همفکران
1400/05/18
15:07
گزارش بازار / فرابورس در آستانه سقف تاریخی خود

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ رشد با ثباتی داشت و با افزایش ۱۵ هزار واحدی معادل ۱.۰۸ درصد به یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۱.۲۲ درصد معادل ۴۹۰۰ واحد بالا رفت و تلاش دارد عقب ماندگی خود از شاخص کل را جبران کند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ رشد با ثباتی داشت و با افزایش ۱۵ هزار واحدی معادل ۱.۰۸ درصد به یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۱.۲۲ درصد معادل ۴۹۰۰ واحد بالا رفت و تلاش دارد عقب ماندگی خود از شاخص کل را جبران کند. فولاد، پارس و فولاد بیشترین اثر مثبت را در بازار امروز داشتند. پارس از زمان بازگشایی به صف خرید رفت اما دو نماد دیگر متعادل معامله شدند. نمادهای کچاد، کگل و وامید بیش از دیگران در افت شاخص نقش بازی کردند. هر سه این نمادها به لطف حمایت حقوقی ها صف فروش را تجربه نکردند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس توانست ۰.۷ درصد معادل ۱۴۰ واحد رشد کند و به ۲۰ هزار ۴۴۹ واحد برسد. فرابورس فاصله چندانی با سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ ندارد و تاکنون قسمت عمده ضررهای خود را جبران کرده است. هرمز، مارون و فرابورس بیشترین تاثیر مثبت و کگهر، کوثر و دی بیشترین اثر منفی را در شاخص باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در معاملات روز جاری ارزش معاملات خرد با رشد ۱۵ درصدی نسبت به روز گذشته، بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید و ۴۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲ میلیارد دلار شد.


امروز سیزدهمین سالروز تا سیس صندوق مشترک آگاه است. صندوق مشترک آگاه توانسته از آغاز فعالیت خود بیش از ۳۸۰۰۰ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند.



صندوق های دولتی


دارایکم علی رغم رشد ارزش ذاتی و حمایت حقوقی ها افت قیمت داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۰۷۰۱ ریال رسیده است و قیمت پایانی ۰.۹۶ درصد کاهش دارد. حقوقی ها ۱۳ درصد در سمت تقاضا مشارکت داشتند و ۱۰ میلیارد تومان پول به صندوق تزریق کردند.


پالایش هنوز گزارشی از مجمع خود منتشر نکرده است. این صندوق دولتی هم حمایت ۱۳ درصدی حقوقی ها در سمت خرید را با خود داشت، آنها ۱۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد کردند؛ اما قیمت پایانی ۰.۴۵ درصد افت داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۸۲۱۴۳ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات بورس


همانند دیروز سه گروه بانک ها، فلزات اساسی و شیمیایی ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. نمادهای خساپا، وسخوز و وسکرمان بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خساپا سبز کم رنگ شد. حقوقی ها با مشارکت ۶ درصدی در سمت تقاضا و ۳ درصدی در سمت عرضه ۳ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند و قیمت پایانی ۲.۷۲ درصد رشد کرد. امروز ۵۷۲ میلیون سهم در این نماد معامله شد.


بیشترین ورود و خروج پول



فلزات اساسی با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کرد. دو گروه دارو و قند و شکر نیز در رتبه های بعدی قرار گرفتند؛ اما محصولات شیمیایی، بانک ها و کانی های فلزی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. فخوز، کاوه و کویر سه نماد محبوب حقیقی ها نام گرفتند و فولاد، شپنا و وتجارت بیش از دیگر نمادها حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


فخوز چند دقیقه بعد از شروع بازار به صف خرید رفت. حدود ساعت ۱۲ این صف عرضه شد اما خریداران خیلی زود برگشتند. حقیقی ها ۸۴ درصد از عرضه ها را خریداری کردند و حقوقی ها ۷۹ درصد از ۱۰۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. بدین ترتیب ۱۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


فولاد روز را از صفر تابلو شروع کرد و آرام آرام رشد کرد. در این مسیر حقوقی ها نقش پررنگی داشتند. از ۲۲۰ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۴۸ درصد را خریدند و ۳۱ درصد در سمت عرضه مشارکت کردند که موجب ورود ۴۳ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه تمحرکه، بکاب و قشهد بیشترین حجم مشکوک را داشتند و بکاب، قشهد و ملت مشکوک ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه بودند.


بکاب بعد از افزایش سرمایه ۱۹۰ درصدی از محل اندوخته برای بار دوم بازگشایی شد. چرا که معاملات دیروز توسط ناظر بازار باطل اعلام شده بود. این نماد از بهمن ماه در صف فروش بود معاملات کم حجمی را تجربه می کرد، چنانکه میانگین حجم ماهانه آن به هزار سهم رسیده بود؛ اما امروز تغییر رویه داد. ۸۵۱ هزار سهم در بازه قیمتی مثبت ۵ درصد معامله شد و صف خرید ۶۰۰ هزار سهمی برای فردا باقی ماند. با توجه به اینکه حجم مبنا پر نشد، قیمت پایانی تنها ۰.۶۱ درصد رشد کرد. باید توجه داشت که P/E این نماد ۱۰۲ اعلام شده ست که تقریبا ۸ برابر میانگین صنعت است. ۴۵ درصد از معاملات امروز توسط حقوقی ها عرضه شد و ۱۰۰ درصد آن را حقیقی ها خریداری و ۴.۵ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پشاهن با ۳۳.۰۳ درصد، ملت با ۱۵.۹۷ درصد و شصدف با ۱۰.۲۶ درصد به دست آوردند. در مقابل زنجان با ۴.۹۹ درصد، ثرود با ۴.۵ درصد و سفار با ۴.۴۹ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمت را تجربه کردند.


پشاهن از ۲۲ تیر ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این نماد در تابلو پایه زرد فرابورس معامله می شود و امروز ۴۰۲ درصد بالاتر از آخرین قیمت خود خرید و فروش شد. تنها یک کد حقوقی ۱۵۰ هزار سهم را عرضه کرد که به دلیل پر نشدن حجم مبنا قیمت پایانی ۳۳ درصد رشد کرد. این نماد از سال ۹۴ تا کنون هیچ روز منفی نداشته است و تقریبا همیشه در صف خرید قرار دارد. حجم معاملات پشاهن بسیار پایین است طوریکه میانگین حجم ماهانه آن تنها ۸۱ سهم شده است. به جز سرمایه گذاری ملی ایران که مالک ۹.۹ درصد از سهام شرکت است دیگر سهامداران عمده آن اشخاص حقیقی اند و ۱۱.۶ درصد از سهام شناور است.


زنجان توسط حقیقی ها اداره می شود و حقوقی ها حتی به اندازه یک برگ سهم نیز در معاملات امروز آن دخالت نکردند. این نماد از دی ماه در صف فروش قفل است و معاملات بسیار کم حجمی دارد. حقیقی ها ۲ میلیون سهم را خریدند تا قیمت کم کم به تعادل برسد ولی هنوز ۴۵ میلیون برگه سهم در صف فروش منتظر فرصت خروج هستند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار از صبح ۰.۶۴ درصد رشد کرده است و با رسیدن به ۲۵ هزار ۸۳۹ تومان در محدوده مقاومتی مهمی قرار گرفته است. در صورت عبور از محدوده می توان به دلار ۲۷ هزار تومانی امید بست در غیر این صورت ۲۵۲۰۰ اولین حمایت خواهد بود.


سکه طرح جدید بی توجه به قیمت دلار و تحت تاثیر تغییرات قیمت انس افت قیمت را تجربه می کند. امروز هر سکه با از دست دادن ۰.۵۸ درصد به ۱۱ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان رسیده است.


انس طلا با از دست دادن ۱.۱۲ درصد از ارزش خود با قیمت ۱۷۴۳ دلار معامله می شود. این در حالی است که قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی برای دقایقی وارد کانال ۱۶۰۰ دلار هم شد. هنوز هم احتمال افت قیمت به کانال ۱۶۰۰ دلار هست و ۱۶۴۰ دلار می تواند مهمترین حمایت پیش روی انس باشد.



انتهای خبر

0
0