همفکران
1401/07/09
08:41
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول مهر؛ شروعی به شدت منفی اما پایانی متعادل و سبز ...

این هفته فقط سه روز کاری داشتیم. با وجود این که در نخستین روز هفته بازار سرمایه با افت شدید مواجه شد اما طی دو روز معاملاتی پایانی شرایط تغییر کرد و روندها رو به بالا تغییر کردند ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول مهر؛ شروعی به شدت منفی اما پایانی متعادل و سبز، رشد ۵ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل، کشیده شدن ترمز اصلاح بازار


این هفته فقط سه روز کاری داشتیم. با وجود این که در نخستین روز هفته بازار سرمایه با افت شدید مواجه شد اما طی دو روز معاملاتی پایانی شرایط تغییر کرد و روندها رو به بالا تغییر کردند.


در هفته اول مهر ماه میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۲،۲ همت رسید که نسبت به هفته قبل ۵ درصد رشد داشت. این هفته وضعیت شاخص ها هم مطلوبتر از هفته قبل بود. شاخص کل که در هفته پایانی شهریور ماه ۲،۴ درصد نزول کرده بود این هفته تنها ۶ دهم درصد اصلاح شد. شاخص هموزن نیز در حالی این هفته ۸ دهم درصد کاهش داشت که در هفته قبل متحمل افت ۲،۳ درصدی شده بود.


در نخستین هفته از نیمه دوم سال جاری ۸۳ درصد از صنایع بازار با افت ارزش مواجه شدند. بیشترین بازدهی منفی مربوط به صنعت فعالیتهای فرهنگی و ورزشی با ۶،۶ درصد بود. صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۵،۳ درصد و چاپ با ۴،۱ درصد دومین و سومین صنعت با بیشترین بازدهی منفی بودند. اما صنایع وسایل ارتباطی، خودرو و ساخت قطعات و سایر واسطه گریهای مالی موفق به کسب بازدهی حدود ۲ درصدی شدند.




از مجموع ۶۸۰ نمادی که این هفته در بازار سرمایه معامله شدند ۷۵ درصد از آنها افت قیمت داشتند. بجز نمادهای اکالا، تکالا، نکالا، نبورس و کبورس که این هفته بازگشایی شدند و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افت قیمت داشتند، نمادهای اسیاتک، وآذر، انرژی۱، ثامان، ممسنی، حپترو، فگستر و غپاک با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. اما در مقابل ۱۶۹ نماد این هفته رشد قیمت داشتند که در راس آن ها ولشرق، ختور، گکوثر، اتکاسا، غپینو، گدنا و شلیا قرار داشتند.



شنبه؛ خروج پول خرد از بازار باز هم شتاب گرفت


رنگ قرمز به حدی غالب بود که حدود ۹۵ درصد از نمادها در محدوده های منفی بودند. فولاد، فملی، شپنا و فارس عمده ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در انتها، شاخص کل ۲ درصد و شاخص هموزن ۲،۳ درصد افت کردند. تراز پول خرد منفی ۶۲۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات بیش از ۲،۵ همت بود.


وزیر خارجه هلند در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق در وین، بر آمادگی کشورش برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه کویت دیدار کرد. رییس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه(سوم مهرماه) هفته جاری در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین پایتخت اتریش می‌شود. رییس سازمان انرژی اتمی وارد وین شد. مهدی طغیانی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و بزودی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.


ارزهای دیجیتال با نوسانات جزئی همراه شدند. بیت کوین همچنان در کانال ۱۹ هزار دلاری است.


دلار آزاد همچنان در محدوده ۳۱،۷۰۰ تومان داد و ستد شد.


دوشنبه؛ چرخش رویه بازار


بازار نسبت به روزهای قبل وضعیت متفاوتی داشت. بیش از نیمی از سهم ها رنگ سبز بر تن کردند. حتی برخی از خودرویی ها مانند خساپا و خودرو صف خرید هم شدند. عمده ترین دلیل این موضوع را می توان ممنوعیت بازارگردان ها از انجام معامله در سمت فروش دانست. در انتها، شاخص کل بیش از ۶ هزار واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد ۲،۱ همت و تراز پول خرد منفی ۱۱۹ میلیارد تومان شد.


رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز به کار شصت و ششمین کنفرانس عمومی این نهاد خبر داد. مشاور امنیت ملی آمریکا گفت به دنبال حل ‌و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران هستیم. مرندی گفت ایران پیش از امضای توافق تضمین می‌خواهد. امیر قطر و صدر اعظم آلمان بر اهمیت حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تاکید کردند.


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: در آستانه نشست شورای وزیران خارجه، اتحادیه اروپا به بررسی همه گزینه‌های در اختیار خود برای پاسخ به مرگ مهسا امینی و همچنین نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به اعتراضات پس از آن ادامه خواهد داد.


دلار آزاد بدون تغییر ملموسی نسبت به روزهای قبل در محدوده ۳۱،۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان باقی ماند.


چهارشنبه؛ ورود نقدینگی خرد نو به بازار


برای دومین روز پیاپی رشد قیمت بزرگان بازار ادامه داشت. حدود ۸۰ درصد از نمادها مثبت بودند. در انتها، شاخص کل بالغ بر ۱۲ هزار واحد و شاخص هموزن بیش از ۴ هزار و ۴۶۰ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد بیش از ۲ همت بود و تراز پول خرد بیش از مثبت ۵۰ میلیارد تومان شد.


طبق آمار اوپک و کپلر، از زمان امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، صادرات نفت ایران به این کشور از روزانه ۷۸ به ۶۱۷ هزار بشکه رسیده و تقریبا ۸ برابر شده است. وزیر خارجه عراق اعلام کرد ایران و عربستان می توانند به مذاکرات خود در بغداد ادامه دهند تا روابط دو جانبه را عادی و اختلافات خود را حل کنند.


خبرگزاری ایسنا نوشت دولت از ابتدای امسال ۸۷ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل پرداخت کرده و کل تعهدات باقی‌مانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشرشده در سال‌های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان است. بدین ترتیب بدهی های دولت بابت اوراق نصف شد. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد: گفت پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات انجام شده و ما معتقدیم که توافق دست یافتنی است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند. ما اعتراض مسالمت آمیز را حق مردم می دانیم، اما اعتراض مسالمت متفاوت از آشوب و بر هم زدن نظم عمومی کشور است.


برخلاف دیروز، ارزهای دیجیتال با افت نسبی مواجه شدند. بیت کوین که روز گذشته وارد کانال ۲۰ هزار دلاری شده بود، امروز در محدوده ۱۸ هزار و ۷۰۰ دلاری داد و ستد می شود.


دلار آزاد در محدوده ۳۱،۸۰۰ تومان داد و ستد شد.





انتهای خبر

0
0