همفکران
1400/09/08
16:28
گزارش بازار / بی سرانجام

شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۴۱۰۰ واحد معادل ۰.۳۱ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی که در یکساعت ابتدایی رشد حدود ۲ هزار واحدی را تجربه می کرد، با مغلوب شدن خریداران در روندی نزولی قرار گرفت و روزش را سرخ پوش به پایان برد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۴۱۰۰ واحد معادل ۰.۳۱ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار واحد به عقب بازگشت. این شاخص بورسی که در یکساعت ابتدایی رشد حدود ۲ هزار واحدی را تجربه می کرد، با مغلوب شدن خریداران در روندی نزولی قرار گرفت و روزش را سرخ پوش به پایان برد. امروز در کوچکتر های بازار اوضاع بهتر بود به طوری که شاخص هموزن تا کمی پس از شروع نیمه دوم همچنان با اقتدار پرچم سبز را بر افراشته بود، اما شدت عرضه ها به این شاخص هم فرصت نداد و آن را با ۸۲۲ واحد اف مواجه کرد. شفن، شتران و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه روزشان را متعادل و مثبت به پایان رساندند و علیرغم پیشروی تا سقف قیمتی، صف خریدری تشکیل ندادند. کچاد، فارس و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند ولی شدت عرضه ها در کچاد مشهود تر از دو نماد دیگر بود.


فرابورس خلاف جهت دیگر نماگرها بود و اگرچه رشد محدودی داشت اما امروز را سبزپوش تمام کرد. شاخص کل این بازار ۱۰ واحد پیشروی داشت و به ۱۹ هزار ۵۰۴ واحد رسید. مارون، غصینو و فرابورس بیش از همه اثر منفی داشتند و بپاس و کزغال بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز هم شاهد خروج پول های خرد بودیم، خروجی معادل ۱۰۴ میلیارد تومان. ارزش معاملات خرد نیز به نسبت روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و حدود ۳.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌های ایران


سخنگوی وزارت برق عراق: صادرات گاز ایران به عراق که در تداوم فعالیت نیروگاه‌ها نقش دارد، به طور مستمر در حال کاهش است. خط صادرات برق ایران به عراق نیز کاملا قطع شده و برقی که مورد استفاده شهروندان قرار دارد تنها تولید داخلی است. وزارت برق آماده پرداخت بدهی‌ها به ایران بر اساس توافق هیئت‌هایی است که پیشتر به تهران سفر کردند.


خطیب زاده: وزیر خارجه کشورمان به چین می رود/ تحول جدیدی در خصوص بدهکاری کره جنوبى رخ نداده است.


قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در حال پی گیری و اجرایی شدن است و سفر بعدی وزیر خارجه به این کشور در راستای پیگیری بخشی از این قرارداد است. در خصوص بازپرداخت بدهی ها یک سری اقدامات انجام داده ایم؛ اما برخی از موانع بانکی وجود دارد که در حال پیگیری است؛ ما وارد یک دوره جدید در روابط با ترکمنستان شده ایم. تحول جدیدی در خصوص بدهکاری کره جنوبى وجود ندارد، اما پیگیری ها انجام می شود.


توافق با آژانس اتمی تقریبا نهایی شده است


سخنگوی وزارت امور خارجه: گفت‌وگوهای ایران با گروسی ناتمام ماند زیرا در برخی از واژه‌ها به توافق قطعی نرسیدیم.


ولی بندهای توافقی تقریبا نهایی شده و هیات ایران طی روزهای آتی برای نهایی کردن متن با آژانس مراوداتی را خواهد داشت.


مذاکرات احیای برجام، ساعت ۱۶:۳۰ در هتل کوبورگ وین


هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام که اولین دور از این مذاکرات در دولت سیزدهم است، ساعت ۱۶:۳۰ امروز به وقت ایران در هتل کوبورگ وین، پایتخت کشور اتریش برگزار می‌شود.


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، خگستر و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز نقدینگی سهامداران خرد، در زیر سایه بازگشایی وگردش ، به سوی بانکی ها سرازیر شد و این صنعت با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کرد. در مقابل محصولات شیمیایی، سرمایه گذاری ها و صندوق های قابل معامله بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز وگردش، فباهنرح و نوری بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و سمگا، فسبزوار و شکلر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را متعادل و با نوسانات مثبت آغاز کرد، به طوری که رفته رفته شاهد سنگین شدن کفه ترازو در سمت تقاضا و رنج های مثبت در بزرگان بودیم. اما پس از گذشت یکساعت فروشندگان به میدان آمدن و با غلبه بر خریداران برنده این بازی شدند تا جایی که نماگرها به مدار منفی کشانده شدند و عمده نماد های معاملاتی به ویژه شاخص سازان در روندی نزولی قرار گرفتند. به نظر میرسید که بورس بازان میخواستند ، اما بی میلی و دو به شک بودن به حدی بود که، نتوانستند . به این ترتیب امروز برای چندمین روز متوالی شاهد بی رمقی و رخوت در معاملات بازار سرمایه بودیم. در مجموع در طول امروز تنها خودرویی ها و شیمیایی ها و برخی از کوچکترهای بازار بودند که تا انتها با گرایش مثبت دنبال شدند.


در دقایق پایانی رنج های مثبت کمرنگی در پالایشی ها نظیر شپنا، مشاهده شد اما آن هم جانی نداشت و کاری را پیش نبرد و خنثی شد.


بهبود قیمت های جهانی و همچنین افزایش ۱۹۰ تومانی نرخ ارز هم نتوانست تاثیری بر این حال ناخوش بگذارد. هرچند برخی بر این باورند که احتمال افت دلار در صورت احیای برجام و کاهش انتظارات تورمی باعث کاهش سود شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور می شود اما بررسی ها نشان می دهد با باز شدن گره تحریم‌ها شاهد تسهیل واردات و صادرات، کاهش هزینه شرکت‌ها برای مراودات اقتصادی و گسترده شدن بازارهای هدف شرکت‌های صادرات‌‌‌محور خواهیم بود. ضمن آنکه ممکن است شاهد برداشته‌شدن سایه اقتصاد دستوری و حتی ارز ترجیحی باشیم که طبیعتا سودی دوچندان برای ناشران بورسی و در نتیجه معامله‌‌‌گران این بازار خواهد داشت.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ و ۳۰ روزه گکیش، وشمال و نتوس مشکوک‌ترین نمادها بودند.


روزهای مثبت گکیش از اول امسال به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد، به این ترتیب ماه هاست که این سهم زیر تیغ فروشندگان در کف قیمت روزانه با حجم های بسار پایین معاملاتش را پیش می برد. این شرکت روز گذشته طی یک شفاف سازی خبر از خرید یک آپارتمان داد و پس از یکروز توقف امروز با افت بالغ بر ۲۵ درصدی به گردونه معاملات بازگشت. البته با همت حقیقی ها پس از دقایقی به صف خرید رسید و با صف امروز را به اتمام رساند. نماد مذکور که بیشترین حجم معاملاتش از اوایل سال جاری ۱میلیون سهم بوده، طی روز جاری حدود ۳ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپخش با ۴.۰۱ درصد، سیستم با ۳.۸۵ درصد و فروس با ۳.۳۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخراش با ۴.۹۷ درصد، وسرضوی با ۴.۹۶ درصد و ولیز با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز افزایشی بود و با ۰.۷۲ درصد رشد، هم اکنون با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۲ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۰۳ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۸ افزایش ارزش داشت و ۱۷۹۰ دلار گزارش شده است.




انتهای خبر

0
0