همفکران
1401/01/24
15:17
وقایع نگاری همفکران از هفته سوم فروردین؛ ۶۳ درصد از صنایع و شرکت ها بازدهی مثبت داشتند

وقایع نگاری همفکران از هفته سوم فروردین؛ فراز و فرود شاخص، ابهام درباره عرضه بلوکهای ایران خودرو و سایپا، رشد مجدد قیمت نفت، ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان، ۶۳ درصد از صنایع و شرکت ها بازدهی مثبت داشتند ...

وقایع نگاری همفکران از هفته سوم فروردین؛ فراز و فرود شاخص، ابهام درباره عرضه بلوکهای ایران خودرو و سایپا، رشد مجدد قیمت نفت، ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان، ۶۳ درصد از صنایع و شرکت ها بازدهی مثبت داشتند


در هفته جاری بازار سرمایه نسبتا هیجانی بود. وضع عوارض شرکت های فولادی و معدنی با عکس العمل منفی شدیدی از سوی بازار مواجه شد. به طوری که در روز سه شنبه بسیاری از سهم ها صف فروش شدند. در این هفته بهای دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. قیمت نفت جهانی تغییر جهت داد و با رشد نسبی همراه شد. ارزهای دیجیتال باز هم کاهش قیمت داشتند. اخبار متناقضی درباره آزاد شدن بخشی از پولهای بلوکه شده ایران شنیده شد.


شاخص کل بورس در حالی این هفته یک درصد افت کرد که در هفته قبل ۲ درصد رشد را تجربه کرده بود. شاخص هموزن اما تحت تاثیر شرکت های کوچک بازار که در هفته جاری با اقبال بیشتری نسبت به بزرگان بازار همراه بودند، یک درصد به ارتفاع خود افزود. اما به هر رو نسبت به هفته قبل (با ۳ درصد افزایش) رشد کمتری را به ثبت رساند.


این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۵.۳ همت رسید که نسبت به هفته دوم فروردین ۱۵ درصد افت داشت. سهامداران خرد در هفته دوم فروردین به طور میانگین در هر روز ۶،۲ همت داد و ستد انجام داده بودند.


در هفته سوم فروردین ماه از مجموع ۴۶ صنعت حاضر در بازار بازدهی ۲۹ صنعت مثبت شد و ۱۷ صنعت بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت را صنایع استخراج سایر معادن و استخراج زغالسنگ هر یک با بیش از ۱۰ درصد کسب کردند. اما صنایع محصولات کامپیوتری اللکترونیکی و نوری با حدود ۶ درصد افت ارزش و فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه با بیش از ۵ درصد افت ارزش بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساندند.



این هفته جمعا سهام ۶۵۷ شرکت در بازار معامله شد که ۴۱۵ شرکت رشد قیمت داشتند و بازدهی ۲۳۸ شرکت منفی بود. ۴ شرکت نیز بدون بازدهی به کار خود خاتمه دادند. پربازده ترین سهام این هفته کپرور با ۲۸ درصد، ثتران با ۲۵ درصد، سنیر با ۲۵ درصد، خپویش و وآذر هر یک با حدود ۲۵ درصد بودند. کپرور اخیرا افزایش سرمایه ۲۱۷ درصدی داد و پس از بازگشت به بازار با استقبال خوبی از سوی حقیقی ها همراه شد.



بیشترین افت قیمت نیز در سهم های وشمال، خلنت، ولساپا، بورس، انرژی۳ و خساپا اتفاق افتاد.



شنبه؛ خودنمایی سهم های کوچک و جامانده از رشد اخیر بازار


در ادامه عرضه های نیمه دو روز چهارشنبه، آغاز معاملات شنبه نیز پرعرضه بود. در حالی که نمادهای کوچک تقاضاهای بهتری داشتند، بزرگان بازار با فشار فروش مواجه بودند. رفته رفته اما از شدت عرضه ها کمتر شد. در گروه خودرو خگستر به صف خررید نشست و معاملات سایر نمادهای این گروه را بهبود بخشید. این وضعیت به عمده سهم های بزرگ بازار نیز تسری یافت و قیمت ها رو به بالا حرکت کردند. در گروه پالایش شبریز صف خرید شد و سایر نمادهای همگروه خود را نیز تحت تاثیر قرار داد. شاوان و شبندر متعادل و مثبت بودند و شپنا و شتران متعادل و منفی. اما سهم های کوچک بیش از پیش مورد اقبال واقع شدند.


شاخص کل که طی نیمه نخست بازار امروز بیش از ۱۱ هزار واحد افت کرده بود با بهتر شدن جو عمومی بازار و افزایش خریداران حدود ۶ هزار واحد از مسیر نزولی خود را برگشت و در انتها با ۵،۱۰۱ واحد کاهش نسبت به معاملات روز چهارشنبه در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۸ هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن اما حدود ۷۲۸ واحد رشد کرد.


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرد از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون، تولید نفت در شرکت مناطق نفتخیز جنوب ۶۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.


دن سالیوان سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در توئیتر از احتمال حذف نام سپاه از فهرست گروه های تروریستی خبر داد.


بیت کوین تا محدوده ۴۲ هزار دلار کاهش یافت. بهای نفت برنت روز جمعه با بیش از ۲ دلار رشد به محدوده ۱۰۳ دلار نزدیک شد.


دلار از محدوده ۲۷،۷۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد اما در ادامه تا سطح ۲۷،۵۸۰ کمی نوسان منفی داشت.


یکشنبه؛ گارد صعودی دلار


برخلاف دیروز، بازار شروع مثبت و متعادلی داشت. در ابتدای معاملات گروه های خودرویی و بانکی پیشرو بودند. تقریبا از همان دقایق ابتدایی عمده نمادهای خودرویی از جمله خودرو، خپارس، خبهمن و خزامیا صف خرید شدند. سایر نمادهای بزرگ بازار نیز در محدوده های بالای قیمتی معامله شدند. پالایشی ها نیز پرتقاضاتر از دیروز و رو به بالا حرکت کردند. بانکی ها نیز تحت تاثیر انتشار اخباری از واگذاری بلوک، با رشد تقاضا همراه شدند. در انتهای بازار، شاخص های کل ۱۵،۳۲۷ واحد و هموزن ۵،۴۲۵ واحد افزایش یافتند. شاخص کل به ارتفاع ۱،۴۷۴،۰۹۹ واحد و هموزن به محدوده ۳۸۳،۵۰۰ واحد رسیدند.


ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نرخ گاز مصرفی صنایع سیمان و سایر صنایع معادن را ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین کرد.


ریزش قیمت ارزهای دیجیتالی متوقف شد و اکثر کوین ها در محدوده سبز قیمتی قرار گرفتند.


دلار از محدوده ۲۷،۵۷۰ تومان شروع به معامله کرد و در ادامه تا ۲۷،۸۷۰ تومان پیش رفت.


دوشنبه؛ اعلام سه شرط برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا


بازار بورس شروعی متعادل با نوساناتی منفی داشت. با وجود اینکه در دقایق ابتدایی خریداران سعی کردند که قدرت را در دست بگیرند اما کمی بعد شاهد عقب نشینی آن ها بودیم. خودرویی ها نیز امروز متعادل و نوسانی معامله می شوند. در این گروه نمادهای کوچکتر با اقبال بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ همراه هستند. در گروه شیمیایی شپدیس صف خرید شد. در میانه بازار اکثر نمادها به وضعیت متعادل و مثبتی رسیدند. پرتقاضاترین گروه امروز سیمان است. گروه خودرو نیز با ارزش معاملات بالایی همراه شده است.


ناظر بازار اعلام کرد که نماد شپنا به دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه ۸۳.۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها، در پایان معاملات امروز متوقف خواهد شد. مخابره خبر افت نسبی قیمت نفت جهانی به محدوده ۱۰۰ دلار بر روی نمادهای پالایشی تاثیر گذاشت و در این صنعت طرف فروش کمی پرقدرت تر از سمت تقاضا شد. امروز نیز سهم های کوچک بازار با اقبال بیشتری از سوی خریداران همراه بودند. در انتهای بازار، شاخص کل ۵،۴۷۷ واحد افزایش یافت و به سطح ۱،۴۷۹،۵۹۰ واحد رسید. شاخص هموزن نیز با ۳،۵۵۰ واحد رشد تا محدوده ۳۸۷ هزار واحد پیش رفت.


سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آنچه مابین ما و اروپا گفت و گو شده، نهایی شده و بین ما و ۱+۴ و اتحادیه اروپا نکته ای باقی نمانده و آنچه که هست تصمیمات واشنگتن است که از طریق هماهنگ کنند برجام در حال انجام است. او همچنین اعلام کرد که بخشی از منابع ارزی ایران تا پایان هفته آزاد می‌شود.


قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی امکان واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی را منوط به اجرای سه شرط: آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروساز‌ها (تودلی) به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروساز‌ها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، ۳ شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرد.


در بازارهای جهانی کامودیتی ها از لحاظ تقاضا و قیمت در شرایط مطلوبی قرار دارند.


دلار آزاد از محدوده ۲۷،۷۹۰ تومان استارت زد و در ادامه تا محدوده ۲۸ هزار تومان پیش رفت.


سه شنبه؛ ریزش بازار در نتیجه وضع عوارض صادراتی بر معدنی ها


بازار تحت تاثیر خبر وضع عوارض صادراتی از سوی وزارت صمت کار خود را منفی آغاز کرد. به طوری که در ابتدای معاملات شاهد افت دسته جمعی قیمت ها بودیم. دقایقی بعد برای جمع آوری صفوف فروش بزرگان بازار تلاش هایی شد اما داد و ستدها همچنان با برتری فروشندگان ادامه یافت. در ادامه شدت عرضه ها بیشتر شد. در پایان، شاخص کل ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحد، شاخص هموزن ۶ هزار و ۷۴۵ واحد و شاخص فرابورس ۲۵۹ واحد کاهش یافتند.


رئیس سازمان بورس به وضع عوارض صادراتی فولادیها واکنش نشان داد و در نامه ای به وزارت صمت اعلام کرد که اعمال این عوارض تاثیرات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت طبق مباحث مطرح شده، به احتمال زیاد توافق صورت می گیرد و چیز زیادی نمانده است.


بانک مرکزی از تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات دارو خبر داد.


بیت کوین تا کانال ۳۹ هزار دلار ریزش کرد. قیمت نفت برنت تحت تاثیر احتمال تعمال تحریم های بیشتر علیه بخش انرژی روسیه و همچنین هشدار اوپک درباره عدم امکان جایگزینی نفت روسیه، رو به بالا حرکت کرد و با افزایش کمتر از یک درصد به بالای ۹۹ دلار رسید.


معاملات فردایی ارز ممنوع شد. دلار در محدوده ۲۸،۱۵۰ تومان داد و ستد شد و با نوسانات منفی اندکی که داشت یکبار دیگر به کمتر از ۲۸ هزار تومان رسید اما در ادامه مجددا به بالای ۲۸ هزار تومان برگشت.


چهارشنبه؛ از دست دادن کانال ۲۸ هزار تومانی توسط دلار


بازار با شرایط بهتری نسبت به روز قبل آغاز شد. از ابتدای بازار شاهد بهبود تقاضای خریداران بودیم. بازار با پیشتازی پالایشی ها آغاز شد که در نتیجه رشد نسبی قیمت نفت جهانی ایجاد شد و در ادامه فولادی ها نیز به مدار متعادل و مثبت بازگشتند. اما با پایان نیمه نخست بازار، بازار متعادلتر شد و خریداران نسبت به دقایق ابتدایی عقب نشینی کردند. طی دقایق پایانی اما روند تقاضا بهتر شد و تعداد نمادهی مثبت از منفی پیشی گرفت. در انتها، شاخص کل ۸،۱۰۰ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۱،۴۵۴،۱۲۷ واحد رسید. شاخص هموزن نیر با رشد ۲،۶۷۶ واحدی در محدوده ۳۸۲،۹۶۹ واحد قرار گرفت.


پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در بودجه سال ۱۴۰۱، موضوعی با عنوان حذف ارز ترجیحی وجود ندارد بلکه نحوه تخصیص ارز در اختیار دولت قرار گرفته است.


در ساعات ابتدایی معاملات، عمده ارزهای دیجیتالی در محدوده سبز قرار گرفتند. بیت کوین تلاش زیادی کرد تا کانال ۴۰ هزار دلاری خود را حفظ کند.


نخستین معاملات دلار در محدوده ۲۷،۹۸۰ تومان آغاز شد و در ادامه تا ۲۷،۸۲۰ تومان داد و ستد شد.


انتهای خبر

0
0