همفکران
1400/06/24
15:40
گزارش بازار / غلبه عرضه بر تقاضا

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ را با افت ۸۶۰۰ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد تمام کرد و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید. شاخص روز را با امید آغاز کرد اما تنها چند دقیقه بعد نزولی شد. یک ساعت بعد باز تقاضا تقویت شد و کمی شاخص بالا رفت اما این روند هم دوام نداشت و دوباره کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت و ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد را از دست داد.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ را با افت ۸۶۰۰ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد تمام کرد و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید. شاخص روز را با امید آغاز کرد اما تنها چند دقیقه بعد نزولی شد. یک ساعت بعد باز تقاضا تقویت شد و کمی شاخص بالا رفت اما این روند هم دوام نداشت و دوباره کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت و ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد را از دست داد. شستا، فولاد و اخابر بیشترین تاثیر منفی را داشتند؛ اما به جز اخابر هیچکدام به صف فروش نرفتند. پارس، وبملت و شبریز نیز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و هر سه معاملاتی متعادل و بدون صف را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس با از دست دادن ۲۴۸ واحد معادل ۱.۱ درصد از کانال ۲۱ هزار واحدی سقوط کرد و به ۲۲ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. بپاس، صبا و وسپهر بیش از هم اثر منفی و فجهان، اتکای و قچار بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


از دیروز دولتی ها و مجلسی ها با هماهنگی کامل اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی مخابره می کنند. از موافقت مجلس برای ورود خودرو به بورس کالا و حذف انحصار مجوز بسیاری از مشاغل گرفته تا مشخص شدن تیم مذاکره کننده. از بیرون از کشور نیز اسراییل سیگنال های مثبتی ارسال کرده است و اعلام کرده قصد ندرد در مسیر برجام سنگ اندازی کند.


به دلیل اختلال در سیستم ها بخشی از اطلاعات بازار استخراج نشد به همین دلیل گزارش امروز کمی خلاصه تر از همیشه خواهد بود.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ۲۵۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات به حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲۰۰۰ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۲ میلیارد دلار شد.




پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، سرمایه گذاری ها و بانک ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. خساپا، وسصفا و خودرو نیز بیش دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا امروز هم بیشترین حجم معاملات را داشت. از ۲۶۰ میلیون سهم معامله شده ۱۲ درصد را حقوقی ها خریدند و ۹۹ درصد را حقیقی ها عرضه کردند در نتیجه ۵ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به سهم داشتیم. روند سهم در نیمه اول بازار امیدوار کننده بود اما در نیمه دوم افت کرد، هرچند حقوقی ها اجازه ندادند خیلی از صفر تابلو پایین تر برود.


بیشترین ورود و خروج پول


گروه های محصولات کاغذی، استخراج معادن و ماشین آلات بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند؛ و فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی نیز بیش از هم ورود پول حقوقی را تجربه کردند. در بین نمادها چکاوه ح، خمحور و کماسه در لیست خرید حقیقی ها بودند و فارس، فولاد و شپنا بیش از همه حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


خمحور روز را از بازه منفی شروع کرد و بی توجه به اتفاقاتی که در بازار می افتاد صعود کرد و به صف خرید رفت. حقوقی ها از این استقبال استفاده کردن. ۴۳ درصد از ۵۲ میلیون سهم معامله شده را سه کد حقوقی عرضه کردند و حقیقی ها تقریبا تمام عرضه ها را خریدند. این روند موجب ورود ۹ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد. P/E خعمرا ۸۱.۴۸ است در حالی که متوسط گروه منفی ۹.۴۱ ثبت شده.


فارس روز را درنزدیکی صفر تابلو شروع و سپس رو به کاهش گذاشت. سه کد حقوقی تصمیم به حمایت گرفتند و کمی پایین تر از صفر تابلو سفارش خرید سنگین گذاشتند و سهام هرکس که راضی به فروش باقیمت پایانی بود را می خریدند. از ۴۵ میلیون سهم معامله شده ۸۹ درصد را این سه کد خریدند و ۷۷ درصد را حقیقی ها عرضه کردند. در نتیجه ۳۸ میلیراد تومان ورود پول حقوقی به سهم داشتیم. فارس یکی از بزرگان بازار است و P/E آن ۹.۴۹ ثبت شده.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کماسه با ۲۱.۵۱ درصد و ثپردیس، شرنگی، کشرق، خلنت، تایرا و وملی با ۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد نیز به حسیر با ۴.۹۲ درصد، ساینا با ۴.۸۹ درصد و غفارس با ۴.۸۸ درصد رسید.


کماسه دیروز از مجمع برگشت اما کشف قیمت نشد و امروز دوباره بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدای کار تا ۳۰ درصد بالاتر از آخرین قیمت خود رشد داشت اما کم کم فروشندگان قیمت را پایین آوردند و در ارتفاع ۱۹.۳۲ درصدی صف فروش تشکیل شد. از ۱۳۳ میلیون سهم معامله شده ۱۵ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و حقیقی ها با خرید ۹۶ درصد از معاملات ۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق کردند.


حسیر مدتی بود که روزهای سبزی را پشت سر می گذاشت؛ اما امروز صف فروش را تجربه کرد. با اینکه در ابتدای روز در کف قیمت بازگشایی شد اما تلاش می کرد از صف فروش نجات پیدا کند که ناکام ماند در نهایت تسلیم فروشندگان شد. از ۸ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط سه کد حقوقی خریداری و تقریبا ۱۰۰ درصد عرضه ها توسط حقیقی ها انجام شد. در نتیجه دو میلیارد تومان ورود پول حقوقی داشتیم. P/E نماد منفی ۴۵۶ ثبت شده است.



در لحظه تنظیم این گزارش


دلار روز سختی را تجربه می کند. در ابتدای روز تا ۲۷۲۰۰ تومان افت داشت اما کم کم تقویت شد و اکنون با ۱.۰۵ درصد افت نسبت به دیروز با قیمت ۲۷ هزار و ۳۶۰ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید امروز دوباره به کانال ۱۲ میلیون تومانی سرک کشید اما توان باقی ماندن را نداشت و هم اکنون با از دست دادن ۰.۵۴ درصد از ارزش خود با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۳۳ تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا دیروز به کانال ۱۸۰۰ دلار برگشت و تلاش دارد این کانال را حفظ کند. انس از صبح تا الان ۰.۱۳ درصد افت کرده و به ۱۸۰۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0