همفکران
1400/07/27
15:43
گزارش بازار / خداحافظی با دلار ۴۲۰۰ تومانی؟

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی سبز بود و توانست ۱۲ هزار واحد معادل ۰.۸۷ درصد بالا برود و به یک میلیون و ۴۴۹ هزار واحد برسد. روند شاخص در طول روز صعودی بود و فقط در سی دقیقه آخر کمی کاهش پیدا کرد. شاخص هم وزن هم خود را با بازار هماهنگ کرده است و امروز توانست ۴۳۰۰ واحد معادل ۱.۱۱ درصد رشد کند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی سبز بود و توانست ۱۲ هزار واحد معادل ۰.۸۷ درصد بالا برود و به یک میلیون و ۴۴۹ هزار واحد برسد. روند شاخص در طول روز صعودی بود و فقط در سی دقیقه آخر کمی کاهش پیدا کرد. شاخص هم وزن هم خود را با بازار هماهنگ کرده است و امروز توانست ۴۳۰۰ واحد معادل ۱.۱۱ درصد رشد کند. وغدیر، فولاد و فملی بیشترین نقش را در بالا رفتن شاخص کل ایفا کردند، به جز وغدیر چند دقیقه­ای صف خرید داشت دو نماد دیگر متعادل بودند. شپدیس، کالا و لپارس بیشترین اثر منفی را داشتند، از این بین شپدیس به لطف حقوقی­ها متعادل باقی ماند اما دو نماد دیگر صف فروش داشتند.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس افت ۱۰۷ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد داشت و به ۲۰ هزار ۳۰۶ واحد رسید این شاخص تمام روز نزولی بود تنها در دقایق آخر کمی تقویت شد. زاگرس، آریا و کگهر بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند و فرابورس، فجهان و دماوند بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۸۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و ارزش معاملات خرد نیز ۴۳۲۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

ابراهیم رئیسی دیشب در گفتگوی زنده تلویزیونی شرکت کرد و به موضوعات مهمی پرداخت. وی با اشاره به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: برای بررسی حذف ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است. این موضوع باید اصلاح شود. ما این کار را با غافلگیری دنبال نمی کنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد؛ و درباره بودجه افزود: بودجه ۱۴۰۱ باید بدون کسری واقعی بسته شود.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، از بررسی پیشنهاد پرداخت کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ به مردم در ستاد اقتصادی دولت خبر داد.

صندوق‌های دولتی

دارایکم امروز سبز بود، قیمت پایانی ۱.۸۸ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۲۰۵۴۰ ریال رسید ارزش ذاتی صندوق هم ۱۶۰۳۰۲ ریال شد. در سمت تقاضا ۲ کد حقوقی و در سمت عرضه هم ۲ کد حقوقی فعالیت داشتند آن‌ها ۶ درصد از معاملات را خریدند و ۲.۵ درصد از عرضه‌ها را بر عهده گرفتند تا ۴ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد داشته باشیم.

پالایشی یکم پالایش در بازه مثبت روز را شروع کرد و رفته رفته به صفر تابلو رسید. قیمت پایانی یک درصد بال رفت به ۷۲۸۱۰ ریال رسید اما ارزش ذاتی نسبت به دیروز کاهش پیدا کرد و ۹۷۲۴۰ ریال شد. حقوقی­ها حضور محسوسی در معاملات امروز نداشتند و تقریبا ۱۰۰ درصد خرید و فروش‌ها توسط حقیقی­ها انجام شد.

با ارزش‌ترین معاملات بورس

گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی و شیمیایی­ها بیشترین ارزش معاملات را میزبانی می‌کردند. نمادهای کمند، پالایش و کالا نیز بیش از همه خرید و فروش شدند.


کالا روز را در بازه منفی شروع کرد با وجود تلاش زیادی که برای ورود به بازه مثبت داشت اما خیلی زود تسلیم شد و به صف فروش رفت. از ۴۰ میلیون سهم معامله شده ۶ درصد توسط حقوقی­ها خریداری و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی­ها عرضه شد تا ورود ۷ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد داشته باشیم. کالا در شهریورماه سقف قیمتی جدیدی را تجربه کرد اما پس از آن بیش از ۳۴ درصد کاهش داشته است. این نماد به محدوده حمایتی مهمی نزدیک شده ست و احتمالا به زودی شاهد واکنش مثبت به آن باشیم.


بیشترین ورود و خروج پول


صندوق­های قابل معامله امروز هم بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و پس از او مخابرات و اطلاعات و ارتباطات قرار داشتند. حقوقی­ها نیز از فلزات اساسی، سرمایه گذاری­ها و فراورده­های نفتی حمایت کردند. اخابر، های وب و تنوین بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند و آریان، فملی و شبندر بیش از همه خروج پول داشتند.


اخابر به خاطر افشا اطلاعات متوقف شده بود و در این اطلاعیه که در سامانه کدال منتشر شده است اعلام کرد قصد دارد تعدادی از املاک خود را در از طریق مزایده به فروش برساند. در زمان بازگشایی ابتدا قیمت در بازه مثبت قرار داشت، کم کم عرضه‌ها رنگ تابلو را به قرمز تغییر دادند اما در یک ساعت آخر بازار خریداران پیدا شدند و با ثبت سفارش­های خود نماد را تا صف خرید مشایعت کردند. p/e اخابر ۳۲.۲ است که بیش از دو برابر میانگین گروه مخابرات و بیش از سه برابر میانگین کل بازار است. از ۷۰ میلیون سهم معامله شده ۸۴ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۹۷ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد تا ۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. اخابر از اوج قیمتی خود ۷۳ درصد ریزش کرده به تازگی وارد کانال بلند مدت خود شده است.


آریان امروز هم حمایت حقوقی­ها را با خود داشت. این نماد از کف قیمتی شروع به کار کرد و به لطف حقوقی­ها خیلی در صف فروش اسیر نشد. در آخرین دقایق قیمت رشد کرد و خود را به بازه مثبت رساند. از ۶۵ میلیون سهم معامله شده ۸۹ درصد را حقوقی­ها خریدند و ۷۰ درصد را حقیقی­ها عرضه کردند تا شاهد ورود ۷۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم




نمادهای مشکوک

تنوین، تایرا وزمین بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک ترین نمادها در بازه ۳۱ روزه هم شرنگی، فلوله و وزمین بودند.


تنوین در افشا اطلاعات دیروز خود اعلام کرد نتوانسته است بلوک ۵.۷ درصدی از شرکت بیمه نوین را در فرابورس بفروشد. امروز از صبح معاملات کم جانی داشت و به آرامی وارد بازه منفی شد؛ اما در آخرین دقایق بازار ناگهان تقاضا بالا رفت و قیمت را افزایش داد. از ۲۵ میلیون سهم معامله شده ۸۱ درصد توسط دو کد حقوقی عرضه و ۹۹ درصد توسط حقیقی خریداری شد تا ۱۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد داشته باشیم. p/e این نماد ۶.۸۷ است که کمتر از نصف میانگین گروه محسوب می‌شود. تنوین در نمودار هم وضعیت خوبی دارد و به تازگی به یک حمایت مهم واکنش نشان داده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی حآفرین و پیزد با ۵ درصد و شلعاب، دلقما وایران با ۴.۹۸ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد هم به لپارس و غشصفا با ۵ درصد و غصینو با ۴.۹۳ درصد افت اختصاص یافت.


حآفرین یکی از عرضه اولیه­های پر حاشیه بازار به شمار می‌رود و تقریبا نیمی از جهش قیمتی خود را پس داده است. امروز از صبح در صف خرید قرار داشت و حقوقی­ها با عرضه ۸۵ درصد از ۴ میلیون سهم معامله شده کمک کردند حجم مبنا زودتر پر شود. حقیقی­ها هم با خرید ۱۰۰ درصد از معاملات ۱.۵ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند.


لپارس در مرداد ماه به کف قیمتی یک ساله خود برخورد کرد و پس از آن ۱۸۶ درصد رشد کرد. این نماد امروز از صبح در صف فروش بود ۳ کد حقوقی با خرید ۸ درصد از ۱.۳ میلیون سهم معامله شده ۱.۶ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند اما صف فروش تکان نخورد. p/e لپارس ۲۳۵ اعلام شده است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار یکبار دیگر تلاش کرد تا از حمایت ۲۷ هزار تومانی فاصله بگیرد. هم اکنون هر دلار با ۰.۶۴ درصد رشد به ۲۷ هزار ۴۳۲ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید تا ۱۱۴۰۰ هزار تومان افت کرد و بعد از برخورد به کف کانال میان مدت خود کمی بالا رفت. هر سکه با ۱.۴۴ درصد رشد نسبت به دیروز با ۱۱ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا ۰.۷۷ درصد بالا آمده و خود را به ۱۷۷۷ دلار رسانده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟

انتهای خبر

0
0