همفکران
1400/03/02
15:12
گزارش روز / بازار آماده برای کانال جدید

شاخص کل بورس تهران امروز هم نزولی بود و با کاهش ۲۰ هزار واحد معادل ۱.۸ درصد به یک میلیون و ۱۰۷ هزار واحد رسید. در نتیجه بازدهی بازار در ۱۲ ماه گذشته به ۱۵ درصد رسید. شاخص کل هم وزن نیز روند نزولی خود را ادامه داد و ۴ هزار واحد معادل یک درصد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز هم نزولی بود و با کاهش ۲۰ هزار واحد معادل ۱.۸ درصد به یک میلیون و ۱۰۷ هزار واحد رسید. در نتیجه بازدهی بازار در ۱۲ ماه گذشته به ۱۵ درصد رسید. شاخص کل هم وزن نیز روند نزولی خود را ادامه داد و ۴ هزار واحد معادل یک درصد را از دست داد. فارس ، فملی ، وپاسار و شستا بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند اما نمادهای شاراک ، سفارس و وپارس بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب نیست. شاخص کل فرابورس ۱۷۲ واحد معادل یک درصد را از دست داد و در ۱۷ هزار ۵۰۴ واحد آرام گرفت. دقایقی بعد از پایان بازار این شاخص کمی رشد کرد که ناشی از ابطال بعضی از معاملات توسط ناظر بازار بود. آریا ، هرمز و بپاس بیشترین نقش را در روند کاهشی امروز داتند و در مقابل شگویا ، ساوه و شرانل تلاش در بالا کشیدن شاخص داتند.


امروز حقیقی ها ۶۳۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش حدود ۱۰ درصدی نسبت به روز گذشته ۱۸۸۶ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کاهش نسبت به چهارشنبه به کمتر از ۵۶ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز کاهش داشت و ۲۵۰ میلیارد دلار شد.


چند روزی است خبرهایی از تزریق پول توسط صندوق تثبیت بازار به گوش می رسد اما تا کنون تاثیری نداشته است. خبر دیگر آزاد شدن نرخ شکر بود ولی بازار با این اخبار باز نمی گردد.




پر حجم ترین معاملات


باز هم خودرویی ها و بانکی ها و فراورده های نفتی در رتبه های برتر صنایع با بیشترین حجم معاملات بودند. در بین نمادها خودرو ، کمند و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.


بیشترین ورود و خروج پول


حقیقی ها به هیچ صنعتی پول قابل توجهی تزریق نکردند اما برای بیرون کشیدن پول خود بیشتر سراغ گروه فراورده های نفتی ، بانک ها و محصولات شیمیایی رفتند. در بین نمادها بیشتر سفارس ، سشرق و درازک را خریدند و نمادهای شپنا ، شبندر و وملل را به حقوقی ها فروختند


شپنا تلاش زیادی کرد از صف فروش نجات پیدا کند. یک ساعتی هم از صف خلاص شد اما حجم عرضه ها امان نداد و دوباره به صف فروش نشست. بیش از ۱۳۵ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۹۳ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد و ۴۵ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد. حقوقی ها ۴۷۱ میلیارد ریال پول وارد این نماد کردند.






نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه سفاسی ، ولملت وحخزر مشکوک ترن نمادها بودند و در بازه ۳۰ روزه سفاسی ، شتوکا و فزرین بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سفاسی دیروز بازگشایی شده بود و ۶۱.۸۶ درصد هم افت کرد. اما با ابطال معاملات توسط ناظر بازار امروز دوباره بازگشایی شد. سفاسی بعد از بازگشایی ۷۲.۲۶ درصد افت کرد و از مجموع ۶ میلیون ۸۰۰ هزار سهم معامله شده حقوقی ها ۱۰ درصد را خریدند و هیچ سهمی را نفروختند. معاملات امروز موجب ورود ۲۸۲۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


ولملت هم بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه امروز برای بار دوم بازگشایی شد و ۳۵ درصد زیر قیمت قبلی خود معامله شد. هرچند امروز قیمت های پایین تر از این را نیز تجربه کرد. از ۹ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد را حقیقی ها فروختند و ۳۰ درصد را حقوقی ها خریدند و این روند موجب ورود ۱۳ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


تنها صنعتی که بازدهی مثبت داشت منسوجات با ۰.۸۲ درصد بود. اما گروه های سایر واسطه های مالی با ۴.۸۲ درصد ، فراورده های نفتی با ۴.۳۴ درصد و استخراج ذغال سنگ با ۲.۹۹ درصد بیشترین افت را تجربه کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به شپلی با ۵.۸ درصد ، فتوسا با ۴.۸ درصد و ساوه با ۴.۴۱ درصد اختصاص یافت. نمادهای سفاسی با ۷۲.۲۶ درصد ، شتوکا با ۴۸.۶۵ درصد و ولملت با ۳۴.۷۶ درصد بیشترین افت قیمت را به نام خود ثبت کردند.


شپلی ماه ها با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کرد حتی چند بار سهامدارانش تجمع کردند. این نماد بعد از اصلاحات اساسی چند روزی است رنگ سبز را به خود می بیند. ۲۹ اردیبهشت نماد شپلی به دلیل اظهار نظر مردود حسابرس متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و مورد توجه خریداران حقیقی قرار گرفت. امروز ۵۲ کد حقیقی تمام عرضه ها و ۵۲ کد حقیقی تمام خرید را بر عهده گرفتند موجب رشد ۵.۸ درصدی سهم شدند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم ۰.۱۸ درصد رشد کرد و خود را به ۲۲ هزار ۳۹۰ تومان رساند.


سکه طرح جدید نیز صعودی بود با رشد ۱ درصدی جای پای خود را در کانال ۱۰ میلیون تومانی سفت می کند. هم اکنون هر سکه با قیمت ۱۰ میلیون ۸۷۰ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا در قیمت ۱۸۸۱ دلار متوقف شده است باید ببینیم فردا چه خواهد کرد.




انتهای خبر

0
0