آوای آگاه
1402/11/11
14:56
وقایع‌نگاری از بازار طی هفته دوم بهمن ماه/ روگردانی حقیقی‌ها از بورس

هفته دوم بهمن ماه با التهابات نسبتا شدیدی همراه بود. خبرهای مربوط به مناقشات ایران و آمریکا به نوسانات بازار دلار دامن زد و بر بورس تاثیر منفی گذاشت. خالص ارزش معاملات خرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۳درصد افت به ۵ همت رسید.

به گزارش آوای آگاه؛ هفته دوم بهمن ماه با التهابات نسبتا شدیدی همراه بود. خبرهای مربوط به مناقشات ایران و آمریکا به نوسانات بازار دلار دامن زد و بر بورس تاثیر منفی گذاشت. خالص ارزش معاملات خرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۳درصد افت به ۵ همت رسید. شاخص‌ها اما نوسانات آهسته‌تری را تجربه کردند. شاخص کل که در هفته قبل ۳درصد افت کرده بود، طی هفته جاری ۸ دهم درصد عقب‌نشینی کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۷هزار واحد برگشت. شاخص هم‌وزن اما برخلاف هفته قبل ۷ دهم درصد صعود داشت و در ارتفاع ۷۳۲هزار واحد به کار خود خاتمه داد. نرخ دلار در هفته جاری حدود ۴هزار تومان رشد کرد و از کانال ۵۵هزار تومان تا ۵۹هزار تومان پیش رفت.


طی هفته‌ای که گذشت، ۵۶درصد از صنایع و ۵۳درصد از نمادها کاهش ارزش داشتند. صنایع محصولات چوبی، منسوجات و استخراج سایر معادن صدرنشین افت ارزش بودند. بازدهی این سه صنعت از ۶.۴ تا ۴.۵درصد منفی بود.


صنایع چاپ با ۸.۴درصد، سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۷.۱درصد و فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۶.۱درصد عمده‌ترین رشد ارزش بازار را تجربه کردند.


صنایع

بیشترین بازدهی مثبت در بین نمادها ۲۶درصد بود که در نماد زشگزا اتفاق افتاد. آ س پ، ولملت، کسرام، کسعدی، ولراز و ولپارس در رتبه‌های دوم تا هفتم کسب بازدهی مثبت قرار گرفتند.


عمده‌ترین افت هم ۱۳درصد و در نماد نطرین به ثبت رسید. سیلام، کساپا، وسدید، فکمند، کمرجان و تکشا نیز بین ۱۰ تا ۱۲.۸درصد افت قیمت داشتند.


بازدهی

شنبه؛ مثبت ملایم بازار


نخستین روز معاملاتی هفته جاری با رشد بیش از ۳هزار واحدی شاخص کل و صعود تا ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۶هزار واحد همراه بود. تراز پول خرد منفی بود، اما حقیقی‌ها فقط ۹ میلیارد تومان از بازار بیرون بردند. ارزش معاملات خرد به ۴.۳ همت رسید. پتروآبان و ارفع صدرنشین خریدهای حقیقی بودند و حقوقی‌ها بیشتر از دی و وملی حمایت کردند.


بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و محمد باقر قالیباف با تشکر از همه عوامل اجرایی گفت: فردا ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.


نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور، ۲.۶درصد گزارش شده که ۰.۳درصد کمتر از آذرماه است. با این حال، این عدد همچنان بالاتر از اعداد اعلامی در ماه‌های نسبتا باثبات اخیر است.


دلار آزاد از محدوده ۵۵۳۳۰ به ۵۶۲۰۰ تومان رسید.


یکشنبه؛ تزریق اندک پول خرد به بورس


بازار امروز پایان بهتری داشت. در برخی از نمادها به‌خصوص خودرویی‌ها شاهد رنج‌کشی مثبت بودیم. شاخص کل اما به افزایش ۱.۲۰۰ واحدی رضایت داد و ارزش معاملات خرد به ۵.۱ همت افزایش یافت. حقیقی‌ها ۸۵ میلیارد تومان پول وارد بازار کردند. صدرنشین خریدهای حقیقی پتروآبان و موج بودند و شستا و فصبا در راس خریدهای حقوقی قرار داشتند.


تسنیم نوشت: سکه‌های جدید و بدون تاریخ که توسط بانک مرکزی ضرب شده، به زودی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد. بانک مرکزی از دو هفته قبل حراج شمش طلا را نیز در این مرکز آغاز کرده است و امروز بناست ۱۴۵ کیلوگرم شمش طلای بخش خصوصی را در حراج سوم عرضه کند.


معاون بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور استمرار روند نزولی تورم تا پایان سال، اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی به زودی ابلاغ می‌شود.


وزیر امور خارجه اعلام کرد که به زودی به پاکستان می‌رود و علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم قرار است به عراق سفر کند.


قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن با هدف حمایت از طرح نهضت ملی مسکن امضا شد.


دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی برای تنظیم بهتر بازار انواع ارزها نظیر درهم مورد بحث قرار گرفته است.


دلار آزاد در ابتدا رو به پایین حرکت کرد و به ۵۵۵۰۰ تومان رسید، اما در ادامه افزایشی شد و از ۵۶هزار تومان نیز عبور کرد.


دوشنبه؛ هیجان در بازار دلار


شروع معاملات روز جاری منفی بود، اما در ادامه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار متعادل‌تر شد. شاخص کل ۷۷۰۰ واحد افت کرد و به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۰هزار واحد برگشت. حقیقی‌ها عمدتا شگستر و فارماکیان خریدند و حقوقی‌ها ذوب و فولاد را در راس خریدهای خود قرار دادند.


مهر نوشت: در ۱۰ماهه امسال، ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰.۵ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است که از نظر وزنی رشد ۹.۴درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۱۱درصدی را نشان می‌دهد.


مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: براساس توافقی که با سازمان ملی استاندارد صورت گرفت و در پی حمایت این سازمان، برنامه ما این است که خودروی پژو پارس را تا پایان سال تولید کرده و تحویل دهیم. برای سال آینده نیز رایزنی‌ها در حال انجام است تا خودروی پارس همچنان تولید شود.


شروع دادوستدهای دلار آزاد رو به بالا و از ۵۶۸۰۰ تومان بود و با جهش قابل توجهی تا پایان روز از ۵۸هزار تومان هم فراتر رفت.


سه‌شنبه؛ چرخش بازار بر مدار ساختمانی‌ها


امروز برتری با فروشنده‌ها بود. صنایع انبوه‌سازی و لوازم خانگی از معدود صنایع مورد توجه خریداران بودند. شاخص کل حدود ۱۰هزار واحد کاهش داشت و به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۰هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد به ۵.۳ همت رسید و ۳۸۷ میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد. حقیقی‌ها تا توانستند فارماکیان و توان خریدند و حقوقی‌ها بیشتر از دی و خساپا حمایت کردند.


دلار آزاد در ابتدا از ۵۸۸۰۰ تومان استارت معاملات خود را زد و پس از دو ساعت از ۵۹هزار تومان هم عبور کرد، اما در ادامه کمی متعادل‌تر شد و به محدوده ۵۷۲۰۰ تومان برگشت. اما این پایان کار دلار نبود؛ با ادامه موج تقاضا، بار دیگر از مرز ۵۹هزار تومان نیز گذشت.


چهارشنبه؛ بهبود روند معاملات در دقایق پایانی


پایانی‌ترین روز معاملاتی هفته جاری با بهبود تقاضا در دقایق پایانی همراه شد. شاخص کل در نهایت به افت ۳هزار واحدی بسنده کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۷هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به ۴.۷ همت افت کرد و ۱۳۳ میلیارد تومان از مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. شگستر و فارماکیان از سوی حقیقی‌ها و دی و ثفارس از طرف حقوقی‌ها با بیشترین حمایت همراه شدند.


با دستور معاون اول رئیس جمهور «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.


زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق: در بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس، نهایت همراهی و همدلی را با دولت داشتیم. افزایش سقف بودجه سال ۱۴۰۳ صحت ندارد.


دلار آزاد در محدوده ۵۸۰۵۰ تا ۵۸۵۵۰ تومان در نوسان بود.


انتهای خبر

0
0