همفکران
1400/08/29
14:51
گزارش بازار / سقوط یک پله ای شاخص ها

شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۹۳ درصد را از دست داد و با سقوط از کانال ۱۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد رسید. سه هفته قبل که شاخص وارد این کانال شد تا ۱۳۴۰ هزار واحد اصلاح کرد و بعد دوباره صعودی شد. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۸۴ درصد معادل ۳۲۰۰ واحد کاهش پیدا کرد. هر دو شاخص ها روز را با امید و با ژست صعودی شروع کردند اما چند دقیقه بعد از بازگشایی بازار تغییر روند دادند و نزولی شدند

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۹۳ درصد را از دست داد و با سقوط از کانال ۱۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد رسید. سه هفته قبل که شاخص وارد این کانال شد تا ۱۳۴۰ هزار واحد اصلاح کرد و بعد دوباره صعودی شد. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۸۴ درصد معادل ۳۲۰۰ واحد کاهش پیدا کرد. هر دو شاخص ها روز را با امید و با ژست صعودی شروع کردند اما چند دقیقه بعد از بازگشایی بازار تغییر روند دادند و نزولی شدند. فولاد، فارس و شستا بیش از همه در افت امروز نقش داشتند، هر سه نمادها تا صف فروش افت کردند اما فقط شستا در صف روز را تمام کرد و در دو نماد دیگر حقوقی‌ها صف را جمع کردند. شفن، پترول و انرژی ۳ بیش از همه برای جلوگیری از افت شاخص تلاش کردند، هر سه این نمادها صف خرید را تجربه کردند اما فقط صف خرید شفن تا پایان بازار دوام آورد.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس هم نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و خیلی زود قرمز رنگ شد. این شاخص بعد از افت ۲۵۴ واحدی معادل ۱.۳ درصد به ۱۹ هزار ۹۸۸ واحد رسید. آریا، زاگرس و بپاس بیش از همه اثر منفی داشتند و غصینو، بگیلان و خدیزل بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۴۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز ۴۱۶۸ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

پورابراهیمی: در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی، احتمالا روند سابق تا پایان سال ادامه می‌یابد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که پیش بینی می‌کنم روند سابق در مورد ارز ترجیحی تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ تغییری رخ نخواهد داد.


سهام ۸ شرکت دولتی به دلیل عدم وجود متقاضی واگذار نشده است که از مبلغ ۹۴ هزار میلیارد تومان موضوع بند الف تبصره (۲) قانون بودجه، صرفا مبلغ ۷۰۲ میلیارد تومان وصول شده که تمام آن از محل وصول اقساط واگذاری سنوات قبل بوده است. افزون بر این، از مجموع مطالبات سازمان خصوصی سازی از محل واگذاری سهام دولت و شرکت‌های دولتی به میزان بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن سررسید آتی و الباقی معوق شده است . شرکت‌های بدون متقاضی عبارتند از: مجتمع صنعتی اسفراین، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، گسترش کاتالیست ایرانیان، پتروشیمی هگمتانه، مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهان، تولید و بهره برداری از سد و نیروگاه شهید عباسپور، شرکت مجتمع صنایع چوب، فلز، پلاستیک و الکترونیک سیما چوب، بانک صادرات .


وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ۱۵ مشکل و مانع فروش اموال مازاد دولت را تشریح کرد. وی عنوان کرده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ معادل ۴۷۳ میلیارد تومان بوده که به حساب خزانه واریز شده است. در بودجه امسال بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول پیش‌بینی شده که طبق اظهارات وزیر اقتصاد تنها یک درصد آن در نیمه نخست امسال محقق شد.


مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: بانک‌ها باید از بنگاهداری پرهیز کنند، باید بانک‌ها و بخش خصوصی قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند و قطعا استنکاف از اجرای این قانون به عنوان ترک فعل بوده و متخلفان به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.


حضور وزارت دفاع در صنعت ساختمان. وزیر دفاع: آمادگی داریم تکنولوژی تولید صنعتی ساختمان را در اختیار سازمان‌های کشوری قرار دهیم. وزارت دفاع آمادگی دارد تکنولوژی و فناوری تولید صنعتی ساختمان را در اختیار نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول کشوری قرار دهد.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی، اداره بازارهای مالی و خودرو سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و شیمیایی‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، پترول و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خبهمن چند روزی است که بیشترین حجم معاملات بورسی را به دست می‌آورد. این نماد روز را از نزدیکی صفر تابلو با رنگ سبز آغاز کرد اما تحت تاثیر جو بازار روند نزولی را در پیش گرفت. در نیمه دوم روند تغییر جهت داد و خریداران به حجم عرضه غلبه کردند و دوباره قیمت را به جای اول برگرداندند. از ۳۶۳ میلیون سهم معامله شده ۲۵ درصد را حقوقی‌ها خریداری و ۸۷ درصد را حقیقی‌ها عرضه کردند. در نتیجه ۹.۵ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد.


ورود و خروج پول حقیقی



انبوه سازی محبوب‌ترین گروه بین حقیقی‌ها بود و توانست با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کند. هتل و رستوران، دستگاه های برقی و خرده فروشی نیز در جذب پول حقیقی موفق عمل کردند؛ اما محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی بیش از همه فرار پول حقیقی داشتند. در بین نمادها نیز ثشاهد، شفن و گشان خوش اقبال ترین ها بودند و بیش از همه ورود پول حقیقی را تجربه کردند و فولاد، شبندر و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


ثشاهد یکی از نمادهایی است که به نظر می‌رسید اصلاح بی‌پایانی دارد. این نماد از اوج تاریخی خود در مرداد ۹۹ بیش از ۸۶ درصد سقوط کرده است. ثشاهد خیلی زود به صف خرید رفت و توانست آن را تا پایان بازار حفظ کند. ۵۶ میلیون سهم در این نماد معامله شد که بیشترین حجم معامله از دی ۹۹ به حساب می‌آید، از این مقدار ۷۷ درصد توسط ۷ کد حقوقی عرضه شد و حقیقی‌ها تقریبا ۱۰۰ درصد آن را خریداری کردند تا ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E ثشاهد ۱۰.۱ است این عدد بالاتر از میانگین بازار و پایین‌تر از میانگین گروه انبوه سازی است.


فولاد روند کاهشی داشت و قبل از ساعت ۱۱ به کف قیمتی رسید و با اینکه چند بار صف فروش تشکیل شد ولی هر دفعه خریداران صف را جمع کردند و اجازه ندادند نماد در صف فروش روز را تمام کند. حقوقی‌ها ۳۹ درصد از ۱۳۴ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و حقیقی‌ها ۸۸ درصد را عرضه کرند تا ۳۹ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد تزریق شود. P/E فولاد ۴.۹۷ شده است که یعنی به ازای هر سهم بیش از ۲۰ درصد سود می‌سازد.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه وفتخار، سایرا و کایتا مشکوک‌ترین نمادها بودند وفتخار، کایتا و شفن نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


کایتا از بهار ۹۹ تا کنون تقریبا هر روز در صف خرید است اما در این ۱۸ ماه تنها ۳۳ درصد رشد کرد چرا که حجم معاملات بسیار پایینی دارد و قیمت پایانی تغییر زیادی نمی‌کند. امروز ۳۹۸ هزار سهم در این نماد معامله شده که بیشترین مقدار از اسفند ۹۷ تا کنون است. گویی هیچکس حاضر نیست بازارگردانی این نماد را بر عهده بگیرد. کایتا PE ۲۰۲.۳۸ دارد که تقریبا ۲۰ باربر میانگین کل بازار است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وفتخار با ۴۱.۶۹ درصد، توسن با ۵ درصد و آ س پ با ۴.۹۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حسیر با ۴.۹۷ درصد، سفار با ۴.۸۷ درصد و خنصیر با ۴.۸۲ درصد افت خورد.


وفتخار از نیمه شهریور ماه برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه ۴۸۳ درصدی متوقف شد و امروز بازگشایی با شکوهی داشت. ۴ کد حقوقی ۳۳ درصد از ۴۳ میلیون هم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها با خرید ۹۳ درصدی بیش از ۲ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. P/E این نماد منفی ۲.۸۱ است که نشان دهنده زیانده بودن آن است.


حسیر در ابتدای بازار یک بار تلاش کرد تا از صف فروش خارج شود ولی شکست خورد و تا پایان روز تسلیم فروشندگان باقی ماند. از ۳.۸۰۰ میلیون سهم معامله شده ۱۱ درصد را یک کد حقوقی خریداری کرد و حقیقی‌ها ۱۰۰ درصد عرضه‌ها را بر عهده داشتند. این روند موجب شد بیش از یک میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E حسیر منفی ۷۸۵ است که بیانگر حجم بالای زیان نسبت به قیمت سهم است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز ۰.۶۹ درصد خود را بالا کشید وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۹۳ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۳۴ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان رسید.


انس طلا بعد از ۶ روز صعود و بازدهی ۶۵ درصدی دو روز پیاپی را به اصلاح اختصاص داد. دیروز ۰.۷۲ درصد کاهش ارزش رخ داد و قیمت هر انس طلا ۱۸۴۵ دلار شد.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، tradingview ، tsetmc


انتهای خبر

0
0