بااقتصاد
1401/06/06
14:09
شاخص بورس، توان عبور از میانه کانال مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی را ندارد/ قطع نوار سبزرنگ شاخص کل در ششمین روز شهریور

گزارش بازار/ یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ سایه ابهامات سیاسی در موضوع مذاکرات برجام و تاثیر آن بر بازارهای مالی، سرمایه‌ای و موازی همچنان گسترده است. معاملات امروز بازارهای سهام تهران در ادامه افزایش عرضه در وقت پایانی دیروز، افت دوباره تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس را درپی داشت و روند صعودی که از ابتدای شهریورماه درپیش گرفته شد، به افول گرایید.

بازگشت شاخص‌ها به مدار منفی تابستانه؟


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ششم شهریورماه، شاخص کل بورس تهران حدود ۶ هزار واحد ریزش کرد و نتوانست از میانه کانال مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی را حفظ کند. برای شاخص کل هم‌وزن نیز افت ۱۷۷۱ واحدی رقم خورد و به ارتفاع ۴۰۸ هزار واحدی عقب نشست. شاخص کل آیفکس هم یا ثبت ۸۳ واحد منفی به کف کانال ۱۹ هزار و ۳۰۰ واحدی رسید.


تداوم روند نزولی کامودیتی‌ها در بورس تهران


افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، تاثیر مثبتی بر تصمیم معامله‌گران بورس تهران برای حفظ سهم‌های این گروه نگذاشت و صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و پالایشی با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند. فولاد، فملی، شپنا، شپدیس و شتران به همراه نمادهایی از گروه ریالی مانند حکشتی و تجارت بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند.


منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس هم بیش‌تر از گروه‌های پالایشی و پتروشیمی بودند. شراز، زاگرس، خدیزل، دی، فرابورس، بمپنا و فغدیر بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشتند.


سرخپوشی ۶۵ درصدی نمادها روی تابلوهای معاملاتی


در جریان دادوستدهای امروز در بازار سهام تهران، ۶۵ درصد از معاملات در دامنه منفی قرار گرفتند و حدود ۳۵ درصد از سهم‌های معامله‌شده با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند.


به این ترتیب، از مجموع ۶۵۹ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۲۳۱ سهم، معادل ۳۵ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۴۲۸ سهم، معادل ۲۰ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


تراز معاملات حقیقی‌ها با ۲۳۰- میلیارد تومان در سبد حقوقی‌ها


با عقب‌نشینی معامله‌گران از سمت تقاضا، برای ۶۲ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۹۳ میلیارد تومان تشکیل شد و ۴۰ نماد، به ارزش ۱۹۸ میلیارد تومان در صف فروش، حراج شدند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، دوباره به سمت منفی میل کرد و رقم ۲۳۰ میلیارد تومانی را برای خرید حقوقی‌ها به ثبت رساند.


درخواست وزیر اقتصاد برای رسیدگی به پرونده تخلفا فولاد از سوی قوه قضاییه


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از قوه قضاییه خواست تا گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه را هر چه سریع‌تر در دستور کار رسیدگی قضایی قرار دهند.


خاندوزی همچنین، خواستار جایگزینی قیمت‌گذاری دستوری با عرضه‌های گسترده محصولات در بورس کالا شد.


وزیر اقتصاد، رشد درآمد نفتی ایران را پنج برابر بیش‌تر از سال گذشته دانست و گفت: درآمد صادرات نفت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تا ۱۱ برابر رشد کرد و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵ برابر نسبت به سال گذشته رسیده است.


به گفته خاندوزی، گشایش‌هایی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده و در سرمایه‌گذاری خارجی از شهریور سال گذشته تاکنون تقریبا دو برابر شده است.


تنظیم بازار برخی محصولات با عرضه در بورس کالا


بهزاد رحیمی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: اگر قیمت محصولات واقعی باشد و قیمت‌های دستوری حذف شود، به طور قطع دست دلالان و اشخاصی که از آن کالا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کنند، کوتاه می‌شود و کالای مورد نظر بدون واسطه به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.


وی افزود: توقع مجلس و نمایندگان این است که عرضه کالاها در بورس در بستری شفاف صورت گیرد که خوشبختانه با ورود برخی کالاها به بورس کالا، این مهم انجام و بازار خود به خود بدون نیاز به هیچ اقدامی در حوزه قیمت، تنظیم شده است.


عرضه اولیه سهام آلومینا طی مهرماه آینده در بورس تهران


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، از واگذاری برخی شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سهام شرکت آلومینا طی مهرماه امسال در بورس عرضه می‌شود.


واگذاری سهام تودلی ایران خودرو و سایپا با دو پیش‌شرط!


رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین اعلام کرد که مراحل واگذاری سهام تودلی ایران‌خودرو و سایپا شامل خگستر، وساپا و ورنا به پایان رسیده است و دولت ۵ درصد سهام ایران‌خودرو و ۱۷ درصد سهام سایپا را با دو پیش شرط مهم واگذار می‌کند.


به گفته وی، واگذاری‌ها قطعی است و خودروسازان را متحول می کند. همچنین قیمت این سهام، بالاتر از ارقام اعلام شده است.


قربان‌زاده، پایان قیمت‌گذاری دستوری و اجرای نظام راهبردی صنعت خودرو را تا پایان امسال اعلام کرد.


مخالفت یک نماینده مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا


لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس، تصریح کرد: در کجای دنیا فروش خودرو از طریق مزایده انجام می‌شود؟ این یک شارلاتانیزم جدید در حوزه خودروسازی برای افزایش قیمت خودرو است.


وی گفت: دولت نمی‌تواند در چارچوب قانون قیمت خودرو را افزایش دهد، به همین خاطر آن را در بورس عرضه می‌کند تا قیمت را در آنجا بالا ببرد. متاسفانه وزیر هم متوجه این موضوع نیست!


توضیح مدیرعامل فرابورس در افشای ناقص اطلاعات سرخابی‌ها روی کدال


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس، با اشاره به افشای ناقص اطلاعات سرخابی‌ها، تصریح کرد: از آن‌جایی‌که قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس هنوز در سازمان لیگ ثبت نشده است، ریز قراردادها افشا نشد و تنها مجموع مبالغ قراردادها روی کدال به نمایش درآمد!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس رقم ۹۹۰۰ میلیارد تومان را با ارزش معاملاتی سهام به بیش از ۱۱۴۰۰ میلیارد تومان ثبت کرد. از این میزان، ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۸۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشت و به رقم ۳۳۱۵ میلیارد تومان رسید. طی این نقل و انتقالات، ۲۳۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های فزر، ونیرو و وغدیر اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای حکشتی، خودرو و خساپا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۴۸۷، ۱۹۶ و ۱۲۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۴.۰۹۵.۸۳ (۵۹۴۹.۵۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۸.۵۵۶.۱۳ (۱۷۷۱.۸۰-)


ارزش معاملات: ۳.۴۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثنفی: فولاد، فملی و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۳۰۵.۷۸ (۸۳.۸۴-)


ارزش معاملات: ۸.۱۲۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شراز، زاگرس و خدیزل


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0