همفکران
1400/10/21
16:18
گزارش بازار / قدم های لرزان

شاخص کل بورس تهران در ۲۱امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با رشد ۱۹۰۰ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد آرام گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و در یکساعت آغازین توانست بیش از ۵ هزار واحد به جلو گام بردارد. اما در آستانه پایان نیمه اول...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۱امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با رشد ۱۹۰۰ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد آرام گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و در یکساعت آغازین توانست بیش از ۵ هزار واحد به جلو گام بردارد. اما در آستانه پایان نیمه اول، با عقب نشینی خریداران و فزونی عرضه مواجه شد و روندی نزولی گرفت. هرچند بیش از ۳ هزار واحد را از دست داد اما به کمک بزرگان (به ویژه خودرویی ها) حفظ ظاهر کرد و مثبت ماند.


شاخص هموزن هم با اینکه به موجب عرضه ها از ارتفاعش کاسته شد و چند قدم به عقب بازگشت، اما در نهایت با رشد ۱۳۰۰ واحدی سبزپوش به خط آخر رسید.


فولاد، خودرو و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام با صف خرید امروز را به پایان نبردند. اما خودرو در این میان پرتقاضاتر بود و با رشد ۳.۳ درصدی به نسبت روز گذشته، به خط پایان رسید. فارس، شپدیس و تاپیکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند، اما در دقایق آخر تا محدوده منفی دو درصد پایین آمدند. در این میان تاپیکو با عرضه بیشتری مواجه بود.


فرابورس که امروز حدود ۴۰ دقیقه قطع شد و در ادامه معاملاتش در ساعت ۱۳:۱۵ پایان یافت، امروز را سبزپوش ماند و با بیشترین تاثیر پذیری مثبت از نمادهای آریا و سمگا، حدود ۴۸ واحد رشد را رقم زد و به ۱۸ هزار و ۶۵ واحد رسید. در مقابل مارون و شجم بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۵۳ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



بررای چندمین روز متوالی صندوق های قابل معامله پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی سهامداران خرد بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و خودرویی ها بود. در بین نمادها نیز فالوم بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و میدکو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز هم بازار با اقبال به صنایع برجامی نظیر خودرو و بانک آغاز به کار کرد، اما با این تفاوت که موج سبز تقاضا از همان ابتدا به باقی گروه ها نیز سرایت کرد و علاوه بر سبزپوشی نماگر ها، عمده نماد های بازار در روندی صعودی قرار گرفتند. البته این مثبت ها تا پایان بازار پابرجا نماند و در یکساعت پایانی عرضه ها شیبی صعودی گرفتند و خریداران پاپس کشیدند، به طوری که برخی از بزرگان از سقف قیمتی فاصله گرفتند و برخی به صفر تابلو رسیدند.


خودرویی ها امروز هم پرطرفدارترین صنعت بازار بودند. خگستر و خودرو از جمله نمادهایی بودند که صف خرید را تجربه کردند ولی در نهایت متعادل شدند به طوری که خگستر به ۳.۵+ و خودرو به ۲.۲+ رسید. خساپا هم تا مثبت ۴ درصد پیش رفته بود اما سوار بر امواج عرضه تا صفر تابلو عقب نشست و در قیمت ۱۶۹ تومان به خط پایان رسید.


بانکی ها نیز امروز با برتری خریداران به میدان آمدند. لیدرهای این صنعت نظیر وبملت، وتجارت و وبصادر با اقبال سهامداران تا حوالی ۴+ هم بالا آمدند ولی در نهایت به موجب فزونی عرضه کمی به عقب برگشتند. وتجارت و وبصادر به بسته شدن در مرز صفر معاملاتی رضایت دادند ولی بانک ملت با رشد ۳ درصدی در قیمت ۳۳۱ تومان امروز را به پایان برد. بانک سامان نیز بیشتر روز را در صف خرید سپری کرد و در آخر در یک قدمی سقف قیمتی متوقف شد.


بزرگان دیگر ، چون فملی و فولاد و شپنا و شبندر و شتران نیز در مجموع حال و هوای مثبتی داشتند و تا محدوده های بالغ بر ۲ درصد بالا آمدند، اما این ها هم در یکساعت پایانی ترجیح دادند همرنگ جماعت شوند و تا صفر تابلو عقب نشینی کنند. شبندر اما موضع خود را در مدار مثبت یک درصدی حفظ کرد و در قیمت ۶۴۲ تومان از حرکت باز ایستاد.


شرایط در کوچک های بازار هم به همین منوال، متعادل و مثبت بود و تقاضا در گروه هایی چون حمل و نقل، غذایی و زراعتی و ... بیشتر حس می شد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای فالوم و واحصا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


فالوم از اوایل آذر ماه با برتری فروشندگان معاملاتش دنبال شده، به طوری که تنها طی یکماه گذشته افت ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است. نماد مذکور امروز نهایت تلاشش را در جهت رهایی انجام داد و حتی تا محدوده مثبت ۱.۵ درصد بالا آمد. اما در آخر خریداران مغلوب شدند و این نماد با صف فروش به کارش پایان داد. در این میان حجم معاملات امروز فالوم نکته حائز اهمیتیست، چرا که بیش از ۱۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که برای این نماد رقم قابل توجهی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۴.۰۴ درصد، خلنت با ۳.۹۴ درصد و تکشا با ۳.۱۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سیلام با ۵ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسرضوی با ۴.۹۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۱۴۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۷ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۰۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0