همفکران
1401/06/15
10:28
برجام با بورس چه می کند؟ مروری بر وقایع بازار در سال ۹۲

سال ۹۲ سال بسیار مهمی برای وضعیت سیاسی کشورمان و همچنین بازار سرمایه بود. به طوری که صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی وقت سال ۹۲ را سال فتح قله های سیاسی دانست ...


سال ۹۲ سال بسیار مهمی برای وضعیت سیاسی کشورمان و همچنین بازار سرمایه بود. به طوری که صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی وقت سال ۹۲ را سال فتح قله های سیاسی دانست. در آن سال ایران و اعضای ۱+۵ به توافقی رسیدند که برجام نام گرفت. اتفاقات مثبت سیاسی که نتایج قابل توجهی در بورس نیز گذاشت. به طوریکه شاخص کل بورس در سال ۹۲ حدود ۱۳۰ درصد رشد کرد و از محدوده ۳۹ هزار واحد به ۸۹ هزار واحد صعود کرد. اگرچه تحولات سیاسی پی از آن موجب شد تا بازار سرمایه حدود ۵ ماه وارد رکود نفسگیر و کسالت آوری شود اما خبرهای مثبت سیاسی در آن سال موجب رشد ارزش بازار کلیه صنایع بازار شد.


در سال ۹۲ بازدهی همه صنایع مثبت بود. صنعت فنی و مهندسی با ۴۴۸ درصد رشد صدرنشین کلیه صنایع شده بود و صنعت محصولات کاغذی با کسب ۴۳۶ درصد بازدهی مثبت در مقام دوم نشسته بود و صنعت کانی غیرفلزی که ۳۷۴ درصد بازدهی داشت، به جایگا سوم رسید.




از مجموع ۴۳۵ نمادی که در سال ۹۲ در بازار سرمایه معامله شده بود فقط ۱۷ سهم افت قیمت داشت و بجز ۱۱ سهمی که بدون بازدهی ماندند ۴۰۷ سهم دیگر موفق به رشد قیمت شده بودند. به بیان دیگر ۹۴ درصد از شرکتها در سال ۹۲ و تحت تاثیر خبرهای برجامی سهامداران خود را منتفع کرده بودند و جالبتر آنکه بیش از ۱۰ درصد از شرکتها موجب رشد بالغ بر ۴۰۰ درصدی ثروت سهامداران خود شده بودند.


حتی ۶ سهم شوش، غشوکو، غالبر، کرمان، کاذر و کپارس با بازده یک هزار تا بیش از سه هزار درصدی همراه شده بودند.



آن ۱۷ سهمی که در آن سال تاریخی بورس متحمل افت قیمت شده بودند شامل معیار، چبسپا، کایتا، فبیرا، ساذری، فالوم، بایکا، ومشان، بتک، ودی، سفار، ثنظام، ثاصفا، قجام، سباقر و ولانا بودند.


انتهای خبر

0
0