۵۵ درصد و خودرو با ۳.۲۲ درصد رتبه های بعدی این لیست هستند. در مقابل وسایل ارتباطی با ۱۲.۶۳ درصد، محصولات کاغذی با ۴.۷۳ درصد و محصولات چوبی با ۲.۹۴ درصد بیش از دیگر صنایع افت کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به خعمرا با ۲۵.۵ درصد، ساراب با ۹.۶۵ درصد و کدما، مادیرا و خاور با ۵ درصد تعلق داشت. در مقابل لکما با ۳۳.۱۳ درصد، سخاش با ۲۸.۷ درصد و چکاوه با ۲۸.۱۳ درصد افت سهامداران خود را متضرر کردند.


خعمرا دیروز هم در لیست ما قرار داشت اما به دلیل باطل شدن معاملات آن توسط ناظر بازار امروز دوباره بازگشایی شد و دوباره شگفتی آفرید. خعمرا با ۲۵ درصد رشد بازگشایی شد هرچند قیمت پایانی تنها ۲۱.۹۶ درصد رشد کرد. از ۷۲۲ هزار سهم معامله شده حقوقی ها هیچ سهمی نداشتند و عرضه و تقاضا به طور کامل در اختیار حقیقی ها قرار داشت.


لکما معاملات دیروز لکما هم باطل شد و امروز دوباره بازگشایی شد. در زمان بازگشایی ارزش سهم نزدیک به ۳۷ درصد افت کرد اما کمی بعد خریداران متوجه ارزندگی آن شدند با تشکیل صف خرید از نماد استقبال کردند. تنها دو کد حقوقی در سمت خریداران حضور داشتند و موفق به خرید ۲ درصد از معاملات شدند در نتیجه حقیقی ها بازیگران اصلی سهم بودند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار پس از رشد دیروز دوباره کانال ۲۴ هزار تومان را از دست داد. بسیاری این را یک پولبک به مقاومت ۲۴ هزار تومان می دانند و روند کاهشی برای دلار پیش بینی می کنند. هم اکنون هر دلار با ۰.۶۲ درصد کاهش به قیمت ۲۳ هزار ۹۵۰ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید نیز ۰.۴۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان رسیده است.


انس طلا دو روز است که کاهشی است و به قیمت ۱۸۵۷ دلار رسیده است که حمایت خوبی است. در صورتی که انس تغییر مسیر ندهد باید انتظار آن را در ارتفاع ۱۸۰۰ دلار کشید.



انتهای خبر

0
0