رمزارز نیوز
1401/05/18
17:00
بهترین پروژه های پل بلاکچین (Cross block chain) کدامند؟

با رشد فناوری‌های وب ۳ که از تکنولوژی بلاکچین برای توسعه بهره می‌گیرند، نیاز به پروتکل‌های هماهنگ‌کننده و… مطالعه مطلب ...

فهرست مطالب


نقل و انتقال داده بین شبکه‌های بلاکچین پل بلاکچین چیست؟ پل‌های بلاکچین چگونه کار می‌کنند؟ بهترین پروژه های پل بلاکچین خلاصه مطلب با رشد فناوری‌های وب ۳ که از تکنولوژی بلاکچین برای توسعه بهره می‌گیرند، نیاز به پروتکل‌های هماهنگ‌کننده و پلتفرم‌هایی برای افزایش همکاری‌ها بیشتر حس می‌شود. پل‌های میان زنجیره‌ای توسعه یافتند تا به این نیاز پاسخ دهند. در این مقاله با بهترین پروژه های پل بلاکچین آشنا خواهیم شد تا مجبور نباشیم برای انتقال رمزارز بین دو شبکه، کارمزد زیادی بپردازیم یا مدت زیادی صبر کنیم.


نقل و انتقال داده بین شبکه‌های بلاکچین

بلاکچین یک دفتر کل توزیع‌شده است که از رمزنگاری برای ایمن‌سازی و یکپارچه‌سازی داده‌ها و تراکنش‌ها استفاده می‌کند. شبکه‌های بلاکچین بستر ارائه خدمات و محصولات بسیار زیادی مثل ارزهای دیجیتال، پایگاه‌های داده، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)، پروژه‌های دیفای (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) هستند.


بسیاری از شبکه‌ها یا رمزارزها از فناوری‌های مختلفی برای ارائه سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. بیت کوین، اتریوم (Ethereum)، اولانچ (Avalanche)، پالیگان (Polygon)، سولانا (Solana) و آربیتروم (Arbitrum) از جمله این پروژه‌ها هستند. پل‌های میان زنجیره‌ای وظیفه فراهم کردن بستر همکاری و تبادل اطلاعات بین شبکه‌های مختلف را بر عهده گرفته‌اند.


پل بلاکچین چیست؟

پل بلاکچین امکان تبادل اطلاعات، رمزارز یا حتی NFT‌ها را بین دو شبکه فراهم می‌کند. در این پل‌ها نقل و انتقال داده‌ها و توکن‌ها دائما در جریان است.

بهترین پروژه های پل بلاکچین

ارزهای فیات راهکارهای بسیار زیادی در اختیار کسب‌وکارها قرار داده‌اند تا به مبادله پول در سیستم‌های پرداختی مختلف در سطوح گوناگون بپردازند. بانک‌ها، موسسات مالی، بنگاه‌های اقتصادی و … از ارزهای داخلی و خارجی برای تبادل ارزش استفاده می‌کنند. در دنیای بلاکچین، پل‌ها نقش سیستم‌های پرداختی و شبکه‌های انتقال پول را بازی می‌کنند.


تبادل ارز دیجیتال بین بلاکچین‌های مختلف بدون پل‌ها نیز امکان‌پذیر است اما هزینه‌های بیشتری دارد. علاوه بر این، مدت پردازش چنین تراکنش‌هایی نیز معمولا زیاد است. بدین منظور معامله‌گران باید توکن‌های خود را در شبکه اول به ارز فیات تبدیل کنند و سپس برای خرید رمزارز جدید در شبکه دوم اقدام کنند. این فرآیند تراکنش‌ها و در نتیجه کارمزدهای بیشتری دارد و زمان زیادی از کاربران خواهد گرفت.


همچنین ببینید: پل بلاک ‌چین چیست؟ کاربردها، مزایا و چالش‌ها پل بلاکچین به کاربران امکان تبادل یک ارز دیجیتال با ارزی دیگر را بدون استفاده از ارز فیات می‌دهد. علاوه بر انتقال ارز دیجیتال، پل بلاکچین می‌تواند قراردادهای هوشمند و NFTها را نیز بین دو شبکه جابه‌جا کند.


بد نیست بدانید که پل‌های بلاکچین یکی از اهداف مورد علاقه هکرها هستند. در فوریه ۲۰۲۲ پلتفرم پل زنجیره‌ای Wormhole هک شد و حدود ۱۲۰ هزار اتریوم به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به سرقت رفت.


پل‌های بلاکچین چگونه کار می‌کنند؟

رویکردهای مختلفی برای انتقال توکن‌ها از طریق پل بلاکچین وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از توکن‌های رپد شده یا ضرب شده یا رپد توکن (wrapped token) است. برای مثال توکن WBTC توکن رپد شده بیت کوین در بلاکچین اتریوم است. کسانی که می‌خواهند در شبکه اتریوم رمزارز BTC معامله کنند، می‌توانند از توکن WBTC استفاده کنند. این توکن با استاندارد ERC-۲۰ توسعه یافته است. روش دیگر برای نقل و انتقال ارز دیجیتال در پل‌های بلاکچین، استفاده از استخر نقدینگی (liquidity pool) است.


بهترین پروژه های پل بلاکچین

پل‌های زنجیره‌ای زیادی تا امروز توسعه یافته‌اند اما در ادامه بهترین پروژه های پل بلاکچین را بررسی خواهیم کرد. رایج‌ترین پل بلاکچین بیت کوین رپ شده یا WBTC است. این توکن ERC-۲۰ یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های بین زنجیره‌ای کریپتو محسوب می‌شود.


بیت کوین قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تعدادی از ویژگی‌های شبکه اتریوم را ندارد. قراردادهای هوشمند امکان توسعه پروژه‌های دیفای، توکن‌های NFT و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند. کاربرانی که می‌خواهند از بیت کوین برای چنین پروژه‌هایی استفاده کنند، باید در ابتدا رمزارزهای خود را از طریق یک پل به شبکه دیگری انتقال دهند.


توسعه‌دهندگان پل‌های بلاکچین معمولا از چندین شبکه پشتیبانی می‌کنند. اتریوم یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های پشتیبانی‌شده در پل‌های بلاکچین است. بسیاری از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران می‌خواهند قراردادهای هوشمند، NFTها و توکن‌های خود را از زنجیره اصلی این شبکه خارج کنند.


در هنگام انتقال دارایی باید از شبکه‌های پشتیبانی‌شده در پل مورد نظر اطمینان حاصل کرد. کارمزدها و شرایط انتقال در هر شبکه متفاوت است. معمولا این موارد ناپایدار است و بسته به زمان انجام تراکنش ممکن است تغییر کند.


پل بایننس

بهترین پروژه های پل بلاکچین

پل بایننس (Binance Bridge) مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌ها برای انتقال دارایی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این پل روی بلاکچین BSC توسعه یافته که از اوایل سال ۲۰۲۲ به زنجیره BNB تغییر نام داده است. نقل و انتقال در این پل بلاکچینی محدود به شبکه بایننس نیست و امکان تبادل داده‌ها و توکن‌های شبکه‌های اتریوم، سولانا و ترون (Tron) نیز وجود دارد. برای مشاهده رمزارزهای پشتیبانی شده در این پل می‌توانید به وب‌سایت رسمی این پروژه به آدرس bnbchain.world مراجعه کنید.


همچنین ببینید: بایننس بریج (Binance Bridge) چیست؟

پل سلر سی‌بریج

یکی دیگر از بهترین پروژه های پل بلاکچین سلر سی‌بریج (Celer cBridge) است. این پلتفرم از ده‌ها شبکه مثل اتریوم، پالیگان، سلو (Celo)، فانتوم (Fantom)، آوالانچ، آئورا (Aurora)، هارمونی (Harmony)، مون ریور (Moonriver)، بایننس چین (BNB Chain)، اوپتیمیسم (Optimism) و … پشتیبانی می‌کند. از بین مهم‌ترین رمزارزهای پشتیبانی‌شده در این شبکه نیز می‌‌توان از تتر (USDT)، یو‌اس‌دی کوین (USDC)، اتریوم (ETH) و دلار بایننس (BUSD) نام برد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد این پل می‌توانید به وب‌سایت celer.network مراجعه کنید.


پل کراس‌چین

این پل توسط سازمان Tixl توسعه یافته است. این سازمان آلمانی در مارس ۲۰۲۲ نام خودش را به Autobahn تغییر دارد. پل Cross-Chain از انتقال توکن‌ها و NFTها در شبکه‌های اولانچ، بایننس چین، پالیگان، اتریوم و فانتوم پشتیبانی می‌کند. اتریوم رپد شده (WETH)، تتر و یو‌اس‌دی کوین نیز از مهم‌ترین رمزارزهای پشتیبانی‌شده توسط این شبکه هستند. برای مشاهده تمام رمزارزهای قابل انتقال در پل Cross-Chain می‌توانید به آدرس crosschainbridge.org مراجعه کنید.


پل اومبریا نارنی

پل Umbria Narni از استخرهای نقدینگی برای انتقال دارایی‌ها استفاده می‌کند. شبکه‌های اتریوم مین نت (Ethereum Mainnet)، پالیگان مین نت (Polygon Mainnet)، پالیگان و اولانچ در این پلتفرم پشتیبانی می‌شوند. قرار است در آینده نیز پشتیبانی از شبکه‌های مشهور دیگری مثل سولانا، فانتوم، کاردانو (Cardano) و … آغاز شود. مهم‌ترین توکن‌های این پلتفرم نیز پالیگان (MATIC)، تتر و یو‌اس‌دی کوین هستند. وب‌سایت bridge.umbria.network مرجع اطلاع‌رسانی رسمی این پروژه است.


پل مولتی‌چین

پل بلاکچین مولتی‌چین (Multichain) که قبلا با نام Fantom Anyswap شناخته می‌شد، رکورددار پشتیبانی از شبکه‌ها و رمزارزهای مختلف است. شبکه‌های پشتیبانی‌شده در این پل عبارتند از: Arbitrum، Astar Network، Aurora، Avalanche، BNB Chain، Bitcoin، Blocknet، Boba Network، Celo، Clover، ColossusXT، Conflux eSpace، Cronos Ethereum، Fantom، Fusion، Fusion، Gnosis، Harmony، Huobi، IoTex، KCC، Litecoin، Metis، Milkomeda، Moonbeam، Nebulas، OEC، Oasis Network، Optimism، Polygon، REI، Shiden Network، Syscoin NEVM، Telos، Terra، Velas و XRP.


لیست کامل توکن‌های قابل انتقال از این پلتفرم نیز در وب‌سایت multichain.org قابل مشاهده است.


پل ورم هول

از دیگر گزینه‌های لیست بهترین پروژه های پل بلاکچین می‌توان به ورم هول (Wormhole) اشاره کرد. این پل از شبکه‌های سولانا، اتریوم، ترا (Terra)، بایننس چین، پالیگان، آوالانچ، اوسیس (Oasis) و فانتوم پشتیبانی می‌کند.

بهترین پروژه های پل بلاکچین

یو‌اس‌دی کوین، تتر، اف‌تی‌ایکس (FTX)، اتریوم، شیبا (SHIB)، اکسی (AXS)، سوشی سواپ (SUSHI) و ده‌ها توکن دیگر نیز از طریق این پل انتقال خواهند یافت. وب‌سایت portalbridge.com لیستی از تمام شبکه‌ها و رمزارزهای پشتیبانی‌شده در پل بلاکچین ورم هول تهیه کرده است.


خلاصه مطلب

شناخت بهترین پروژه های پل بلاکچین به ما کمک می‌کند تا دارایی‌های خود را آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر بین شبکه‌های مختلف انتقال دهیم. علاوه بر این، پل‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف هکرها هستند. بنابراین شناخت امن‌ترین پلتفرم‌های بین زنجیره‌ای اهمیت فراوانی دارد. پل بایننس، ورم هول و مولتی‌چین شهرت و طرفداران بسیار زیادی دارند اما نباید فراموش کرد که روز‌به‌روز پلتفرم‌های بیشتری توسعه می‌یابند. پس باید دائما اطلاعات را به‌روز کرد و به دنبال امن‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین پل بلاکچین بود.


انتهای خبر

0
0