همفکران
1400/04/22
15:06
گزارش بازار / رکورد ارزش معاملات شکسته شد+ نمودار

تلاش شاخص کل بورس تهران برای عبور از مقاومت ناکام ماند. سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل پس از رسیدن به یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحد نزولی شد. ۵ دقیقه اول، بازار منفی بود اما بعد تا حدود ساعت ۱۰ شاخص صعودی شد و سپس کاهشی شد و افت شاخص تا نزدیکی صفر روزانه ادامه داشت. حدود ساعت ۱۲ کمی رشد کرد ولی دوام نیاورد و وارد بازه منفی شد و ۴۰۰ واحد معادل ۰.۰۳ درصد را از دست داد و به یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز روند مشابه شاخص کل داشت اما افت بیشتری را تجربه کرد و با از دست دادن ۳۱۶ واحد معادل ۰.۰۸ درصد روز را تمام کرد.

به گزارش همفکران تلاش شاخص کل بورس تهران برای عبور از مقاومت ناکام ماند. سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل پس از رسیدن به یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحد نزولی شد. ۵ دقیقه اول، بازار منفی بود اما بعد تا حدود ساعت ۱۰ شاخص صعودی شد و سپس کاهشی شد و افت شاخص تا نزدیکی صفر روزانه ادامه داشت. حدود ساعت ۱۲ کمی رشد کرد ولی دوام نیاورد و وارد بازه منفی شد و ۴۰۰ واحد معادل ۰.۰۳ درصد را از دست داد و به یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز روند مشابه شاخص کل داشت اما افت بیشتری را تجربه کرد و با از دست دادن ۳۱۶ واحد معادل ۰.۰۸ درصد روز را تمام کرد.کگل، ومعادن و نوری بیشترین اثر مثبت و فملی، شستا و جم بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند


در فرابورس اوضاع امیدوار کننده بود. با اینکه شاخص کل فرابورس روز پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشت اما در پایان روز در بازه سبز رنگ باقی ماند و با رشد ۰.۴ درصدی معادل ۶۶ واحد به ۱۸ هزار و ۹۴۸ واحد رسید. دی، مارون و کگهر بیشترین تاثیر مثبت و آریا، وهور و شگویا بیشترین اثر منفی را در بازار داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه رکورد ارزش معاملات خرد با ۷۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و ۵۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس کاهش داشت و ۶۱ هزار میلیارد ریال شد ارزش دلاری بازار نیز افزایشی بود و به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید. امروز ۹۲ نماد در صف خرید و ۱۰۵ نماد در صف فروش بودند. در واقع تعداد صفوف فروش نسبت به دیروز ثابت اما صفوف خرید افزایش پیدا کرده است.



صندوق های دولتی


دارایکم با وجود اینکه در ارزش ذاتی خود رشد دات اما با کاهش قیمت پایانی روبرو شد و ۱.۱۱ درصد را از دست داد. ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۴۸۹۹ ریال رسید. حقوقی ها با خرید ۱۳ درصدی تحرکات مشکوکی از خود نشان دادند و ۹ میلیارد تومان پول حقوقی وارد سهم کردند.


پالایش هم در ارزش ذاتی خود رشد داشت ولی در قیمت پایانی افت چندانی نکرد. ارزش ذاتی صندوق به ۷۷۹۹۱ ریال رسید. حقوقی های این صندوق هم مشکوک بودند و ۸.۵ درصد از معاملات را خریدند و ۹ میلیارد تومان پول به صندوق تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها، بانکی ها و انبوه سازان بیشترین حجم معاملات را در گروه خود داشتند. در بین نمادها وپارس، وتجارت و خودرو بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


وپارس روز را با صعود آغاز کرد و حتی چند دقیقه ای هم در صف خرید بود؛ اما با نزولی شدن شاخص کل این نماد هم افت کرد هرچند به بازه منفی وارد نشد. نکته جالب در این نماد اعلام سود صفر ریال برای هر سهم است. حقوقی ها با خرید ۲۳ درصد از ۴۰۵ میلیون سهم معامله شده امروز ۱۹ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



سرمایه گذاری ها، کانی های فلزی و دارویی ها بیشترین پول حقیقی را جذب کردند اما بانکی ها، فلزات اساسی و فراورده های نفتی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها. ومعادن، وگستر و ثنوسا بیش از همه مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند و وتجارت، شستا و وپارس در بالای فهرست خرید حقوقی ها بودند.


ومعادن روز را در بازه منفی آغاز و تا صف خرید پیش رفت. صف خرید این نماد چندان پایدار نبود و چند بار عرضه شد و دوباره تشکیل شد. با اینکه حقوقی ها در سمت خریدار مشارکت ۲۳ درصدی داشتند اما عرضه ۶۱ درصد از ۱۱۲ میلیون سهم معامله شده موجب ورود ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


وتجارت چند روزی است در حمایت حقوقی ها است. امروز هم حقوقی ها تلاش کردند نماد را در صفر تابلو نگه دارند. البته در دقایقی کنترل از دستشان خارج شد و افت قیمت زیادی رخ داد. از ۳۴۴ میلیون سهم معامله شده حقوقی ۷۰ درصد در سمت تقاضا و ۲۱ درصد در سمت عرضه حضور داشتند و ۴۴ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند.




نمادهای مشکوک


ثنوسا و فن آوا مشکوک ترین نمادهای بازار در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بودند.


ثنوسا حرکت خود را از صف فروش شروع کرد و خود را به بازه مثبت رساند. از بهمن ماه سال ۹۹ حجم معاملات این نماد کاهش چشمگیری پیدا کرده و بود اما دیروز و امروز این حجم رشد کرده است و نماد مورد توجه خریداران قرار گرفته است. از ۲۱۲ میلیون سهم معامله شده ۱۲ درصد را حقوقی ها عرضه کردند و در سمت خرید حضور خاصی نداشتند. در نتیجه ۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به نام دی با ۲۶.۳ درصد، پارتین با ۵.۱۴ درصد خورد و حپارسا، فگستر، حسیر و لطیف به طور مشترک با ۵ درصد رشد در رتبه سوم ایستادند. بدترین عملکرد امروز هم به شتولی با ۸.۹۱ درصد، کفرآور با ۵ درصد و شفارس با ۴.۶۹ درصد تعلق داشت.


در فیلتر بیشترین بازدهی روزانه، نماد میدکو با رشد ۴۱۱۵ درصدی خود نمایی می کند؛ اما بررسی ها نشان داد این رشد فوق العاده به خاطر انتقال به تابلو اصلی بورس است و عملا قیمت افزایش نداشته است.


دی از مجمع عمومی برای افزایش سرمایه برگشت و توانست ۳۶ درصد جهش کند. هرچند کمی بعد برای فروش آن در بازه مثبت ۲۳ درصد صف فروش ۵۴۴ میلیون سهمی تشکیل شد. کنترل نماد در دستان حقیقی ها بود و حقوقی ها تنها یک درصد در سمت فروش و کمی بیش از یک درصد در سمت خریدار فعالیت کردند.


شتولی به خاطر اظهار نظر نکردن حسابرس شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد با ۱۹.۶۳ درصد افت معامله شد؛ اما به دلیل پایین بودن حجم معاملات قیمت پایانی تنه ۸.۹۱ درصد افت کرد. تمام معاملات امروز بین چند کد حقیقی انجام شد و حقوقی ها هیچ نقشی بازی نکردند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۷۸ درصد افت کرد و به ۲۴ هزار ۷۶۹ تومان رسید. احتمالا به زودی دلار را در ارتفاع ۲۴۴۰۰ تومان ببینیم.


سکه طرح جدید نیز افت ۰.۷۶ درصدی داشت و به ۱۰ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان رسید. احتمالا هر سکه به ۱۰۴۰۰ هزار تومان هم برسد.


انس طلا نسبت به دیروز ۰.۱۸ درصد رشد داشته است به ۱۸۰۸ دلار رسیده. در صورت ادامه رشد گام بعدی ۱۸۳۰ دلار خواهد بود.



انتهای خبر

0
0