همفکران
1400/10/14
16:02
گزارش بازار / پیر بازار یا دلسوز سرمایه؟

شاخص کل بورس تهران در چهاردهمین روز از دی ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۱۳ هزار واحدی معادل ۰.۹۶ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۲ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی از ابتدای روز در مدار منفی آغاز به کار کرد و بدون لحظه ای درنگ ۱۳۲۰۰ واحد را از دست داد تا فاصله اش از مرز ۱۴۰۰ بیشتر شود...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در چهاردهمین روز از دی ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۱۳ هزار واحدی معادل ۰.۹۶ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۲ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی از ابتدای روز در مدار منفی آغاز به کار کرد و بدون لحظه ای درنگ ۱۳۲۰۰ واحد را از دست داد تا فاصله اش از مرز ۱۴۰۰ بیشتر شود.


شاخص هموزن سعی کرد استارت را مثبت بزند اما وقتی با خریداران پا پس کشیده مواجه شد، در سرازیری افتاد و با افت ۳۲۰۰ واحدی به خط پایان رسید.


اپال، قرن و دارو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. قرن در مدار منفی آغاز بکار کرد اما به سرعت خود را به سقف قیمتی رساند و با صف خرید امروز را به پایان برد. دو نماد دیگر به رشد ۲ درصدی قیمت پایانی رضایت دادند. فولاد، کچاد و شپدیس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هر سه کل روز را متعادل و منفی پشت سر گذاشتند اما فزونی عرضه در شپدیس مشهود تر بود به طوری که این نماد در لحظات پایانی به حوالی کف قیمتی روزانه رسید.


فرابورس هم همسو با دیگر نماگرها سرخ پوش باقی ماند و با بیشترین تاثیر پذیری منفی از آریا و زاگرس و هرمز، ۱۶۴ واحد افت کرد و به ۱۸ هزار ۴۳۱ واحد رسید. در مقابل بپاس و بکهنوج بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۹۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی های بازار صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد.



خاندوزی: هر ماه اخبار خوبی خواهید شنید


وزیر اقتصاد: علیرغم فشار و سختی‌های پیش رو با آغاز برنامه‌های مدون، هر ماه اخبار خوبی از اقدامات و گشایشات به ملت شریف داده خواهد شد.



تامین ارز ترجیحی دارو برای ۲ ماه آینده


رئیس سازمان غذا و دارو: قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی یکی از دغدغه‌های ماست که باید مورد توجه قرار بگیرد.


ارز ترجیحی دارو تا پایان سال تامین شده و رئیس جمهور خودش پیگیر مسئله داروها است و ما از بیماران برای تامین داروها حمایت می‌کنیم.



معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای دیدار و رایزنی با اعضای برجام و ایالات متحده، ساعاتی پیش عازم پایتخت وین شد


خبرگزاری «یونهاپ» خبر داد «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی وارد فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» در غرب سئول شد تا برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و آمریکا عازم وین شود.


این رسانه کره‌ای گفته این سفر به‌منظور حل مسئله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی است.


بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی، مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سال ۲۰۱۸ و به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.


ترین های معاملات بورس

فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز هم نمادهای خودرو، وبصادر۲ و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



برای سومین روز معاملاتی صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت فلزات اساسی و شیمیایی ها بود. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و میدکو و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



فضای رکودی شکل گرفته در بورس تهران هر روز عمیق‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد بازار سهام به خوابی زمستانی فرو رفته است. حال دلیل این امر را یا می تواند مربوط به جو انتظاری مذارکرات برجامی باشد یا عدم‌رغبت بورس‌‌‌بازان به فروش سهام در سطوح ارزان فعلی و همچنین عدم تمایل برای خرید سهام تا مشخص شدن وضعیت بازار...


بازار بورس تهران امروز را تماما در مدار منفی آغاز کرد و سر تا پایش را بی روحی و بی رمقی فراگرفته بود به طوری که دقایقی بعد از نیمه دوم، ارزش معاملات خرد هنوز به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم نرسیده بود.


خودرویی ها یکپارچه نزولی بودند تا جایی که در لحظات پایانی خزامیا صف فروش شد و خپارس و خگستر به حوالی کف قیمتی رسیدند. خودرو در قیمت ۱۸۲ تومان و خساپا در قیمت ۱۶۰ تومان امروز را به پایان رساندند. البته اوضاع در قطعاتی ها کمی مطلوب تر بود; خموتور، خنصیر، خزر و خلنت از جمله نماد های پرتقاضای این صنعت بودند.


فلزات اساسی ها نیز با برتری فروشندگان دنبال شدند. در این میان فملی توانست از محدوده ۲- به صفر تابلو برسد و با نوسانات مثبت در این محدوده تا آخرین دقایق پیش برود. به این ترتیب فاسمین در قیمت ۱۶۹۵ تومان و فملی در قیمت ۷۲۶ تومان از جمله نمادهایی بودند که بدون تغییر نسبت به روز قبل به خط آخر رسیدند. در فولاد تنها ۳۲ میلیون سهم جا به جا شد و با افت حدود ۲ درصدی در قیمت ۱۰۳۸ تومان به معاملاتش پایان داد.


وضعیت در مابقی صنایع نیز به همین منوال بود و عمده نمادها افت قیمت را تجربه کردند و سرخپوش به استقبال روز آینده رفتند.


به قولی: آب ریخته، جمع شدنی نیست...


حالا حکایت بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران به بورس هم، مصداق همین ضرب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المثل شده است. سهامدارن خرد همچنان تخت گاز به خروج از گردونه معاملات ادامه می‌دهند و خریدار چندانی نیز در بازار مشاهده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آن کسی هم که مانده یا دلش رضایت نمی دهد که سرمایه اش با این قیمت ها مفت از چنگش برود یا پیر این بازار است و امیدوار به آینده...




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای قلرست، ساذری و بگیلان و در بازه ۳۰ روزه نماد های قجام، قلرست و شزنگ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


قلرست از اوایل دی ماه با اقبال سهامداران همراه شده و تقریبا معاملاتش در تمام این مدت در سقف قیمت روزانه دنبال شده است. اما به دلیل حجم محدود معاملات نتوانسته رشد قیمتی خاصی را تجربه کند. این نماد قندی امروز حجم خوبی داشت و بیش از ۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قشهد با ۴.۰۱ درصد، ولملت با ۳.۴۴ درصد و سپ با ۳.۱۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سیلام با ۸.۹۲ درصد، حفارس با ۵.۲۹ درصد و وسرضوی با ۴.۹۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته حدود ۲۶۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۱۵ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۳ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۰۴ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0