همفکران
1400/10/09
16:29
گزارش بازار / مچ اندازی با مقاومت ها

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، با افت ۲۵۵۰ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد مجددا به سطح ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی بازگشت. این شاخص بورسی نیمه اول را در مدار مثبت سپری کرد و توانست با رشد حدود هزار واحدی تا مرز نیمه دوم پیش برود. ولی علیرغم تلاش زیادش...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، با افت ۲۵۵۰ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد مجددا به سطح ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی بازگشت. این شاخص بورسی نیمه اول را در مدار مثبت سپری کرد و توانست با رشد حدود هزار واحدی تا مرز نیمه دوم پیش برود. ولی علیرغم تلاش زیادش موفق نشد در بالای کانال ۱.۴ میلیونی ایستادگی کند و نیمه دوم معاملات را تماما نزولی پشت سر گذاشت. در مجمع در طول نخستین هفته معاملاتی زمستان تغییر قابل توجهی شامل حال شاخص نشد و در همان حوالی ۱۴۰۰ متوقف شد و به تعطیلات رفت.


بازهم خریداران در کوچک ها فعال تر بودند به طوری که شاخص هموزن بیشتر روز را صعودی بود و تا ۲۰۰۰ واحد رشد را تجربه کرد. اما در یکساعت پایانی به موجه فزونی عرضه از ارتفاعش کاسته شد و به ۷۴۰ واحد رشد رضایت داد.


وبملت، وامید و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام با صف خرید روز را به پایان نبردند اما دو غول بانکی از پرطرفدارهای امروز بازار بودند. فولاد، فارس و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و متعادل منفی امروز را به پایان بردند. البته در این میان فملی از تقاضای بهتری برخوردار بود و توانست در محدوده صفر تابلو خود را نگه دارد.


فرابورس نیز با بیشترین تاثیر پذیری از بپاس، فرابورس و غصینو، تن پوش سبزش را حفظ کرد و با رشد محسوس ۶ واحدی به ۱۸ هزار ۸۳۶ واحد رسید. در مقابل صبا، شجم و شگویا بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار روز گذشته ۴۳۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی های بازار صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

بایدن و پوتین احتمالا امروز در تماس تلفنی درباره مذاکرات برجام رایزنی خواهند کرد


یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که احتمال دارد روسای جمهوری آمریکا و روسیه در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.


این مقام کاخ سفید با اشاره به ادامه مذاکرات وین گفت که آمریکا با متحدان اروپایی خود و روسیه همکاری «نزدیک» و «سازنده» دارد.



وزیر صنعت، معدن و تجارت: یارانه دارو حذف نخواهد شد


سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت:


یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی می‌رود که این یارانه از طریق شرکت های بیمه به مردم پرداخت شود.


ما موضوعی به نام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می کند، به مصرف کننده پرداخت شود.


در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.



مذاکرات وین موقتا متوقف شد


دور هشتم مذاکرات وین به دلیل فرا رسیدن سال نوی میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ برای یک تنفس سه روزه، از ظهر امروز به طور موقت متوقف می شود. گفت‌وگوها تا ظهر امروز پنج‌شنبه ادامه دارد و تا روز یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو، تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و چند رشته ای ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خپارس خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



طی روز چهارشنبه صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین مقدار پول از سوی سهامداران خرد بود. ولی در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از دو صنعت فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها بود. در بین نمادها نیز سمازن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و وتوصا و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار دیروز شروع نسبتا خوب و متعادلی داشت اما در نیمه دوم با عقب نشینی خریداران و فزونی فروشندگان مواجه شد. البته در روزهای گذشته بازار در قیمت های منفی، بویژه در بزرگان، خریدار داشت اما بازار روز گذشته خریدار قوی ای برای منفی هایش نداشت. همین امر مزید بر علت شد تا خیلی از سهم ها به دامنه منفی تر بروند و منفی تر معامله شوند. این موضوع در شرکت های وابسته به دلار ۴۲۰۰، پتروشیمی ها و دارویی ها مشهود تر بود.


در دارویی ها حجم عرضه ها بیشتر بود و عمده شرکت های حوزه دارو معاملات خوبی نداشتند. البته دراین میان استثناهایی نظیر دفرا وجود داشت که چندروزی است مورد اقبال خریداران قرار گرفته و از ابتدای صبح صف خرید داشت. داروسازی اکسیر نیز به ۴ هزار و ۶۰ تومان رسید و به نظر میرسد علیرغم گزارش ماهانه نه چندان جذابش، کماکان یکی از از ارزنده ترین های گروه است و طبق انتظار تحلیلگران پیش میرود.


شپدیس بعد از مجمع و تقسیم سود ۱۳۵۰ تومانی، روز چهارشنبه بازگشایی شد. البته چون معاملات آن روی ۳.۵ منفی مچ شد مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت و بازگشایی دوم آن به شنبه موکول شد.


در بقیه پتروشیمی ها عرضه ها نسبتا بیشتر از روزهای گذشته بود، هلدینگ خلیج فارس به ۱۱۰۰ تومان برگشت و پترول ۲۴۰ تومانی شد. هلدینگ های پتروشیمی همچون تاپیکو و پترول و خلیج فارس نیز معاملات منفی ای داشتند.


در صنعت چند رشته ای ها ، وغدیر در ۱- بسته شد. دراین گروه وامید معاملات خیلی خوبی داشت و توانست در محدوده مثبت دو درصدی معامله شود.شستا که پرچمدار بیشترین ارزش معاملات طی روز قبل بود، در پایان روز در قیمت ۱۰۹۷ تومان متوقف و راهی مجمع عمومی فوق العاده شد.


فلزات اساسی ها نیز با برتری فروشندگان دنبال شدند. فولاد که به ۱۱۰۰ تومان رسیده بود، اخر بازار منفی ۲.۶ درصدی خورد. تقریبا در همه نمادهای بزرگ بازار به ویژه فلزات اساسی ها آخرین قیمتشان، پایین تر از قیمت پایانی بود.


در مجموع دیروز صنعت بانک عملکرد متفاوت تری داشتند و از مهم ترین گروه ها به حساب می آمدند که تقریبا از همان اوایل بازار مورد توجه قرار گرفتند. بانک ملت به صف خرید رسید و صف خرید آن چند دقیقه ای پابرجا بود. ولی بعد از آن عرضه های حقیقی منجر شد قیمت سهم کاهش یابد و انتهای بازار در قیمت ۳۱۸ تومان بسته شود. بقیه نمادهای گروه نیز با اقبال خوبی روبه رو شدند.


نخستین هفته زمستانی ۱۴۰۰، نسبتا گرم آغاز شده و امید به بهبود ، بازار را زنده کرده است.


بازار این هفته در مجموع شرایط خوبی داشت و امیدوار کننده بود. امیدواریم روزهای بعد هم بهتر ازاین هفته دنبال شود; چه در حجم و چه در اخبار و...، به طوری که در نهایت منجر به رشد قیمت ها گردد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه سنوین، سمازن و حرهشا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سمازن، وسالت و وتوصا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سمازن نیمه اول معاملات دیروز را عمدتا در سقف قیمتی روزانه سپری کرد. با شروع نیمه دوم و جو منفی که کلیت بازار را در بر گرفته بود این نماد نیز کمی نزولی شد و تا محدوده مثبت ۲ درصد پایین آمد. در آخر سمازن توانست با رشد ۴.۵ درصدی قیمت پایانی به خط پایان برسد. ناگفته نماند که نماد مذکور طی چندوقت اخیر معاملات متعادل و مثبتی داشته و توانسته در یکماه گذشته بیش از ۱۲ درصد بازدهی به همراه داشته باشد. این نماد سیمانی امروز نیز حجم خوبی خورد و بالغ بر ۱۹ میلیون برگه سهم در آن جابه جا شد که بیشترین حجم رقم خورده طی سال جاریست.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قهکمت با ۴.۵۶ درصد، قلرست با ۴.۳۸ درصد و قشهد با ۳.۵۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسصفا با ۴.۹۴ درصد، کساوه با ۴.۹ درصد و وسخوز با ۴.۸۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار همچنان در کانال ۲۹ تومانی نوسان می کند و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزارو ۹۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۶۳ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۰۳ دلار رسید.




انتهای خبر

0
0