همفکران
1400/11/09
15:15
گزارش بازار / تالاری سراسر سبز

شاخص کل بورس تهران نهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش حدود ۳۰ هزار واحدی (معادل ۲.۴۱ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت حرکتش را در مدار مثبت زد، به طوری که تنها دریکساعت ابتدایی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش حدود ۳۰ هزار واحدی (معادل ۲.۴۱ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت حرکتش را در مدار مثبت زد، به طوری که تنها دریکساعت ابتدایی بیش از ۲۰ هزار واحد رشد را به ثبت رساند. سپس تا انتها بدون لحظه ای توقف به حرکت در این مسیر ادامه داد و صعودی دلنشین را رقم زد.


فولاد، فملی و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. این شاخص سازان رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. کگاز، پکرمان و ثاباد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام باصف فروش امروز را به اتمام نرساندند، ولی در این میان کگاز و ثاباد با عرضه بیشتری مواجه بودند و با افت حدود ۳ درصدی به خط آخر رسیدند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا، زاگرس و صبا بیش از ۳۲۰ واحد رشد کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۳۵۴ کار خود را به پایان رساند. کوثر و اپرداز نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز جریان خروج نقدینگی های خرد متوقف شد و حدود ۱۱۴ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار گردید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۱۵ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

عزم دولت برای حمایت از بورس جدی است


محسن رضایی؛ معاون اقتصادی رییس‌جمهور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:


مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بورس که دو ماه پیش در ستاد اقتصادی دولت تصویب شده بود، مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد بندهایی از آن به مجلس ارسال و بقیه به وزرا ابلاغ شود.


ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بورس مصمم و هماهنگ است.



منابع ارزی ایران در بانک عراقی آزاد شد


وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به کلیه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.



آمریکا: مذاکرات وین به مرحله نهایی نزدیک می‌شود


جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه در پاسخ به سوالی درباره توقف چند روزه مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین درباره احیای این توافق خاطر نشان کرد : این رایزنی‌ها به مرحله نهایی نزدیک می‌شود. همان‌طور که می‌دانید راب مالی نماینده ویژه دولت در امور ایران نیز در حال بازگشت به واشنگتن است.


همه طرف‌ها با پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند تا در این مرحله مشورت‌های لازم را انجام دهند. در حال حاضر نیز من بیش از این نمی‌توانم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم



واریز سود ۶۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان سال


رئیس سازمان خصوصی‌سازی: سود سهام عدالت سال ۹۹ تا پایان سال جاری به حساب سهامداران پرداخت می‌شود و رقم محاسبه شده برای هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان است.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و فراز اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



طی امروز محصولات شیمیایی پرچمدار جذب بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل برخلاف هفته های اخیر، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز فولاد و وکبهمن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و میدکو و پاکشو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران در دومین هفته معاملاتی بهمن ماه، با رشد یکپارچه قیمت ها و با نمایی تماما سبز آغاز بکار کرد. به این تریتب طی روز جاری شاهد مثبت معامله شدن بیش از ۸۰ درصد از نماد های معاملاتی بودیم.


امروز کوچک و بزرگ در راس توجه سهامداران بودند. شاخص کل که در نیمه پایین کانال ۱.۲ میلیون واحدی جاخوش کرده بود، دوربرگردان را دور زد و مجددا در مدار صعودی قرار گرفت. به طوری که امروز خود را به یک قدمی ۱۲۶۰ هزار واحد رساند.


نکته حایز اهمیت دیگر مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی ها بود که بعد از ۴۰ روز رقم خورد و همچنین حجم عظیمی از پول های پارک شده در پارکینگ صندوق‌ها نیز خارج گردید.


همچون روز چهارشنبه، دو صنعت نفتی و شیمیایی پرچم لیدری بازار را بر عهده داشتند و با ثابت قدمی در این مسیر صعودی دیگر صنایع را نیز با خود همراه کردند.


تمامی بزرگان و شاخص سازان اعم از لیدرهای پالایشی، خودرویی، فلزی، پتروشیمی و.... رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با خریدارانی که تا آخرین لحظه در صف ایستادگی کردند، امروز را به پایان رساندند.


شپنا که در آخر هفته گذشته افزایش سرمایه ۳۶ درصدیش از محل سود انباشته بروی کدال نشست، امروز به قیمت ۵۶۴ تومان رسید. دیگر غول های پالایشی نظیر شتران، شبریز و شبندر هم کل روز را در سقف قیمتی معامله شدند.


وبصادر در غیاب دو لیدر دیگر بانکی، خوش درخشید و در قیمت ۱۸۲ تومان با صف خرید به خط آخر رسید.


صنعت خودرو همسو با جو مثبت حاکم بر کلیت بازار بود و معاملاتی تماما سبز پوش با برتری خریداران را به نمایش گذاشت. ایران خودرو به ۱۹۸ تومان و خساپا به ۱۵۷ تومان رسید.


در صنعت فلزات اساسی نیز شاهد رشد قیمتی تمام نمادها بودیم. فولاد در قیمت ۱۰۴۱ تومان از حرکت باز ایستاد و فملی با رشد ۵ درصدی به ۶۸۸ تومان رسید.



با توجه به زیان فراوانی که طی یکسال و نیم اخیر به سهامداران تحمیل شده است، بنابراین چندروز سبز بودن نمی‌تواند این تلخی را از بین ببرد. باید دید که وعده های حمایتی رییس جمهور و همچنین وزیر اقتصاد در اخیر به کجا می رسد؛ به واقعیت میپیوندد یا در حد وعده باقی می ماند...




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای ثنظام، فنرژی و ولانا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ثنظام، فنرژی و وکبهمن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


ثنظام و فنرژی چند ماهی است که معاملاتشان در تسلط فروشندگان است، به طوری که نمادهای مذکور تنها طی یکماه گذشته بیش از ۴۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند. این دو نماد اگرچه امروز هم در کف قیمتی پشت سر گذاشتند اما حجم خوبی خوردند. طی امروز در این دو نماد حدود ۵ میلیون برگه سهم جا به جا شد که برای خودشان رقم قابل توجهی محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دفارا با ۴.۳۶ درصد، دسینا با ۴.۰۴ درصد و وساشرقی با ۳.۹۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخوز با ۹.۷۹ درصد، وسرضوی با ۴.۹۷ درصد و وسفارس با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز چهارشنبه افزایش ۸۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۲۱۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان رسید.


انس طلا به محدوده ۱۷۹۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0